Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1159 ggr
Relo
0

mängd hö / hösilage?

hur mycket hösilage ska man ge en 3 årig minishettishingst samt en 1årig vanlig shettishingst ?

vet att det beror lite på värdet på hösilaget , men då jag bara ska testa hösilage några dagar så har jag inte gjort någon analys.

susanne-s
4

Jag ger fri tillgång till växande ponnyer. Fungerar fint!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Relo
0

okey kan inte göra det då dom går med 3 andra hästar på lösdrift :S

lillolga
0

#2 men om du du ger dom 3 eller 15 kg om dagen så vet du ju fortfarande inte vem av hästarna som äter upp maten om de går med 3 andra, då är de väl minst 5 hästar i hagen och en kan äta upp "sin" mat samt hälften av andras…

Relo
0

nej men jag ska testa och ge mina hösilage 3 ggr om dagen för sig, men vet inte riktigt hur mycket man ska ge dom , har mest haft stora hästar tidigare och dom äter ju lite mer .

lillolga
0

4-6kg kanske beroende på hur tort de ÄR då kanske, till varje alltså när de blivit invända vid fodret. MEN varför bara testa några dagar?

SannaHolmgren
0

Ge dem 4 - 6 kg (beroende på hur blött det är) var och väg det dom lämnar.

rekommenderar det inte då de säkert får diarre av plötsligt foderbyte,

Det tar nog dessutom mycket längre tid (några veckor/månader beroende på individ) för hästarna att anpassa sig ordentligt och göra ett bra byte mellan bete o hö o hösilage så du kan se något resultat.

Vill du bara prova om de gillar det så ge en tuss när du ändå håller på med dem i stallet ok kolla om de äter av det. i kombination med det vanliga grovfodret så är det ju ingen fara tycker jag.

AnnaFagerell
0

6 kg till en ettåring? Det har nog aldrig mina ätit trots fri tillgång. Det är vad mina stora knaprar i sig, max.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Aribigga
0

#7 Jag antog att de menade 6 kg tre gånger om dagen?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Relo
2

#5 jag ska bara testa några dagar då 3 åringen har fått sen hosta nu och misstänker att det är pga höet så därför ska jag bara testa några dagara för att se om det blir bättre , blir det bättre så ska jag ju givetvis fortsätta

tokig
0

2kg var vid varje mål? Äter de upp varenda strå kan du ju öka - lämnar de typ hälften kan du ju minska mängden. Hösilage är ju inte (alltid) lika torrt som hö och då krävs det ju mer för att kunna klara av både minimum av ts/100kg häst och tuggbehovet, och inte minst när det är växande hästar att de ska få i sig tillräkligt mycket energi, protein och allt annat som finns i hösialget :)