När apostrof?
Har sett att en del stuterinamn har apostrof och andra inte. Vad är "rätt"? På svenska så kanske jag tycker att det ser "bäst" ut utan, men på engalska namn? Har sett både och när man tittar på engelska sidor.
Ett exempel: (Nu ska vi inte ha ett stuterinamn, men för att visa hur jag menar) Mjälkärrs XXX eller Mjälkärr's XXX
Så till min fråga, när ska man ha det, och ska man ha apostrof i stam/stuter/uppfödarnamn?
Delad glädje är dubbel glädje :)

Rent grammatiskt så är det inte svenskt att sätta en apostrof. I engelskan däremot så betecknar det ju "ägandet": t.ex. John's car, Mjälkärr's Tiger, o.s.v. På svenska är det dock inte grammatiskt brukligt eller nödvändigt. Om man sedan vill göra det för skojs skull är ju förstås en annan sak …
Med och utan apostrof kan krånglar till det när man söker i webbstamboken har jag märk.
Skrivregler/råd för apostrof se Annas café överst
http://www.sprakradet.se/servlet/GetDoc?meta_id=2113#item100000
Veritas odium paretFörvånad
#2 Har jag också märkt…
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag tycker personligen att det är otroligt irriterande när folk använder apostrof för genitiv-s, eftersom detta är helt inkorrekt i svenskan. I svenskan existerar inte apostrofen som uttryck för genitiv-s över huvudtaget - det är något vi har "knyckt" från engelskan (precis som många av de grammatiska fel som uppträder oftare och oftare - t.ex. särskrivning). Enda tillfället det används är om man vill markera genitiv på ett ord som slutar på s, till exempel "Markus' bil", men det är inte ens det nödvändigt.
Korrekt är alltså inte "Mjälkärr's Tiger" enligt Lotties exempel ovan, utan korrekt är "Mjälkärrs Tiger". I engelskan hade det första varit korrekt.
Hade prefixet varit en förkortning, t.ex. om stuterinamnet skulle vara TJ (bara som ett exempel) så är inte heller "TJ's" korrekt, utan grammatiskt sett skall det i svenskan vara "TJ:s".
Nr 1 på den här sidan förklarar genitiv-s ganska enkelt. Här är ytterligare en bra förklaring.

#4: Vi tycks inte bara ha hästintresset gemensamt! 
#5 Haha, jag är språkfascist av stora mått. ;) (Däremot är jag egentligen helt kass på svensk grammatik, om man ser det ur ordklassperspektiv t.ex. Jag vet precis hur saker ska användas, men jag vet inte vad ord kallas - det är väl min akilleshäl. Min högstadielärare gav upp på mig, och det är bara med mycket möda och egenkonstruerade minnesregler jag kan säga skillnaden mellan substantiv, adjektiv och verb…)
Här är en språkpolis till…
Vansinnigt irriterande med engelskans apostrof på svenska namn…
De eller dem/dom kan också reta mig…

#6: Det är väl egentligen det som man kallar "språkkänsla" … 
Jobbar själv på ett amerikanskt företag sedan 16 år tillbaka och är lite "yrkesskadad" p.g.a. det … älskar dock språk och framför allt när det är vältalat och välskrivet!
Jag tror jag är en apostrof missbrukare
.
Jag har inte mycket till språkkänsla, bli inte irriterade jag gör så gott jag kan.
#8 Kanske det! :) Men det är jobbigt att vara totalt analfabet på grammatiska termer. Eller nu börjar jag väl kunna koppla nån sorts logik till det så egentligen är det väl nu jag borde satsa på att lära mig på riktigt för nu är det inte lika svårt.
Däremot har jag av nån anledning otroligt lätt för engelsk och fransk grammatik! Till och med grekisk grammatik förstår jag, och det är i princip den svåraste grammatiken i världen, men svensk och tysk grammatik är helt kört! Men å andra sidan var jag väl typ 16 sist jag försökte mig på det.

#9: Ingen fara, jag är både snäll och tolerant! 
#10: Det är nog inte helt ovanligt att man kan andra språks grammatik bättre än sitt eget … de andra språken har man ju lärt sig mer aktivt och systematiskt medan sitt eget har man av födsel och ohejdad vana bara "bladdrat" på! 

Vilket låter bäst?
Gustaf´s ponny är bäst eller Gustaf:s ponny är bäst?
Forum´s undrande Gustaf. Vi skall väl följa moderlandet´s språkbruk?

#12: Jag tycker att båda låter lika bra! 

#13 Tack
litar på dig!
Nu kan en glad Gustaf gå ut och jobba.
#12 Inget av dem. "Gustafs ponny" skall det vara. Såvitt jag vet är inte Gustaf en förkortning och skall alltså inte följas av en kolon, och apostrof som uttryck för genitiv-s är alltså inte korrekt.
och som fortsättning på #15 så får du naturligtvis döpa ditt stuteri/din ponny till vad du själv vill, men språkligt korrekt är det inte ändå, inte enligt svenskan.
Har man ett svenskt namn så är det svenska grammatikregler som gäller, är det ett engelskt namn så är det engelska grammatikregler som gäller. Jag förstår självklart din sarkasm kring att shetland är en brittisk ras, men så länge det är "Gustafs ponny" och inte "Gustaf's pony" så är det utan apostrof som är korrekt. Men som sagt, döp dina djur till vad du vill.

#15 & 16: Rent grammatiskt har du helt rätt - men eftersom han frågade om vilket som lät bäst snarare än vilket som var grammatiskt korrekt … så svarade jag att bägge lät bra! 
Dessutom är det faktiskt skillnad på vilket tecken man använder, dvs ´ ` eller '. De två första används som accenter över t.ex. e eller a för att markera ett uttal. T.ex. skall mitt namn egentligen skrivas Linnéa om det skall vara korrekt (jag stavar dock utan apostrof över e). Den motsatta accenten, `, markerar en "öppen" bokstav, t.ex. i namnet Therese, som med fransk stavning blir Thérèse, vilket markerar att första e:et uttalas som i "deltaga" medan det andra e:et uttalas mer liknande ä, vilket gör att namnet enligt den stavningen uttalas "Teräss". ` används också när man skriver t.ex. à jour eller à (i fråga om pengar, t.ex. 20 bananer à 2 kr), det motsatta (á jour eller á) är inte korrekt i snäv bemärkelse. I flera språk, som grekiska t.ex. används också ´och ` (men även ¨ - det går även att kombinera dem så de hamnar ovanför SAMMA bokstav!) för att markera vilken stavelse som ska betonas i ordet.
Det tredje tecknet, ', är det som korrekt används som apostrof när det är ett uttryck för genitiv-s. Det går i sin tur inte att sätta ovanför en bokstav. Att använda ´ eller ` för genitiv-s är egentligen inte korrekt alltså.
Det här var bara för att utveckla resonemanget… ;) Själv tycker jag att det är ganska intressant med löjliga detaljer.

#18: Visst är det intressant! Och inte så löjligt egentligen. Har själv pluggat franska i massor med år och där är det livsavgörande vilket av ´, `, ', ¨, ^, m.fl. man använder. 

#15 Så Gustafs ponny är bäst, det är rätt eller hur Linnah?

#20 Enligt korrekt svenska, jepp!

#21: Nu blir Gustaf glad! 

#22 Ja, han fick henne i fällan till slut :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#23 Haha. Nåja. Han heter ju inte ens Gustaf så i min värld är Gustafs ponny tämligen hypotetiskt. Hade det varit "Carl-Gustafs ponny" så hade han fått mig värre i fällan.

# 21 (20) Tack för att du är så korrekt Linnah 

Sådana som du behövs det fler av här på forumet. 

Söt bortförklaring