Premiering äldre
Har ett ministo på 3 år. Tänkte inte alls på att jag kunde premiera henne i sommar men skulle vilja göra det.
Kan man göra det nästa år i stället, gör det någon skillnad på resultatet? Varför ska man göra det när dom är just 3 år förresten?
DE är endast när de är 3 år de kan få diplom. Annars kan du visa vid vilken ålder som Hellst :)
Aha, så det är bara diplomet man missar annars är det lika?
Vad behöver dom få för att få RS nummer? 38 poäng eller mer?
JA Precis, bara diplom hon går miste om. Man behöver inte klass 1 eller 38 p för att få rs, vet faktiskt inte någon nedre gräns men många klass 2 söker rs oxå på ex 36 p. Finns nog många här som vet bättre.
#0 Personligen så tycker jag att det viktigtaste för ett sto är att hon är visad på treårspremieringen, men alla tycker ju så klart olika. Det finns bara en chans i livet att visa för diplom. Man kan dock åka på utställning och få två guld och då ansöka om det s.k dubbelguldsdiplomet.
För att få ansöka om RS för ston krävs detta: (kopierat från SSS hemsida)
Sto
För att tilldelas RS krävs:
Vid frivillig avelsvärdering i Sverige för shetlandsponnyston skall ha tilldelats lägst avelsvärdeklass G. RS tilldelas stoet efter ansökan av ägaren. Kan tilldelas postumt.
Stoets fader skall
Vara avelsgodkänd i annat ISPC- land, eller vid frivillig avelsvärdering i Sverige för shetlandsponnyhingstar och skall ha tilldelats lägst avelsvärdeklass G samt ha tilldelats RS. Om han är född i Sverige och verkar eller har verkat i svensk avel skall denne ha erhållit RS.
Stoets moder skall
Vara efter hingst som är avelsgodkänd i annat ISPC-land, eller vid frivillig avelsvärdering i Sverige för shetlandsponnyhingstar och skall ha tilldelats lägst avelsvärdeklass G samt ha tilldelats RS. Modern skall vara införd i av ISPC godkänd stambok. Svenskfödd moder skall om hon är född efter den 1 januari 2006 ha tilldelats RS om hon verkar i svensk avel.
Delad glädje är dubbel glädje :)
#4 Jag hade gärna visat henne nu som treåring men tänkte inte alls på det.
Bor i västerbotten så det kryllar inte direkt av premieringar…

Diplom har man, som redan nämnts, bara chans på som treåring. Det var iaf från början tänkt som en slags utmärkelse till de ston man särskilt gärna ville se i aveln.
Diplom ger avelsvärdeklass GI, vilket är det högsta en häst kan få på egna meriter. GI kan man dock få även efter tre års ålder, läs mer i storeglementet på SSS:s hemsida. GI kan man numera ansöka om pappersvägen och man behöver därmed inte visa fram på sommarpremiering för det längre.
"bara" diplom är inte så bara… Visst dör inte hästen av att inte bli visad som treåring men diplom är en stor och betydelsefull utmärkelse. Synd att du inte fått reda på att det var viktigt. Självklart kan du visa fram henne vilket år som helst. RS borde du sedan ansöka om ifall någon vill ha henne till avel. Det är viktigt.
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Vill bara förtydliga för TS, att även om du missat att visa för ett eventuellt diplom, så har du fortfarande alla chanser att meritera ditt sto för GI. Om man får det genom diplom som treåring eller på meriter som äldre än så, har egentligen ingen som helst betydelse. GI genererar lika många avkommepoäng till modern alldeles oavsett. Vad det gäller fadern, så räknas både diplom och guldbelönad avkomma, så inte heller där är loppet kört. 
Vad det gäller RS, så måste jag erkänna att jag inte längre ser det viktiga i att ansöka om det… Vad säger RS om mitt sto numera? Ja, man måste ha RS på stoet för att hennes avkommor ska kunna få RS (förutsatt att hon betäcks med RS-hingst), men är det allt? Att det är en varudeklaration på hingstar köper jag, då det, utöver ett högre krav på exteriören, även krävs visning av rörelser på hårt underlag samt veterinärundersökning. Men vad säger RS om ett sto - som premieringsprotokollet inte visar? Vad får jag för de 200 kronorna det kostar? Jag är uppriktigt nyfiken.