Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 4621 ggr
Kaprifolen
4

Travponny

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste en travponny se ut på detta sätt? Frågar er som håller på med trav. Jag råkade hitta en del foton av mina uppfödningar som sålts till Finland på ägarens facebooksida.

Blev förskräckt när jag fick se skicket på dom Gråter Har fått bilder via mail tidigare, men då har dom inte sett ut på detta viset.

Vad kan man göra?  Förmodligen inget, men det var en sorglig syn.

Bilden hämtad från ägarens fb.

Kaprifolen
0

Så här såg hon ut strax före försäljningen.

Charlotte-J
8

#1 Håller inte på med Ponnytrav men har varit en del på Mantorp när dom haft Ponnytrav då jag sålt ett par uppfödningar som just travare. Och inte en chans att dom behöver se ut som ponnyn på bilden, den är ju bara skinn och ben!!  Tror inte det finns mycket ork där tyvärr.  Emmero och Hamra är väl alldeles utmärkta exempel på att ponnytravare inte behöver se ut som vinthundar, och även Slättens och Ekstrands. Dom både springer fort och är framgångsrika i Utställningsringen.

Amor vincit omnia Kyss

[[AcsJulia]]
3

#1 En travhäst skall ha låg fettprocent och mycket muskler. Den tränas för att orka springa höga tempon under långa sträckor, något den inte orkar om den är för kraftig.

Min dam har aldrig varit extremt slimmad, men har ändå presterat mycket bra. Men det skiljer mycket från häst till häst hur de ser ut när de är i toppform. Hästen i #0 är dock i smalaste laget och jag hade definitivt fodrat extra ett tag med den kroppsmodellen!

Kaprifolen
0

Tycker ju att det borde finnas veterinärkontroll innan ponnyerna tillåts starta, eller banpersonal som kan stoppa en sådan utmärglad ponny. Hur fungerar det här i Sverige? Tillåts en sådan mager ponny att starta?

Linden95
2

En undran, det är inte så att bilden är tagen ur en konstig vinkel? Jag tycker att ponnyn ser pigg ut och smal, men inte mager. Hon kanske bara är vältränad? Och ang #4 - det finns banveterinär på plats under alla travdagar, även ponnytravdagar, och denne kan stoppa ett ekipage av olika skäl bla ur djurskydds håll, dvs en ponny som inte ser ut att vara i skick för att starta och klara av sin prestation får inte starta. Glad

Nu vet ju inte jag åldern på ponnyn heller men hon kan inte ha växt lite och blivit en mer "slimmad" variant? :) Jag har en shettis som slimmar till sig så fort han börjar träna, men givetvis är det inte roligt att se sin häst och misstänka att den kanske inte mår bra. Men som sagt, jag känner inte hästen och kan inte uttrycka mig helt men bilden verkar vara tagen ur en skum vinkel :/

Kaprifolen
0

#5 På första bilden är hon 4 år. Hon var 3 vid försäljningen. Fanns fler bilder på hennes fb och ponnyn ser lika eländig ut på alla.

Charlotte-J
4

#5 Ur en Shetlandsuppfödares synvinkel är denna ponny hemskt mager! Höftknölar ska inte synas på en shetlandsponny och dom ska inte heller ha "hjorthals". Synd att snabba tider sätts före hästens hälsa och exteriör!

Amor vincit omnia Kyss

[Shettisar]
0

Vad jag reagerar på och gjorde även när jag hade mitt sto utlånad till en tjej som körde trav med min ponny var hovarna. De var extremt höga,varför ska de vara så höga???

Linden95
0

Ja, halsen kan jag köpa när jag tittar en gång till. Som jag ser det smalnar hon av baktill men jag kan ingte bedömma hur "mager" hon är, men jag håller med om att hon var lite väl tunn runtom halsen. Inte ens min shettis får sådan smal hals när han är i träning, och han har ett rekord på 2.40 :/

[[AcsJulia]]
0

#8 Inte alla ponnytravare har höga hovar, beror på vad man jämför med. Man balanserar nämligen hästar för att de ska trava bra utan att råka ut för balltramp eller liknande. OCh i vissa fall ser hovarna ganska långa ut.

EmmaEgemar
0

#8 om du har en duktig hovslagare som vet vad den gör och är utbildad (inte lärling) skulle den troligen inte sko (dom jag pratat med då jag också reagerat på detta) en travhäst med höga höghus hovar, men det är för många som hobbyslöjdar inom travet.

Den shettisen är för tunn, helt klart. Men hur får man en shettis så smal?!! Min shettis som gick i mina ögon jordhage (det fanns kortkortkort gräs) och tränades väldigt mycket förblev en tunna hur jag än gjorde.

Just nu tränar jag inte shettis längre, men såhär ser mitt russ ut, och det är såhär jag tycker en ponny ska se ut, både i utställning och tävling.

amandahandersson
0

På den tiden jag körde shettis och var till Finland, var faktiskt många shettisar just där betydligt smalare än vad vi är vana att se i Sverige. Jag kan säkert få skit för att jag säger det, men det var så jag upplevde det.

Dock tycker jag inte om att se smällfeta shettisar heller….

Så här såg då min ut, fast här har han vinterpäls så han såg bättre ut när han fick sin fina sommarpäls :)

VeronicaP
0

Tycker faktiskt att den ser muskelfattig ut i njurtrakterna och nej de behöver inte vara så smala.

Fast vi har haft shettisar som varit smala och krävt mycket mat vid träning och tävling så nog finns det olika individer och de är ju även så att en 4 åring som växer tränar mm kan tappa mycket i vikt men då får man försöka mata upp dem. och låta dem vila ibland också.

Tyvärr kan du inget göra   åt det , mer än fråga om den är i en växt period eller något då du tycker att de ser ut som om den tappat mycket i vikt.

Veterinärerna går in ibland och påpekar även om de är för tjocka (vilket vi kan ha lite problem med Dee-Dee ilband ;)

Kaprifolen
0

Tack alla för era synpunkter.Glad Hästarna i #11 och #12 är helt ok i mitt tycke. Att en shettis är lite åt det runda hållet är ju mer normalt för rasen än att vara helt urgröpt som "min" ponny är på travbanan.  Kommer att ta kontakt med ägaren nu för att höra vad hon har för förklaring till ponnyns utseende.

StuteriSolo
0

Kan ju hända att ponnyn har vuxit och tränats och inte fått gå på bete, många är ju så oroliga för fång att de inte tänker på att växande hästar i träning kan behöva det extra ett bete ger. En energisk ponny gör dessutom av med mycket energi, och kan behöva rejält med foder hela sitt aktiva liv, så det gör nog inget alls att komma med litet goda råd. Har haft mer än en shettis som behövt bra bete och kraftfoder under tävlingsperioden.

Nitro
0

Jag hade en shettis som var omöjlig att hålla hull på när han tävlade som 4-5-6åring, efter 6årssäsongen vände det och han var jättefin i kroppen och man fick vakta så han inte blev för rund.

Sålänge man har en uträknad foderstat och hästen får i sig allt den behöver utan att se sjuklig ut (för det gör den ju absolut inte även om den är lite tunn) så skulle jag låta det vara.

Kaprifolen
1

#16 I mina ögon ser hon förskräcklig ut! Så där ser inte en sund och frisk ponny ut.

Nitro
0

ja jag antar att folk ser det lite olika. i mina ögon är hon för tunn - inget mer än så.