Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1056 ggr
PP
0

Defekta föl

För att inte kapa en annan tråd alltför mycket, skriver jag istället här att jag hittade intressant information i Ridsport nr 12/2012 (från juni):

Genom medel från JBV kan SH nu erbjuda uppfödare ersättning för undersökning av döda foster och föl med defekter. Det som krävs är att hästen har känd härstamning, betäckningen ska vara korrekt rapporterad, missbildningen ska vara upptagen på JBV:s defektlista över ärftliga sjukdomar och stoägaren ska först ansöka om godkännande hos SH.

Även levande hästar kan komma att omfattas, men där står att de ska kunna hänvisas till veterinärklinik av premieringsförättare på avelsvärderingar - kanske inte så troligt att exempelvis krumma föl/hästar anmäls till sådana…

Hursom, så är detta iaf ett steg i rätt riktning. Förhoppningsvis kan SSS gå ut med mer information till uppfödarna om detta.

susanne-s
0

Som sagt, ett steg i rätt riktning.

Något jag funderat länge över är patella luxation. Shetland är ju den ras som har flest drabbade (kända) defekter. Varför gör då inte SSS ngt åt det. JSponsring eller krav på att det görs en DNA karta iaf så det går att testa sin ponny.
Nu behöver ju inte Pernillas tråd fyllas med diskutioner om Luxation. Det är bara ngt jag funderar på då jag hör fler och fler hästar som har det….
NEJ jag tänker inte lämna ut någon!!!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se