Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 3852 ggr
SaraDoos
3

Kalkyl föl/unghäst

HIttade detta på en hemsida - tänkvärt… ;)

Vad som inte har tagits med i beräkningen är stoets kostnad inte heller kostnaden för bete (mark och inhägnad).

Exempel på kostnadskalkyl för föl/unghästar

År 0

Betäckning

3000

Veterinär,ultraljud

800

Betesavgift

300,30 dagar x 10kr.

Resa betäckning

720, 2ggr 10x10 milx18 kr.

Reg.avgift, id, chip

900

Försäkring

ca.1000

Vaccination

1000, grundvacc.

Kostnad år 0 ca. 7720 kr

År 1

Verkning

1200,6 ggrx200 kr

Vaccination

500

Försäkring

1000

Foder,m.m.

1 500, 750kg hö á 2kr,kraft,mineraler, avmaskning

Kostnad år 1. 4200, ca 12000 kr

År 2

Verkning

1200

Vaccination

500

Försäkring

1000

Foder,m.m.

1500

Kostnad år 2. 4200, ca 16200 kr

År 3

Verkning

1200

Vaccination

500

Försäkring

1500

Foder,m.m.

1500

Kostnad år 3. 4700, ca. 21000 kr

Efter dessa år tillkommer kostnad för inridning/inkörning och fortsatt träning…

Hanna-D
3

Tänkvärt även om jag inte har så höga kostnader som i exemplet. Lägg där till ev. sjukdomar/skador, strömedel etc. Det är dyrt att ha häst!

AnnaFagerell
0

Jag har inte heller så höga kostnader. Ex försäkring, betäckning och ultraljud betalar jag inte så mycket för. Men visst kostar det mycket!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VeronicaP
0

Ok med tanke på detta så säljs många för ett par tusen , som verkligen inte gangar avlen . Rynkar på näsan

Men nog kostar det  kanske så för väldigt många …

Fast Anna hade du inte betäckt hemma så hade du ev fått betala den kostnaden

AnnaFagerell
0

#3 Jag har aldrig betalat så mycket för en betäckning hittills å har inte alltid betäckt hemma… Men kanske den summan kommer en dag…

Helena-Bergstrom
3

Fast jag må säga att vissa saker måste ju vara väldigt snålt räknat.                Tex Foder mm. Nog äter då mina hästar betydligt mer än 2kg/dygn Skrattande och dessutom kanske dom får tillskott av något kraftfoder, mineraler el liknade så åtminstone mina pållar äter då för betydligt mycket mer än 1500kr/år.                                                                                                                                                                Och hovslagare som bara tar 200kr/verkning?! Nu är det ju många som verkar själva men dom som faktiskt  använder en hovslagare. Hittar man en sån hovslagare skulle jag vara rädd om denne. Vår hovslagare tar tyvärr mera.                                                                                                                     Och vi skulle inte heller komma undan med en grundvacc på 3 tillfällen för 1000kr. Distriktsveterinärerna har blivit hutlösa här.. sist jag hade hem dom för att ge EN spruta trots att dom skulle passera för att åka till fler ställen i närheten så landade denna stackars sprutan på 1100kr                                                                                                                    Det kanske beror på var i landet man bor och om man har någon billig foder leverantör, hovslagare och veterinär men här i norr tror jag inte man kommer undan så billigt inte ens för en shettis! Förvånad

Joystick
3

Glädjekalkyler för oss i norrland i allafall som Helena skriver.

200 kr är väl nästan reseersättningen för hovslagaren å så tillkommer verkningen. Jag har då aldrig betalat under 500 kr för en verkning.

Veterinärerna ska man inte prata om. Grundvaccinationen går nog snarare på 3-3500 kr.

Avmaskningsmedel behöver ju skrivas ut av veterinär.

I år gav jag 2,25 för hö

spånbalar "standard storlek" 130 kr per bal

Mineraler 20 kg   400 kr om jag  åker 7 mil å handlar annars 425 kr för 15 kg mineraler.

Skrämmande att det faktiskt säljs HUNDVALPAR dyrare  än shettisar..

SaraDoos
2

#5, 6 Men jösses vilka priser!

Jag betalar 250:-/verkning

Vaccinering 600:-/gång för både stelkramp och influensa

2:-/kg för småbalshö

spånbalar 65:-/st (köper 18-bals pall)

Ang. betäckning är nog 1500:- det minsta jag betalat, och det var ett tag sen.

Sen har man ju ganska mysigt och roligt med sina ponnyer, och det är ju värt mycket Kyss

Hanna-D
2

Inser att jag har VÄLDIGT billig hovslagare och veterinär! :-)

AnnaFagerell
0

#5 Mina kostar runt 1000kr om året för foder. Men så bor vi i skåne också där betet är igång tidigt och varar ganska länge på hösten. Fodrar inte med så mycket tillskott och köper storbalar hösilage. Inför vintern i år har jag köpt hösilage för 5500kr och det ska räcka till 5 ponnyer plus ett föl. Ett sto är dr, ett digivande och två är unghästar. Inga problem få det att räcka. 6 ton. Räknat på 6 kg per ponny. Unghästarna äter inte 6 kg…

Halm får jag gratis, gör väl gång på två eller tre rundbalar, hovslagare har jag två eller tre gånger om året på sin höjd å då tar han 300kr/häst, jag verkar det mesta själv. Vaccinerar gör jag själv, betalar ca 60kr/dos. Så jag tycker att jag hamnar en bra bit under kalkylen… Annars hade jag inte haft 5 ponnyer!

Däremot tycker jag att reg/id var för lite med 900 om man inte kan chippa själv. Men för egen del kostar det 700 ca å då gör jag det själv. Men reg kostar ju mer nu.

Ultraljud kostar här 375 kr hos veterinären.

Det som däremot inte är med i kalkylen ovan är stallplats om man betalat för det… Det kan ju bli ganska dyrt.

Räknar att en av mina ponnyer kostar 2000-3000kr om året beroende på vilken försäkring jag har åt de olika. Sen tillkommer ju självklart veterinär eller andra oförutsedda utgifter

Joystick
2

#7 jag betalade 2500 kr för en 18 bals pall.. då betalade jag 200 kr för att få det hemkört. Spånbalarna hade gått upp 30 kr/st jämfört med ifjol.

Mina guldklimpar är i allafall värda varenda krona. För de ger så mycket i livskvallite åt mig

Milla
1

sjäv betalar jag:

Vaccination 400 för grund och sen 200 kr

UL: 300 kr

ID/Chip hos vet. 480 kr

Verkning 100 kr/häst

Ensilage till 8 hästar på fri tillgång 10.000

halm ca 400 kr

försäkring årsföl 686

försäkring 1 - 3 åring 723 - 823 kr

mineral, avm osv ca 500 kr/ häst

Betäckning ligger ju runt 3000 kr om man inte har egen hingst.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Maria Persson
0

Så billig många av era hovslagare är :)
Är dom outbildad eller betlar ni svart?

Fick i dag räkning från min hästars verkning av
8st shettisar 2`300 kr  = 2400
Resa 60 km * 210 kr
Med moms så blir det 3163 kr

RebeckaSvensson
0

Vår hovslagare tar 300 kr + moms. Ingen reseersättning.

Kida
0

Förra året så försökte jag att komma ihåg att skriva ner allt som kostade runt våra hästar under året. Det slutade på 90 000kr.. Då hade vi 3 ponnyer. Räknade in disel till och från tävlingar och utställningar också. Jag missade nog att ta med vissa saker, men jag fick en hum om vad det kunde röra sig om. Visst kostar dom! Jag tycker att det är lite knäppt att dom inte kostar mer i inköp Obestämd

VeronicaP
0

Min tar 250 inklusive moms , ingen bilersättning och han är utbildad

shettismaffian
0

En annan vågar sig inte ens på att börja räkna på vad de kostar per månad. Ändå har jag fördelen med bra billigt hö ( 2:- kg ), Hovslagare 200 kr för ponny

Milla
2

Utbildad (tidigare jobbat som chefs hovslagare på Flyinge) ingen reseersättning. Har haft samma hovslagare sen -79

Pilla
4

Jag bedriver mitt stuteri som företag, så minuset syns så fint på deklarationen varje år, där står även underskottet på alla 23år. (tot.1,2 milj) Förra året lade jag in fin, fina 72 000kr av min redan skattade lön på älsklingarna Obestämd

Det är dryga 5000kr/pålle och år. Jag räknar med att en 3åring kostat  mig ca.15000kr att ta fram om jag använder min egna hingst och inte reser bort till hingst.

Ne ett importstopp på minst 5 år och halvera betäckningarna, och skicka alla sjuka shettisar till himmlen så att vi skapar en brist i landet, så kanske vi kan få upp prisbilden ngt iaf?

PP
7

#18 Börjar du?

Ursäkta om jag provocerar. Men de som förespråkar det ena eller andra vad det gäller inskränkningar i den fria aveln, brukar sällan leva som de lär… Jag tycker detta med att höja shetlandsponnyns värde i allmänhetens ögon är jätteviktigt, men jag tror mycket av problemet är att alltför många ser dem som rena sällskapshästar.

Vad det gäller själva tråden, så har jag mina fem (friska) ponnyer, varav fyra egna uppfödningar, för mitt eget höga nöjes skull och de får kosta vad de kostar. Om jag kommer betäcka någon igen, vilket i dagsläget är tveksamt eftersom jag inte är så intresserad av att lägga tid och energi på att föda upp sällskapsponnyer som majoriteten av Hästsverige ändå inte har vett att uppskatta, får det kosta vad det kostar.

Det är ändå intressant att se ett sådant här exempel på vad det ändå kostar att föda upp en sällskapshäst man i slutänden förväntas skänka bort (mer eller mindre)… Oskyldig

[Billan]
2

# 18

Då vet man vad en annan har lagt ut på alla 30 år, som inte har någe avdrag, bara betalar moms på allt. Hua. Men pållarna är värd varenda krona.

Finns många sätt att minska antalet betäckningar på, förutom de redan föreslagna,  bla. högre krav på de ston som används. Borde också vara högre krav på hingstar, då menar jag prestations krav. Inte bara vara vackra.

AnnaFagerell
1

#19 jag kan börja… jag har avlivat sjuka ponnyer och jag importerar inte… enkelt! Sen då?! Sluta avla på ponnyer som har någon form av defekter vore en superbra idé… Det finns flera här inne som har en och en annan brist vad gäller detta… Lägg upp alla korten på bordet och meddela folk vilka hingstar som lämnat defekter så alla kan få ta del av det, detta sänker säkerligen antalet en del

cinna
2

Känns lite som trådkapning, men vaddå stoppa importen? Se till att importera BRA hästar som verkligen kan tillföra något i avel kan inte jag se något fel i.

Vi har många fina svensktillverkade ponnier i avlen, men att lägga på ett importstopp tror i alla fall inte jag gagnar avel.
Avla mer och föröka mindre…Oskyldig

Sedan kan jag bara hålla med om att det är helt otroligt att vi nästan ska förväntas GE bort våra ponnier när de kostar så pass mycket att få fram till 3åringar. Jag låter hellre bli att avla eller sälja när marknade ser ut som den gör. Har stor glädje av mina ponnier hemma ändåGlad

Men det här är ju bara från min lilla horisont…

Annette
3

Hur definieras en sällskapsponny?

Jag skulle önska större acceptans för att ponnyer fyller olika sortets funktion. Vissa vill tävla, andra vill bruka sina ponnyer hemma, avla, ställa ut eller kanske bara pyssla. Så länge man tar hand om sina djur så att de trivs och mår bra spelar det väl ingen roll vad de har för uppgift i livet. Att vara själavårdare för sin omgivning är väl en uppgift god nog för en ponny.

Jag har inte räknat på vad mina ponnyer kostar, men helt klart är hovslagaren den absolut största kostnaden. Det är viktigt med god hovvård och en trygghet med en pålitlig hovslagare så det får kosta.

AnnaLenaK
4

#23 Kloka ord, Anette. Jag håller med dig..

Jag är själv delvis handikappad efter en olycka, och mina små snälla shettisar ger mig möjlighet att fortsätta med hästar fast jag egentligen inte kan.

En bra dag selar jag ut och tar en runda med vagnen. En mindre bra dag blir det en lång skogspromenad istället. Att borsta och pyssla är en underbar avkoppling för en stressad själ efter en tuff dag på ett krävande jobb.

Här är också hovslagaren den största enskilda utgiftsposten. Min utbildade hovis tar 300+moms inklusive resa för en verkning.

En post som jag saknade i kalkylen ovan är kastrering. Jag betalade 2944:- när "Lillebror" blev valack i våras..

Jag vet inte om det är kostnaden som avskräcker men personligen tycker jag att det är tråkigt att så många okastrerade handjur släpps iväg ut på marknaden…..

åsa-charlott
0

Hej. Läsvärt, och jag har tänkt mycket själv på detta och suttit och räknat på mina utgifter som jag lägger på mina shettisar. Usch, vad det drar iväg…. Men håller med er, det är värt allt då de ger mig så mycket tillbaka :) Hovslagare 300/per häst Vaccinering förra stelkramps sprutan kostade 1100:- en häst 2-2.50 per kilo häst x kilo de äter, fri tillgång Chipmärkning 500:-fölet jag fick i år Passkostnad SSS 500 + frakt Mineraler, kraft ca 200:- säck räcker iof ett tag Försäkring fölet ca 750:- / år Halm i dagsläget gratis men kommer få köpa from nästa år. Sedan all tid man lägger på fölet i hantering, det går ju inte sätta ett pris på. (Men så kul och spännande….., mitt första föl). Men, att sedan få sålt till ett vettigt pris det kommer bli otroligt mycket svårare, nästan på gränsen till omöjligt, kanske om jag sänker ytterligare, men inte säkert ens då tror jag. Satte in en annons på mitt stoföl från i år, har inte fått ett endaste svar! Trots att jag tyckte jag satt ett lågt pris, under det rekommenderande av SSS Anser själv att hon är superfin, samt är helt otroligt underbar, bra stam -då i min mening såklart…, samt jag har hanterat henne dagligen mycket. Själv avlar jag inte utan jag tränar körning, vill åka lite utställning. Mitt sto var betäckt då jag köpte henne och därav föl. Däremot har det varit och är fantastiskt kul. En otrolig upplevelse och fått så mycket tillbaks. Förstår då hur det måste kännas för dem som avlar och varför endel stuterier lagt ner samt varför många fina ponnyer säljs utomlands. Om man tittar på annonser så inser man att man inte kan få mycket för sina föl när välmeriterande ston säljs så billigt, tex 8000-12000:- då ofta betäckta med välstammad godkänd hingst eller kan fås betäckta, ibland får man då tom. med årsfölet. Ja, skrämmande med tanke på vad utgifterna blir/ är. Lite tankar från mig… Å C

Milla
1

Tänk om folk kunde sluta kasta sten i glashus…….

Jag har fått defekt fölunge OCH jag har lämnat in defekt rapport gällande både hingst och sto MEN hingsten är fortfarande i avel och har godkända söner efter sig, stoet har jag sålt och hon används inte i avel längre men dock som en super bra barnponny.

AnnaFagerell
0

#26 Det är ju kanon att Du har gjort rätt för dig! MEN alla andra då? Tänk om Du inte skulle ta det personligt…  Kanske räknas fler in?  Flört 

Å Milla, antar du syftade på mitt inlägg ovan och då tar jag för givet att du läste att jag skrev att man ska sluta avla på de individer som `HAR defekter… att man sedan inte tar bort hingstar som lämnat defekter kan väl vara sin sak men alla ska ändå kunna få ta del av det dom lämnat. Börjar man att sluta avla på de som har patellafel, exem osv är man ändå en bra bit på väg

Milla
1

jag tar inte det alls personligt utan bara informerade att det finns hingstar som har lämnat defekter men som ändå är kvar i avel. Vet inte varför du tror jag tog det personligt. Då kan jag ju skicka tillbaka, Tänk om du inte skulle ta allt personligt Flört

Ellinor Johansson
2

Jag tycker Annalena har en poäng i att så många okatrerade handjur släpps ut på marknaden. Jag tror det skulle vara bra för vår ras om uppfödaren kastrerade de som går att kastrera innan de såldes.

Det som jag framför allt tycker är tråkigt är när importerade hingstar som ej är godkända enligt rasvisa krav annonseras ut som "godkända hingstar". Det är så missvisande, en svenskfödd ovisad hingst  är precis lika "godkänd hingst" om han är härstamningsverigierad.

[Billan]
0

Det går helt enkelt inte att undvika, många av de anlag som vi inte vill ha visar sig inte förren det är för sent. Förfäderna har redan spridit sitt anlag i mängder. Det är när mängden anlag är stort som det dyker upp oönskade saker.

# 28

Det används flitigt både hingstar och ston som lämnat defekt i aveln.

# 29

Håller med om att flera borde kastreras.

AnnaFagerell
0

#28 Eftersom det var mig du kommenterade på så… Jag bara rättade lite och sa att jag menade att man inte skulle fortsätta avla på de djur som själva har defekter och här kommer #30 in… Det tar ju kanske lite tid innan man ser defekterna och det må ju vara hänt men sen behöver man ju inte gå vidare med dessa generna.

Håller med #29. Kastrera innan de säljs om de inte är ämnen för avel. Däremot är det ju så att importhingstar som det står godkända för avel men som ej har RS är ju trots allt ändå godkända att använda så egentligen är det ett helt fel ord att ge sig på kanske. För godkända att använda är de ju. Ibland är det för mycket missvisande ord som gör att det blir pajkastning

Ellinor Johansson
0

# 31 Alla hingstar svenskfödda eller importerade är godkända för avel om de är DNA testade. RS hingstarna är godkända enligt rasvisa krav för avel i Sverige. Det är en vässenltig skillnad.

AnnaFagerell
0

#32 jag vet att det är en stor skillnad men om det som du sa står: godkända hingstar så är ju dessa också godkända… men inte enligt rasvisa krav, men godkända är dom trots allt så missvisande är det ju inte till fullo

Kris_J
2

(Att en hingst har RS är ingen garanti för att han uppfyllt rasvisa krav i Sverige till fullo, inte ens att de är fullt härstaningsverifierade.( Vad jag menar är att de över tiden varit lite olika regler för att erhålla RS) Att de uppfyller svenska rasvisa krav om det är det man eftersträvar ses det lättast genom vad de har för avelsvärde och tom vilket år.)

Det är baske mig inte lätt att hålla reda på alla olika varianter…..

Veritas odium paretFörvånad

MariaA
0

#34 Jättebra skrivet, jag har ofta tänkt tanken hur vansinnigt missvisande RS ändå kan vara, det finns en hel del hingstar i Sverige med RS, trots att dom visats med ner till 32??!! poäng på premiering…som ändå fick sitt RS nummer, och är med i RS hingstkatalogen, trots att hingstar som visats med ex.41poäng på premiering i annat land inte finns med i samma katalog….mycket missvisande och en hel del dubbelmoral Flört

#29 En svenskfödd ej visad hingst är inte att jämställa med en utlandsfödd hingst som faktiskt är premierad med ex. 41poäng och vetrinärbesiktad i sitt hemland…..Obestämd

Annette
0

#35. Vilka andra länder använder samma poängsystem som Sverige?

MariaA
0

#36 Danmark Flört