Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 14476 ggr
ThiffannyJ
2

Mushroom?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Carbon Copy fölade i morse ett litet stoföl e. Kameleon v Bangaerde.

Vi tycker hon har en mysko fux (?) färg, är detta vad man kallar mushroom, eller vad är det för färg?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Inte världens finaste bild, men man ser ju färgen.

www.minishetland.com

AnnaLundin
1

Jag skulle tro att det där är en mushroom ja.

(Fast tills vidare ska vi väl kalla dem för fux rakt av, tills vi får andra instruktioner från "högre ort"…)

ThiffannyJ
0

#2 Ja, vi får nog regga henne som fux, men jag blev så förvånad över hennes färg. Den är så annorlunda!

www.minishetland.com

Hanna-D
1

Jättefin färg och kul med vita tecken!

AnnaFagerell
0

Fux skulle jag vilja säga då mushroom bara är en nyansbenämning

Medarbetare på djurskydd.ifokus

MadeleneJansson
0

Mycket häftig färg! Men genetiskt är det en fux, så regga henne som det!

veronica-olsson
0

Grattis till den lilla,vad fin hon är.

ThiffannyJ
0

Tack alla! Ja vi får se vad det blir för nyans av henne, ska bli spännande att se, extra kul med vita tecken tycker jag!

www.minishetland.com

susanne-s
1

Fint föl! Härlig färg.
Roligt med fuxarna och alla deras nyanser.
Har ett sto här iår med liknande färg…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

PP
1

Oj, vad häftigt! De mushroomföl jag har sett har varit betydligt "gulare" i tonen för att sen visa upp den karaktäristiska mörka nyansen under fölpälsen. Ska bli spännande att se den här framöver.

Då alla mushroom jag sett varit inavlade på några speciella linjer, blev jag nyfiken på vad som ligger bakom denna. Vorden Buddleia (moderns farfars far) är en sån som är känd för att lämna "mysko" färger och längre bak på mödernet ligger ju Comus of Houlland, far respektive farfar till Park View Grit och Östertorps Baron som båda begåvats med denna färg.

Om min teori om att det ska finnas dubbelt upp av detta anlag någonstans i stamtavlan för att färgen ska komma till uttryck, bör ju även Kameleon ha någon/några mushroomförärvare bakom sej. Frågan är bara vad..? Det skulle kanske kunna vara så enkelt att det är Gletness Rocket i femte led som är den "skyldige". Han har samma far som Gletness Rockall och Rockalls mormor till mor, och Rockall är ju ett återkommande namn i stamtavlorna hos svenskfödda mushrooms.

Annars är det ju en hel del namn som figurerar både två och tre och uppemot fem gånger i fölets stam. Många går tillbaka till South Parkstuteriets kända blacka linjer. Dessa figurerar oxå i en del i mushroomstammar, ofta i kombination med island bred ponies.

Spännande är det iaf - även om det genetiskt "bara" är en fux. Flört

Minsanne
1

Kameleons bror, Gentleman v Bangaarde är Mushroom i färgen, fast i hans papper står det att han är perlino. Så man skulle ju kunna tro det kommer från mamman, men nu är ju Gentleman e Adam v Spuitjesdom som också är känd för att ge Mushroom färger.

Milla
0

men gud sicken läcker liten en Kyss

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

ThiffannyJ
1

#9,10 Spännande läsning!

#12 Tack, var ute och kollade till henne, påminnde om att äta, hon är kelig i alla fall! Håller tummarna för att hon klarar sig.

www.minishetland.com

PP
0

Hittade bild på Gentleman v Bangaerde här.

#11 Då kanske det är kombinationen Buddleia med Kameleons möderne som kan ge färgen..? (Det är på mödernet Gletness Rocket ligger - som far till Rob of Gue). Fast Adams möderne går ju oxå tillbaka till South Park.

Spännande att se om det blir några fler…

ThiffannyJ
0

#14 I år fick ju en drös med bruna pållar, vi får hålla tummarna för mushroomfärgade nästa år! Flört

www.minishetland.com

PP
1

#15 Det verkar ju inte vara alldeles lätt att avla mushrooms, utan färgen verkar poppa upp lite som den känner för. Flört

Hittills har jag bara sett en mushroom som lämnat färgen vidare till sin avkomma - och den inavlades ännu en gång på Rockall (x3). Säga vad man vill, men sjukt intressant är det!

ThiffannyJ
0

Det är ju det, med avel och färger! Skrattande Jag längtar efter att se henne bli större, och se vad som blir av med färgen!

www.minishetland.com

SofiaChristina
0

Grattis Thiff och Ella, VAD läcker hon är.

ThiffannyJ
0

#18 Tack!

Försökte fota lite i dag, men hade inte riktigt tid, och bilderna blev då inte så bra heller… Men här kommer en till bild, jag tycker än så länge hon är oförändrad i färgen, fast de kanske inte ändrar så mycket än?

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Glömde skriva att hon har fått ett namn, Diamonds are Forever Glad

www.minishetland.com

VeronicaP
0

Tror faktiskt att det är *vanlig* fux , just fux kan ju lämna många olika färger och nyanser även ändra sig under åren tycker jag

ThiffannyJ
0

#21 Ja helt lätt är det inte!

Detta är en bild på en fölunge som jag lätt skulle tro var en fux, han blev vitare än sin mamma när han blev äldre.

www.minishetland.com

Miica
0

#19 shit vilket fin fölis! Gillar nyansen vare sig det är vanlig eller ovanlig fux =) Supersöt!

ThiffannyJ
2

#19 Tack!

Bild på samma fölunde som i #22 men ca 6 månader senare.

www.minishetland.com

VeronicaP
0

#24 Ja de är inte lätt de där med fux men himla roligt just för att de kan skilja så mycket i färgen :D

Miica
1

#24 jösses vilken skillnad! =)

Gillade självklart fölungen i ditt första inlägg med:P Supersöt :D

fuxar
0

Stort GRATTIS till en bedårande söt fölunge!

Gunilla.

Frida-E
0

Så otroligt söt, stort grattis!!

PP
0

#21 Det är ingen som påstått något annat än att fölet är fux. Men att säga att det är en vanlig fux… Nja, inte många fuxföl som är så champinjonfärgade. Cool

Maria Persson
0

Grattis till en fin fölunge Kul med lite ovanlig färg

AnnaFagerell
0

#29 Jag skulle också säga vanlig fux… Finns så många olika nyanser och det är vanligt med olika nyanser idag, tycker jag… Många är ju himla ljusa, andra är himla mörka och vissa påstår att en del fuxar är silverbruna så jag tycker det är ganska vanligt med olika nyanser på fux

Moheda
0

Jag har en rödskäck som är en sk mushroom. Han var betydligt ljusare i fläckarna när han föddes än vad TS fölunge är.Dessa blev sedan mörkare när fölpälsen föll.

Pållen i fråga heter James Junior och orsaken till hans färgvariant av fux heter Gletness Rockall, finns på både mors (Tamy´RS 5721) och fars (James Herriot RS 473) sida.

Moheda
1

Hittade bild på James Junior, 2 veckor gammal

Fidelia
0

Silveranlag finns ju på shetland och många menade att Gletness-hästarna bar på anlaget. Jag är inte jätteinsatt i silveranlaget. Men hon kanske faktiskt är silverbrun.

AnnaFagerell
1

#34 Silveranlaget är inte fastställt på shetland… dvs det finns inte så länge det ej är bevisat

Fidelia
0

Hur bevisas det då? Finns ju färger man kan DNA-testa fram. Funkar det på silveranlaget? Nyfiken.

AnnaLundin
0

#36 - det är många shettisar som ser ut som silverbruna/silversvarta som är DNA-testade - inte en enda av dem har haft silveranlaget utan de har visat sig vara fuxar md intressant nyans. Silverfärgen påverkar bara svart och brun färg.

Det vi pratar om i den här tråden är "mushroom" som verkar vara ett "nytt" spädningsanlag som man inte känt till tidigare. Det ger färger liknande silver, fast på fuxar. Läs mer om det här: http://www.kellas-stud.co.uk/mystery.htm

ThiffannyJ
0

Säger samma som Pernilla, ingen har påstått att det är något annat än fux, men vi kan ju enas om att nyansen är lte annorlunda (i dagsläget) och för mig är det lite spännande att se vad det blir!

Om man tittar på fölbilderna på denna sida så tycker jag hon liknar den färgen. Jag hoppas hon behåller nyansen för den är väldigt fin tycker jag.

www.minishetland.com

AnnaFagerell
0

#38 Visst är det tjusigt… det liknar islänningens silversvarta färg

VeronicaP
1

#38 därför jag älskar fux :D pga av den stora variationen och jag tror också att hon kommer få en härlig färg :D

Moheda
0

TS - hon får säkert en mysig färg när hon är klar. Brukar ju synas runt ögonen ganska snart… Vore kul om du ville visa oss som följt tråden vad som döljer sig under fölullet! Väldans söt fölis!!

Milla
0

Jag vill inte se denna fölunge mer Skrikandes hon är så oerhört bedårande och hon har satt sig fast hos mig Kyss

ThiffannyJ
0

#41 Tack! Självklart så lägger jag upp bilder på henne så ni som vill får följa hennes färgutveckling!

#42 Kyss

www.minishetland.com

Camilla
0

Mushrommarna födds nästan vita.

Här är ett ex

Charlotte-Aveback
0

#0: Grattis till en bedårande liten diamant! Glad

ThiffannyJ
0

Nu är lilltjejen ca 2 veckor. Vad tor ni, blir hon en vanlig fux?

Hon var väldigt trött så ursäkta lite "tråkiga" bilder Flört

www.minishetland.com

Miica
0

*smaskens så söt*

Milla
0

Jag tror hon blir vanlig fux, men det spelar ingen roll för hon är helt bedårande.

PP
0

Av det man kan se under fölpälsen (under ögat) så verkar hon ju bli riktigt mörk. Med anledning av hur hon såg ut som ny, tror jag fortfarande att hon är mushroom. Tungan ute

Skulle gissa att hon blir ungefär som fölet det länkas till i #38. Sen är det förstås upp till var och en om man vill kalla det vanlig fux. Flört

Hursomhelst, ska det bli spännande att se henne när man ser mer av vad som döljer sej under fölpälsen.

AnnaFagerell
0

Det mesta verkar ju vara möjligt bland shetlandsfolk i Sverige. Skriv ovanlig fux i pappren vet ja Oskyldig

ThiffannyJ
0

#50 Jag är inte ute efter att få henne som någon annat än fux. Snälla läst tråden, ingen har sagt något annat.

Men man kan väl få tycka att det är intressant med olika nyanser?

www.minishetland.com

Mmia
0

Tycker man kunde kalla färgen "beigefux" eller "mushroomsfux" Flört

för det är en fin färg även om den klassas som fux.

Man skiljer ju på ljusbrun, brun, mörkbrun, svartbrun osv. så varför kan man inte skilja även på fuxarna

AnnaFagerell
0

#51 Eftersom det frågas om vilken FÄRG hästen har… färgen är ju fortfarande fux även om nyansen kan skilja

#52 Kanske för att inte alla ska kunna hitta på egna färgbestämmelser?

Hanna-D
0

#52 Men gör man inte det? Jag har fött upp en ponny som är reggad som mörkfux. Kollar man i webstamboken finns massor med ljusfuxar också.

Mmia
0

Jag menar just den här färgnyansen. Det är väl bättre att man sätter ett namn som ska användas så behöver man inte ta till egna/olika namn som kan förvirra.

Mushroom är ett namn som nästan alla (som är intresserade av färger) vet vad det är för färg så det borde sättas in som det riktiga namnet på den här fuxvarianten.

AnnaFagerell
0

#55 För min del räcker fux gott och väl.

Mmia
0

inte för mig

AnnaFagerell
0

#57 Då får ni väl se till att det kan bli godkänt att använda som benämning… Jag kommer inte använda det som id kontrollant då det inte är en godkänd benämning.. inte än iaf

Mmia
0

´Ja det kan ni göra

Hanna-D
0

#55 Det håller jag med om. Gäller väl att hitta ett bra svenskt namn på det först.

ThiffannyJ
0

#53 Nej, det frågas om det är denna färg/nyans som kallas för Mushroom.

www.minishetland.com

PP
0

Hm, jag undrar om det är lika provocerande att jag kallar en av mina rödfux för att beskriva hennes nyans..? Obestämd 

Hon är förstås inte heller något annat än fux, vilket det oxå står i passet.

Jag tycker det är okej att använda beskrivande termer av färger, så länge det inte blir missvisande. Hellre då att säga mushroom som är ett vedertaget uttryck för beskrivningen av denna fuxnyans än att blanda in silver, cream (UK), perlino eller valk (NL) som är direkt felaktigt (tre första) eller förvirrande (det sista då det verkar vara ett samlingsnamn för en "salig blandning").

Officiellt (vad som skrivs i passet) är det dock grundfärgen (med tillägg för ljus eller mörk) som gäller. Det tror jag alla id-kontrollanter har klart för sej efter genomgången utbildning.

AnnaFagerell
0

#62 Det har inte alla för sej nej… herregud vilka roliga benämningar och former av allt man kan se i passen… och att det går att regga in hästarna är helt obegripligt.

Kanske vet shetlandsfolk vad mushroom är… men inte alla gör det… varför man måste krångla till det begriper inte jag. Eller jo det gör jag, säljtrick!

PP
0

#63 Stör det dej att många fascineras av och kanske hellre vill köpa en häst med annorlunda färg..?

Milla
0

sälj trick tror jag inte Thiff och Ella behöver köra med för att få sålt. Personligen så bryr jag mig inte om vad det är för färg när jag ska köpa häst.

Denna lilla får mer än gärna flytta till Saxtorp Oskyldig sen om hon är blå, grön eller bara fux spelar ingen roll.

Sen kan väl jag tycka att köparen har ett visst ansvasvar också och kolla upp om det verkligen är den där roliga färgen som man säger eller ej.

AnnaFagerell
0

#64 Det är ingen annorlunda färg… det är en FUX…
#65 jag pratar inte om de i tråden ovan utan generellt

Fidelia
0

Mörk och ljus kan och bör läggas till även på fux för att beskriva färgen bättre. Funkar även på isabell då de kan skifta väldigt i färg.

Personligen tycker jag det är synd att det inte finns någon svensk benämning på ovanstående fuxfärg eftersom den skiljer sig markant från vanlig fux. Ett tillägg kanske, precis som ljus man och svans.

PP
0

#66 Då måste jag fråga om du har sett en mushroom i verkligheten?

Det övergår mitt förstånd att man kan säga att de, för ögat, är en vanlig fux (att de rent genetiskt har röd grundfärg har aldrig ifrågasatts vare sej av mej eller i den här tråden).

Tycker du även att en bleksvart, för ögat, bara är en vanlig svart?
Tycker du att det är fel att säga att en brun har mjölmule, för den genetiskt ändå bara är vanlig brun?

Det handlar om att beskriva nyanser av grundfärger i kommunikation med andra hästmänniskor, alltså hur de uppfattas för ögat och inte genetiken bakom. Återigen, officiellt gäller andra riktlinjer - även om jag personligen tycker att de kom på sin skam när SH anammade blåögd gräddvit som enbart beskriver hur hästen ser ut för ögat och inget om genetiken bakom. Men det är en annan historia. Oskyldig

AnnaFagerell
0

#68 Det handlar inte om att det är fel att beskriva en nyans, det handlar om att benämningen inte är regelrätt än så länge och därför kommer jag heller inte använda mej av den benämningen. Lika mycket som att man inte skriver ut att en brun häst har svarta ben så kommer det i mina ögon än så länge bara skrivas fux… Den lär väl gå i ringen för fuxiga hästar eller?! Eller ska dessa nu gå med övriga färger?

Det jag stör mej på ar hur folk kan skriva i annonser att hästen ger ovanliga färger… Då har man använt sej av benämningen helt fel. Då kan man lika bra strunta i benämningen. Hingsten Taco ex kallas fför mushroom… tittar man på avkommorna är det inte en enda häst som fått hans nyans men ändå ska man promt skriva ut att han kan ge spännande färger. Det är att lura stoägare tycker jag, för färgen är ändå fux och kan inte ge nåt annat heller om än nyansskillnader

ThiffannyJ
0

#69 Jag vet inte vilken Taco du menar men den jag känner till står registrerad som Isabell i webbstamboken.

www.minishetland.com

AnnaFagerell
0

#70 Vilket är helt galet. Ägaren säger han är mushroom… Vilket borde betyda fux?! Eller ska man nu ha det namnet på isabeller också? I alla fall har han bara lämnat fuxföl med "rätt" nyans

IdaT
0

#71 Men han är väl från början från Holland? Där står mushroomfärgade ponnyer benämda som "Isabel" (inte att förväxla med våran isabell, det tror jag heter något annat) kanske därför missuppfattningen om att han skulle vara isabell kommer ifrån. Just hollands "isabel" och vårat "isabell" har varit uppe tidigare här på forumet, ska se om jag hittar den tråden.

Tillägg: Hittade tråden.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

PP
0

#69 Jag tror du missförstår mej. Jag menar inte att man ska färgbestämma någon som mushroom, utan officiellt går dessa som fuxar (förutom de som blivit färgbestämda till silver då…).

Men, när jag kommunicerar med andra hästmänniskor kommer jag använda mushroom för en mushroom.

Hingsten Taco är mushroom (har sett den i verkligheten). Däremot verkar det inte vara så enkelt att mushroomfärgade per automatik lämnar mushroomavkommor, se #16. Min alldeles egna teori är att anlaget måste finnas hos både fäderne och möderne för att komma till uttryck. Jag har inte koll på om Taco lämnat några mushroomföl i Danmark.

Och betäcker man med en hingst enbart för hans färg, så lurar man sej själv. Tycker jag.

AnnaFagerell
0

#73 Jag kan tycka det är helt okej med nyansbenämningar så länge alla vet vad det rör sej om. Men just i dagsläge tror "folk" att det är en egen färg och utnyttjar detta på fel vis… Varför tror du att båda behöver ha anlaget? Ja visst har han den nyansen men att säga att det är en annorlunda färg tycker jag är fel, för färgen är ju faktiskt fux och han ska ju definitivt inte stå reggad som isabell och förväxlas med isabel som faktiskt inte ska och bör avnvändas i sverige

sanne
0

Jag kan inte förstå att det måste bli sån här stämning och jäkla tjat rent av !

Kan inte Linan få vara glad över sin fina fölunge som är Fux, med ovanlig nyans. En helt bedårande fölunge, även om den varit genomskinlig.

snälla, om ni nu är så himla irriterade på de som skriver "fel" när de idkollar ! ta det så med dem eller SH som kanske ska ta o se över sina färgbenämningar !,

[oddtinna]
0

Vilken otroligt fin färg! Kyss

VeronicaP
0

#68 Vad jag har hört så får man inte skriva färgen bleksvart längre när man reggar nya avkommor …

Mitt russ föl hemma som föddes svart har vi faktiskt tex skrivit som svartbrun just för att id-kontrollanten inte kunde säga 100 på vad hon blir för färg på henne

SofiaChristina
0

# 75 Mycket bra skrivet Sanne, håller helt med dig.

AnnaLundin
0

#68 - varför skulle man inte få det? Bleksvart är benämning på en ljusare nyans av svart och så länge SH inte går ut med några nya direktiv direkt ut till ID-kontrollanterna (vilket inte har skett) kommer åtminstone jag använda mig av den benämningen när jag träffar på en ponny som jag anser är bleksvart.

VeronicaP
0

#79 De hörde jag bara precis nyss nästan , visste jag inte heller , de kommer kanske info om det , vet att det är ju på gång med nya färgbenämningar har jag också för mig ..

Daladis
0

Såå fin fölis Thiffany! Oavsett mushroom, fux, eller vad det än är.

Kraka
0

Ögongodis! Kyss

[hepet]
0

Tänkte visa en bild på mitt "mushroom" sto. Det är superfräck färg tycker jag, förlåt nyans av fux.

ThiffannyJ
0

#75, 76, 78, 81, 82

Tack!

#83 Vilken härlig nyans av fux. Jättefin färg! (Bäst att skriva rätt så man inte blir halshuggen Flört)

www.minishetland.com

VeronicaP
0

#83 men allvarligt är det Mushroom ? för mig ser det faktiskt ut som en fux men ljus man och svans …

Jag har helt ärligt inte fattat hur mushroom skulle vara annorlunda för när jag har sett bilderna här så har de som *varit den färgen* alla sett olika ut i nyansen och den på #83 ser ju ut precis som en fux men ljus man och svans i alla fall på min dator, jag skriver inte detta för att hacka eller något , men då jag inte är speciellt insatt i färgerna då jag inte bryr mig direkt om färg på hästen utan bara de är en bra häst så kan man ju blir konfunderad .

Jag är kanske gammeldags men för mig finns . Fux, ljus fux . mörkfux eller som vi sa på den *gamle* gode tiden svettfux el läderfux :P

[hepet]
0

Bilden gör kanske inte helt rättvisa men jämfört men mina andra fuxar varav en med ljus man och svans är det en markant skillnad i färg, eller nyans om ni så vill.

Hon har även nedärvt precis samma nyans på ett av sina föl.

PP
0

#83, 86  Blir nyfiken på vad det är för stam på stoet. Samt vem som är far till fölet som fick hennes färg.

[hepet]
0

Far till mitt sto är Gläntans Fogde har sedan ett holländskt mödene. Far till hennes föl är Östertorps Opus som jag tror( är inte helt säker men tror) har lämnat flera föl i den färgen. Kanske beror det på stoet som är isabell (enligt holländsk modell). Flera av dessa föl har även i Sverige blivit reggade som isabeller.

PP
0

#88 Då är det Rockall som är "minsta gemensamma nämnare" även på din uppfödning. Opus är dessutom mushroom - han var sådär "gulaktig" som föl. Inte så konstigt kanske att de förväxlas med isabeller.

Fortfarande nyfiken på stoets möderne (det holländska)… Vill du avslöja något mer? Flört

Kratern
0

Måste bara få säga att jag tycker mushroom är en jättesnygg "fuxvariant".

#63 Om jag var ute efter en fux (som det finns ganska många avFlört) så skulle jag absolut kunna välja ponny efter färgvariant. Vad är det för fel med det?

[hepet]
0

Har hört en del nämna "leverfux" som nyans? Kan detta vara samma som mushroom?

MadeleneJansson
0

# 91 nej, en "leverfux" är en fux som är så mörk att den är nästan leverfärgad, alltså brun, med samma färg på man och svans, alltså EJ ljus man och svans.

VeronicaP
0

För mig räcker det att de är fux och jag gillar ju fuxar just för att de kan skilja så mycket i färgerna :D

Så för mig räcker det att de finn benämmningarna ljus och fux och ha med ljus man och svans , tycker inte man behöver krångla till det mer om jag ska vara ärlig.

Säger någon Mushroom till mig så säger de mig inget alls för jag tänker på svamp då och det finns så oliga färger på svampar så då kan de ju vara vilken färg som helst Oskyldig

Kratern
0

#93 Nja, mushroom (champinjon) kan inte ha hur många färger som helst.Skrattande

ThiffannyJ
0

Tittade på henne i dag lite extra noga. Så klart hade jag inte med kameran för jag trodde det skulle regna… Hon är svart (!?) under ögonen, där hon börjar byta ut fölpälsen. Ska ta med kameran i morrn och ta bilder.

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Fick en bild av Willeke här om dagen.

Detta föl har de svårt att färgbestämma (den ljusa av dem) Vad tor ni?

e. I Learned From The Best
u. Parlington Iris
ue. Parlington Percy

www.minishetland.com

AnnaLundin
0

#95 - det är förmodligen en väldigt mörk fuxfärg, skulle jag tro. Men visst, jag har en gång sett en helt beige-färgad fölunge som jag till sist bestämde mig för att den var svart…

icansson
0

Stoets föl som (hepet) pratar om har samma nyans som sin mor i mina ögon är dom "muschroom" jag kan varken få dom till isabeller eller fuxar.

Här kommer en bild på avkomman Lugnas Juvel i vinterskrud.

u :knyttes mazarin e:östertorps opus

Mamman Mazarin är e: gläntans fogde u:janneke v.st splithof

AnnaLundin
0

#98 - Östertorps Opus är definitivt mushroomfärgad i alla fall - jag minns att hans färg diskuterades när han godkändes, eftersom det var samtidigt som jag själv visade Zeb när han godkändes, och jag tyckte att det var en läcker färg!

icansson
0

99# javisst är det en läcker färg :)

VeronicaP
0

#94 ja jag tänkte på svamp vid den benämmningen och sen om det är champion eller inte spelar ingen roll för mig svamp som svamp och kollar du ordböcker eller översättning så betyder mushroom inte bara champion utan även svamp mm Flört

ThiffannyJ
0

Tog nya bilder i dag trots regnet Flört

För er som är intreserade av hennes färgutveckling kommer här några nya bilder!

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

En till.

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

En till.

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

En till.

www.minishetland.com

Milla
0

Nä nu är jag inte alls säker längre på att hon är en vanligt fux, men lika fin ändå är hon Kyss

Detta är ju himla spännande att se vad hon får för färg till slut.

Daladis
0

Jättefina bilder på en superfin fölis!!! -Oavsett färg….Flört! Hälsar Erica

Kratern
0

#101 Om du VILL så tror jag du förstår varför "färgen" fått sitt namn. Flört

ThiffannyJ
0

#106, 107 Tack!

www.minishetland.com

[oddtinna]
0

#0 Jätte fina foton!! Följer tråden ihopp om att få se fler foton. Se senaste är riktigt charmiga ^_^

ThiffannyJ
0

#110 Tack!

Jag mejlade Kellas stuteri i England och frågade vad hon trodde. Så här skrev hon bland annat!

Your foal certainly looks as though she could be mushroom in colour & I see that she has possible mushroom carrying lines on both sides of her pedigree.

Spännande ska det bli i alla fall Glad

www.minishetland.com

AnnaFagerell
0

Spännande se hur hon ser ut avfälld samt även nästa sommar då som ju kan skifta väldigt från år till år när dom är små

ThiffannyJ
0

Nu har jag varit ute med kameran igen Glad

Tycker hon har mörknat mer, men det kanske är önsketänkande Flört

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

En till bild från i dag, men här har hon "tappat" sin nosbläs, tror ni den kommer tillbaka?

www.minishetland.com

IdaT
0

#113-114 Vad fin hon ser ut att bli!

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Kris_J
0

#114 Tror absolut den komer tillbaka, mitt enda skäckföl tappade hela sin teckning i huvudet vid första fällningen, allt kom tillbaka.

Veritas odium paretFörvånad

ThiffannyJ
0

#115 Tack!

#116 Phu! Hoppas det, för hon var så söt i den :)

www.minishetland.com

Annelie-P
0

Åh vad fin hon är/blir Skrattande, man blir alldeles sjuk, men vad mycket hon fällt redan, hon är ju inte så många veckor ännu

ThiffannyJ
0

#118 Tack! Hon blir 4 veckor på måndag Glad

www.minishetland.com

[Lacus]
0

#114 Vilken häftig bild, ser det inte ut som hon bär en mask?? Skrattande

Otroligt fint sto! Jag tycker det är så skoj med utvecklingsbilder, jätte kul!

ThiffannyJ
0

Så har jag tagit lite nya bilder i dag! Nu är hon riktigt ljus i pälsen och nosbläsen har kommit tillbaka Flört

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Och en till Glad

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Och en sista Glad

www.minishetland.com

ESJE
0

Ser definitivt ut att bli en mushroom!

ThiffannyJ
0

#124 Vad spännande Skrattande hoppas, det vore lite kul med den nyansen.

www.minishetland.com

VeronicaP
0

#125 Där ser man hur olika de kan se ut på olika datorer för mig ser hon ut som en *vanlig* fux (som finns i ljusare och mörkare färger som sagt)

ThiffannyJ
0

#126 Du får kallibrera skärmen Flört

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Här är en bild på två föl. Den till vänster (Lady of The Lake) kommer bli en ljusfux, och den till höger är Diamonds are Forever. Denna bild visar ganska tydligt att det är skillnad på nyanserna tycker jag, även om båda är fuxar.

Ska tillägga att Diamond är mörk i botten, försökte ta kort på det, men gick inge vidare.

www.minishetland.com

polgara
0

Tycker iof att bägge fölen ser ut att vara fuxar, bara lite olika nyans

AnnaFagerell
0

Kapar tråden lite… fuxar kan ha kul nyanser… här är en fux…

VeronicaP
0

#127 går inte gammal skärm *S*

men om de nu ska vara mushroom och vissa säger att det är Champion färg(även om musroom betyder svamp ;) ) då ska den ju vara ljus ljus och din är ju mörk fux …

AnnaFagerell
0

En till bild på samma fux

Kratern
0

#132 Hur ser den ut när den fällt vinterpälsen?

AnnaFagerell
0

#133 Hon skiftade väldigt i färg… från ljus till mörk och sen till ljus igen

AnnaFagerell
0

Vinterbild

ThiffannyJ
1

#129 Bägge fölen är fuxar. Mushroom är bara en nyans (än så länge).

#131 Jag har läst och sett föl som är mörka när de fällt fölpälsen, kolla t ex på Kellas Stuteri på hennes fölbilder. Kellas Chiffon har samma nyans som vår tycker jag. Det finns som sagt fler bilder på sidan där fölen är mörka för att sedan bli ljusare.

#132 Den pållen gjorde du väl ett DNA på och hon var fux fast såg ut som en isabell? Glad

www.minishetland.com

AnnaFagerell
0

#136 Jajamensan… hon fällde ju av femtioelva gånger och olika nyanser hela tiden. Egentligen skulle jag gjort nåt kollage på det…. hm. Kanske en dag då det regnar  Glad

AnnaFagerell
0

Thiff: Spännande se hur din ser ut om två år för min pålle ändrade sej inte mycket mer efter två år. Mer än att vvinterpälsen var mörjare och sommaren ljusare. Är en häftig nyans

ThiffannyJ
0

I dag har jag tagit lite nya bilder. Hon blir rätt mörk under fölpälsen så det ska bli spännande att se!

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Bredvid mamma.

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Försökte fota så man ser det mörka som kommer.

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Och lite närbilder.

www.minishetland.com

PP
0

Vad roligt att få följa hennes "färgutveckling"!

Nu ser hon ju ut som de andra mushroombebisarna jag sett och beskrev i #10.

ThiffannyJ
0

#143 Vad kul att det uppskattas! Tycker det är jättespännande med färgutveckling! Skrattande

www.minishetland.com

VeronicaP
0

#143 muschroom , vilken färg är det ? för ska de vara champion fäg som vissa säger så ska den ju vara så ljus som den är i föl pälsen eller ? för mig när jag ser bilderna så är de ju mer läderfux färg (mörk fux)

ThiffannyJ
0

#145 Mushroom och champinjonfär är samma "färg"

Om du kollar på kellas sida så ser du att alla föl inte är ljusa från början.

www.minishetland.com

PP
0

#145 Läderfux är den gamla benämningen på silverbrun…Oskyldig

Championfärg tycker jag låter himla intressant. Det skulle jag vilja föda upp - för det måste väl innebära en färg för champions? Cool

VeronicaP
0

#147 Det är nog olika vilker område du bodde i för hososs var läderfux samma som svettfux samma som mörk mörk fux.

Jo men ska de vara Champion färgade så är de ju inte så mörka som din är under fölpälsen och satt just nu och tittade i Bo furugrens bok och den frägen finns inte ;)

Säger ni champion färg så är det denna färgen som jag tänker på då Oskyldig

ThiffannyJ
0

#148 Jag vet inte vart du vill komma. Jag har inte hittat på att det heter varken Mushroom eller Champinjonfärgat. Jag har snubblat över nyansen när jag surfat runt och då har begreppen Mushroom och champinjonfärgat används som färgbenämning, men i vårt fall eftersom att vi är i Sverige, benämna nyansen.

Eftersom att du inte verkar se nyansen på henne kan jag säga att hon i kroppen ser ut som ett isabellföl, men har mörk färg i ansiktet. Jag ser dock inte den röda grundfägren i henne som jag annars kan göra på en fux.

www.minishetland.com

VeronicaP
0

#149 Vill inte komma någon stans mer än att när folk säger att de ska vara Championfärg så uppfattar jag det som färgen so jag har lagt inpå svamparna och när jag läser Bos bok så finns inte just den färgen  nämd så är de eg en egen grundfärg eller bara en benämning på en anna variant av just fux där fux är grundfärgen, jag älskar ju fuxar just pga de kan ha så olika färger men är ändå just *bara* fux

sanne
0

Då vi såg denna lilla skönhet idag, kan jag bara säga att "vanlig"fux är hon inte även om benämningen är fux..

hon var nästan vit i fölpälsen och sen skulle jag vilja kalla det champanje färg, inget rött pigment synligt ivf,. Helt gudomlig var hon oavsett färg benämningen !

ThiffannyJ
0

#148 Vad jag förstått när man pratat om Champinjon/Mushroom så är det den färg som finns under champinjonen, alltså när du tar bort foten så ser man den mörka färgen i skivorna. Men jag kanske har fattat fel?

Och igen, det är en nyans av fux, likväl som man säger ljusfux, mörkfux m.m. Ingen behöver vara orolig, för hon är registerard som fux.

www.minishetland.com

VeronicaP
0

#151 Champanje färg finns ju benämnt i Bos bok men ovanlig och ännu inte beskrivits i Europa ;) har han skrivit :D

Jag tycker också att färgen är fin, men tror som sagt att de nog ändå är fux fast men lite *swung*

Kratern
0

#148 Du måste titta under hatten också…Skrattande

Champinjonen har två färger.

AnnaFagerell
0

Jag gillar ju inte en massa benämningar som inte är godkända i sverige men jag finner det ytterst intressant med sådana här nyanser  Glad

Tycker det verkar som modern här har samma djupa färg som min Honey hade… och hon lämnade ju den där knepiga fuxnyansen jag hade strul med… ljus fölpäls och mörk under för att sedan bli ljus igen. På vintern var denna sedan mörk i pälsen på ryggen och helt vit nästan under magen och på sidorna. Kanske kan mödrarnas nyanser påverka också?? Vad jag kan se ovan har denna modern ganska mörka ben, mot det grå hållet?

VeronicaP
0

#154 Beror på om den är färsk eller har legat ett tag Flört

Kratern
0

#156 Dom på din bild t.ex.Flört

VeronicaP
0

#157 Yapp men de är inte färska *ler* fanns andra bilder där de var färska och mycket vitare haha

Kratern
0

#158 Jag tror nog att du förstår mycket väl var på champinjonen man tagit "färgbenämningen" från… Du vill inte bara…Flört

VeronicaP
0

#1159 jo då men ändå så är den inte så*fuxig* och sen vad jag har förstått inte någon 'riktigt* färg , jag håller med Anna i #155

ThiffannyJ
0

Har tagit lite nya bilder på damen igen! Glad

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Glad

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Här ser man verkligen skillnaden på olika fux nyanser!

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Och en huvudbild.

www.minishetland.com

AnnaFagerell
0

Spännande Thiffany! Undrar om hon blir mörkare variant, sådär riktigt mörk

Milla
0

Hon är bara så läcker! En mini i hagen kanske inte hade varit dumt…………….

Gosa
0

#163 wow hon är urläcker…. henne gillar jag Glad, säger som Milla…kanske en mini i hagen???

susanne-s
0

Hon är jätteläcker!
Men vilka pälsar på de små… har ni flyttat till nordpoolen :-D

www.gullsmyrastuteri.se

Daladis
0

162,63,64: Hon är ju såå fin!!! Håller med Susanne Glad, lite isbjörn i henne? Enorm päls, mina har börjat sätta vinterpäls, men inte alls sååå mycket:)

ThiffannyJ
0

Tack alla!

Hon har mer päls i ansiktet än våra andra föl, tror det kan bero på att hon är förtidigt född. Har sett att andra föl vi fått också sett ut så på vintern, när de kommit lite tidigare Glad

www.minishetland.com

AnnaFagerell
0

#170 Jag hade en som var 5 v för tidigt född och han hade inte mer päls än de andra… Jag tror det har att göra med vilken årstid dom är födda…

ThiffannyJ
0

I dag passade jag på att ta lite nya bilder Glad bilderna är tagna min min "lilla" kamera, så kvaliten är inte super…

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

En till.

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Och en sista!

www.minishetland.com

AnnaFagerell
0

#172 fin… men ush vad är det ni har på marken…  Glad

polgara
0

#175 Det kallas snö Oskyldig, sånt har vi här oxå just nuSkrikandes. Det är inte så ofta ni där nere i landet har sånt. Vi här i Lappland (enl. Magnus är allt norr om Eslöv Lappland) är rätt vana vid det.

AnnaFagerell
0

#176 Brukar vänta tills februari och då får vi så vi tiger  Glad

ThiffannyJ
0

Bild på lilltjejen igen! Färgen är rätt oförändrad, men en del "gula" hår sticker ur öronen :)

www.minishetland.com

Mossedal
0

Så cool färg!!! Vilken guldklimp :-)

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

ThiffannyJ
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I dag har vi fotat igen, tyvärr har hon blivit utsatt för pälsätare, vilket är skavet på rumpan.

Ska bli så spännande att se hur hon ser ut i sommarpäls. Undrar också om manen blir mörk eller ljus…

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Och en huvudbild Glad

www.minishetland.com

Milla
0

åååååKyss

Leean
0

Lite genetik.. Detta borde först förstås då man talar om färger. :)

Alla hästar är ju till färgen fux eller svart eller brun, svarta eller bruna beroende på vilket gen de fått, alltså den gen som gör att hästen blir helsvart eller den gen som begränsar svarta färgen till fötter och mane/svans. Alltså tre grundfärger av vilka ALLA hästar är en!

På dessa färger kan hästen få någon eller fast alla av följande färg-gen: isabell, skäck, black, skimmel och allt i en eller dubbel uppsättning beroende på om båda föräldrarna har ärvt anlaget åt fölet. Även om anlaget ärvs i en uppsättning kommer det att synnas på fölet. Dessutom fungerar isabell-genen så att blir den i dubbeluppsättning blir färget ännu ljusare. Och å andra sidan - om inte ena av föräldern är av någon av ovannämda färger kan det inte heller fölet vara. dessa gen är dessutom dominanta så att om de ärvs, syns de också.

Så det var bakgrunden, sen:

Mushroomen är alltid fux i grundfärgen, dessutom tycks de ha fått ett resessivt-gen från båda föräldrarna som gör nyansen speciell. Mushroom finns även gen-testade = alltid fux, ingen silveranlag (som överhuvudtaget påstås fattas av shetlands).

Jag är ingen forskare men kunde nästan slå vad om att det som gör fuxen mushroom är ett resessivt gen som gör att fux färgen missar sin röda nyans - ingen mushroom ser precis rödfuxa ut eller hur? Dessutom är ganska ofta de ponnyer, som inte själv är mushroom men som har en mushroom avkomma, själv lite gråaktiga tex i manen vilket kunde tyda på att en mushroom gen tar även aningen bort av den röda färgen i enkel uppsättning, men i dubbeluppsättning gör färgen definitiv mushroom. Stoet, alltså mamman till fölet här, på bilden ovan tycker jag ser till färgen precis typisk fux-sto ut som kan lämna en mushroom. Men detta bara sånt som jag har räknat ut på basis av ovannämnda engelska internetsidan och egen intresse till färger och ett antal "google" av mushroom ponnyer och deras släktingar.

Dessutom tycker jag att på något sätt borde mushroom färgen även i framtiden nämnas i passen eftersom det är något helt annat än det vanliga variationen i fux/brun färg eftersom den tydligen orsakas av en annan gen. Man ska inte tex registrera dem isabell eftersom de inte genetiskt är det.

ThiffannyJ
0

#183 Vilken intressant läsning!

Touch of Gold, stoets morfar, har även lämmnat en avkomma, Almnäs Sewwt Pony, också med en annorlunda fuxfärg Glad

www.minishetland.com

Leean
0

Touch of Gold har ju Allright v. Spuitjesdom som far som igen har samma far som Adam v.d. Spuitjesdom som även lämnat direkt samt via sin son Kristof v. Bolster mushroom färgade. Andra som dom hittas via är bl.a Kismet v. Bunswaard, Firth Bracken, Gletness Rockall, Almnäs Sirocco, Opan…

Ska ännu tillägga att mushroom kan ju även kräva en kombination av vissa gener, det behöver ju inte hänga ihop med bara en viss. Och dessutom ännu om registreringen att i princip förändrar ju mushroom grundfärgen likadant som de två andra blekande, isabell och black, grundfärgen finns men det blir en "twist" till - så på så sätt tycker jag att det faktiskt skulle vara bra att skilja dem åt vid registreringen trots att de ärvs resessivt och inte dominant som dom andra färgerna som fixar grundfärgen.

janehellen80
0

#181  Gud sicken söt en…

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

ThiffannyJ
0

Då var damen fotad i dag. Hon är lite ovårdad i pälsen men hon hade bestämt sig för att vi absolut inte fick sätta på henne en grimma Flört

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Här år hon bredvid ett Isabellföl, man ser att det är stor färgskillnad :)

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Och en huvudbild.

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Och en till huvudbild.

www.minishetland.com

UlrikaHalfvarsson
0

Vad roligt att se, hon är riktigt fin! Lycka till med henne =)

powderpuff
0

#190 Åhhh, den sötnosen hade gärna fått komma hem till mig. *Villl haaaaa*Tungan ute

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Milla
0

¤190 ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ, jag hade ju precis lyckats förtränga henne. Hon är bara så härlig! Kyss

ThiffannyJ
0

Tack! Ja visst är hon häftig i sin nyans! Ska bli ännu mer spännande att se hur hon ser ut när pälsen på halsen lossar också Glad

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

En färsk bild på damen, som växer lite nu och är lite hög bak Flört

www.minishetland.com

AnnaFagerell
0

#195 Nu börjar färgen likna den jag hade på min Caramelle…

Moheda
0

Min "mushroom" är mer åt det bruna hållet!

ThiffannyJ
0

Några nya foton tagna denna gråa dag… Kul att se att hon inte verkar vare sig mörkna eller ljusna i nyansen.

www.minishetland.com

ThiffannyJ
2

En huvudbild.

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Och en sista.

www.minishetland.com

stallmagic
1

Hun er så fin:)

ErikaPihlajamaa
1

Oj så hon är fint, sånt skulle jag också ville ha…..;:

susanne-s
1

Jättefin. Ska bli roligt att se henne som treåring!

www.gullsmyrastuteri.se

ThiffannyJ
2

Nu har i princip all vinterpäls fallit av. Manen är nästan kritvit, jag trodde den skulle bli grå, när man ser bilden i #180 och 181 Glad

www.minishetland.com

Milla
1

Hon är fortfarande väldigt fin Kyss

seijsing
1

Oj så vacker hon är, Grattis till en guldklimp!

Moheda
1

Vilken underbar färg!!

ThiffannyJ
5

Och nytagen blid från i går! Hon har en häftig nyans, vår fux Flört

www.minishetland.com

Johanna-Granberg
3

#208 Ska jag någon gång köpa en mini så vet jag vart jag vänder mig, så fina!!

ThiffannyJ
1

#209 SkrattandeKyss

www.minishetland.com

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.