Stickhår - virus
Har någon erfarenhet av viruset stickhår? Läste om detta i en bok av Eddy Blom, han är ruskigt duktig på alla problem o sjukdomar som har med hästar att göra! , stickehår, tyder på att hästen har ngt virus eller mag/tarmproblem, men med hjälp av foder som främjar njurar o urinvägar ska det försvinna! Det kan expempel visa sig genom att hästen har onaturligt länga hår på halsen, ganascher , magen och bak på bakbenen. Genomskinligt snor, röda slemhinnor i ögonen, lätt hosta! Min lilla har haft de där onaturligt långa hår på halsen, magen i ansiktet och på benen hela sommaren. Någon som erfarenhet? Några av dessa symtom finns på min lilla, börjar bli lite orolig. Har hittat "foder" i burkar som man kan köpa, kostar runt 500 för 800 gram, plus att det är två olika sorters foder! Men är helt klart värt det. Vet inte om man ska rådfråga med veterinär också? Tacksam för svar!

Kolla med veterinär först. Mirakelfoder för 500:- burken skall man nog undersöka lite närmare så man inte kastar ut pengar i onödan.
Såhär står det i boken av Eddy blom "en speciell hästbok"
"Stickhår är längre hårstrån som sticker ut och är ett tecken på störningar. De vanligaste symtomen är påverkan på lungor, mag och tarmkanal, hullömhet, gallor, karledsproblem, hudutslag, diarre, förstoppning, blir trött, svullna lympkörtlar, röd ögonvita, bihålesymtom, feber, ökad hjärtfrekvens, hosta och näsflöde. Detta är symtom som kan vara utöver de långa håren, men som man inte alltid märker av"
Min lilla har några av dessa symtom, de långa håren, röd i ögon, lite näsflöde, hostar ibland. Jag har trott att det varit en vanlig förkylning så han har fått stå inne på nätterna och vilat i några dagar.
"Stickhår orsakas av virus, infektion och mag-eller urinproblem"
I boken står detta "problem" under "egenvård av häst" man ska allitså kunna behandla detta själv. Alltså med dessa tillskott man ska ge så detta försvinner.
min massör arbetar som hästterapeut sedan nio år tillbaka och använder mig av massage, stretching, osteopatiska tekniker, akupunktur och näringsterapi i mina behandlingar. (oakhillranch.se) Hon vet mycket väl vem Eddy är och jobbar på samma sätt som honom. Så imorgon kommer hon ut och kollar igenom min lilla häst och forhoppningsvis så har hon dessa tillskott eller något liknande som ska ges till ett något billigare pris.

Hoppas ni kommer fram till nåt
. Tänk på att alla dessa symtom kan vara något allvarligare, så det kan ju vara en bra idé att rådfråga vet innan egenvården. Fästingsjukdomar kan ge alla dessa symtom, och även om hästen haft hjärtmuskelinflammation. Nu är det nog inte så illa ställt med din lilla, men innan egenvården så kan det vara skönt att kunna utesluta allvarligare orsaker.