Ni som har hingstar
Är lite nyfiken på hur era hingstars lever. Går de själva, med valack eller andra hingstar, ston etc. Samt ålder på dem.
Själv har jag aldrig haft någon hingst som behövt gå ensam, men har ibland fått testa runt lite vilken eller vilka kompisar det funkar bäst med. Har aldrig oroat mig över att ha mina hingstar ihop även om de varit lite äldre dvs fullvuxna men har funderat lite sista dagarna sedan jag mer eller mindre blev idiotförklarad.
En väldigt hästkunnig person sa att just det där att ha vuxna hingstar ihop går till en vacker dag när det blir fight på liv och död. Det kan komma från ingenstans men de ger sig inte förrän den ena stupar typ. Någon som råkat ut för detta.
Själv är jag inte det minsta orolig över mina gossar som trivs ihop och det oavsett om stona går i hagen bredvid.
Alltså nyfiken på hur ni löser det för ingen vill väl att en häst går ensam om det inte behövs.
Vi har en valack och 4 hingstar i olika åldrar ihop. Enda problem jag stött på var att valacken var lite elak första veckorna mot nyaste hingsten när han kom. Hinstarna själva har aldrig gjort något mot varandra.
http://minihingstar.n.nu

Vi har alla hingstar ihop allt från års föl till de gamla 2 godkända hingstar också
Min hingst går med ston på sommaren och unghingstar på vintern och det fungerar utmärkt
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Har också alla hingstar ihop från ett åringar upp till 23 år.
Även några valacker. Fungerar bra.
Har dock en äldre hingst som alltid, hela sitt liv gått ensam 
Och det gör han även hos mig….
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Har som de flesta här skrivit mina hingstar ihop… 4 hingstar mellan 1-4 år samt en valack.
Fungerar hur bra som helst
Varma hälsningar; Linda - http://lindaochalco.blogg.se/

Jag har egentligen bra erfarenheter av att ha hingstar ihop, alla storlekar och sorter och med olika hästar o kön.
Men har sett en äldre russhingst som i stort sett blev sliten i stycken av en annan hingst (10årsåldern - basjkir). Ingen annan häst fanns i närheten som störde ordningen, dessa gick helt ensamma i några v och såg varann över staketen. Släpptes ihop, funkade bra i nån dag men sen rök de ihop. Russet fick svåra krosskador i mankam och hals, blev biten och sparkad med svullnader och sår överallt, och tillbringade sedan ca2 månad på djursjukhus, dränaget i halsen togs bort efter ytterligare några veckor efter han kommit hem igen.
Tjejen som hade hästarna berättade hur basjkirhingsten verkligen gav sig på russet med tänder och hovar för att verkligen döda. Även när russet låg ner på marken så blev han riktigt illa tilltygad. .
Detta är nog ett undantagsfall, tror jag. Har aldrig hört talas om innan att hästar/hingstar gett sig på varann på det viset förut.

Jag har min 3-åriga hingst med en 21-årig New forest valack.
Egentligen är ju inte kominationen den bästa men de trivs sååå bra ihop.

Jag har alltid haft mina hästar tillsammans, ston och valacker, tills en dag då shettisvalacken förvandlades till ett monster och höll på att ta död på ett äldre sto, hade vi inte varit där hade hon varit död, detta var något av det värsta jag sett, han var helt vansinnig. Dessa hästar hade gått tillsammans länge i samma flock. Detta hände även en gång när jag släppte två shettisston på bete tillsammans med en islandsvalack, denna valack blev också helt tokig och det hade nog slutat illa om vi inte fått ut stona. Efter dessa händelser har jag blivit mycket försiktig med vilka hästar jag släpper ihopa. Äldre hingstar hade jag aldrig släppt tillsammans. Någon annan som varit med om att valacker ger sig på ston?

#7 Varför är inte den kombinationen bra? Hur skulle du vilja ha dem?
(nyfiken)

Skulle såklart vilja att hingsten hade lite yngre hästar att springa av sig med och lära utav :)
Men jag tycker ändå att de passar väldigt bra ihop då new foresten har lite blandade personligheter så de får nog bra utav varandra ändå.

Min kille går själv i sin hage men har sina flickor tråd i tråd, har försökt & ha honom ilag med en annan hingst tidigare men det gillades inte (många år sen nu) däremot bor han ilag med min unghinst i stalletpå natten & det funkar bra & båda trivs med det. Min unghingst går själv i sin hagen nu men har gått med andra hingstar tidigare.
Jag har de flesta av minga hingstarna ihop. Men Findus gick tillsammans med en unghingst som han jagade ut, sen dess har han varit själv. Har varit enormt sugen på att släppa ihop honom med de andra hingstarna igen, men får väl räkna med att springa för livet för o få ut honom igen :P
Jag har tre hingstar i dagsläget, 7 år (betäcker), 2 år och 1 år som går tillsammans. Hade tidigare en till hingst som betäckte, dom gick jättebra tillsammans också.
På bilden släpps de ihop efter sina betäckningssäsonger i augusti förra året.
Tackar för alla svar. Verkar som det beror mer på individen i fråga än könet. Känns bra att höra att så många har sina hingstar ihop. Vet så många hingstar som tillbringar sitt liv ensam i en hage och ett sånt liv vill jag inte att mina hingstar ska ha.
Jag har inga hingstar själv men funderade på det, i det vilda lever i alla fall mustanger i hingstflockar tills de har lyckats skaffa sig ett eget harem så det borde ju inte vara så fruktansvärt onaturligt för tama hingstar att bo ihop heller.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Har min treårshingst ihop med sin halvbror valacken och de leker och har jättekul ihop. Det är ingen tvekan om att det är hingsten som bestämmer. En blick och valacken går undan, vare sig det gäller en hötuss eller bästa utsiktsplatsen över nejden och stona i hagen bredvid… Sedan kan de även ligga intill varandra och sova, dricka samtidigt ur samma vattenhink, eller om hingsten så vill så låter han valacken dricka först.
Eftersom de båda har sitt hästspråk i behåll och alltid gått med andra hästar så *tror* jag ändå att det kommer att gå bra.
Skulle sedan det värsta hända och hingsten visar tecken på stress, inte må bra i sin roll, börjar bli "elak" mot kompisen - ja då är ju faktiskt inte lösningen längre bort än att ringa på veterinären och så har jag två valacker istället för en

Det beror säkert på individen.
Min hingst funkade att ha med min valack ända tills han blev 3 år. Han kastrerades som 4-åring och jag släppte åter ihop dem. Det fungerade inte alls när det var ston i hagarna bredvid utan den äldre fick mycket stryk så jag delade på dem igen.
I sitt nya hem går den yngre valacken nu tillsammans med an annan valack och det fungerar bra. Kanske för att det inte finns några ston i närheten.
Jag har två hingstar, en som är 1,5 och en som är 2,5.
Mina två går tillsammans med 3 andra unga hingstar, en korsning shettis/Welsh, en haflinger och ett fullblod och de har jättekul tillsammans!
Min 2,5 åring gick iäven nnan med två unghingstar, en appalosa och en arab och det gick bra det med.

Det som spelar störst roll är nog personligheten hos individen. Min 15 åriga hingst går med 7 årig val och det har aldrig varit frågan om annat än att valacken bestämmer trots åldersskillnaden. Val. har vuxit upp med flest hästar o hingstar i olika ålder och lärt sig massor av det. Hingsten har vuxit upp med en gammal travhäst sen han blev avvand från sin mamma och inte lärt sig så mycket.