Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 1007 ggr
Ahnna
0

Akut fångfråga

Nu rör inte det här shettisarna, utan fullblodet, men eftersom det finns så många med erfarenhet av fång här så hoppas jag att tråden får ligga kvar.

Hittade donnan stapplandes i hagen alldeles nyss, hon har ont i vänster framhov/ben och möjligen höger. Båda frambenen är varma, men inte kokheta. (Hon är ofta varm i benen utan någon speciell anledning.) Hon såg ut att försöka avlasta frambenen, ungefär sådär som fånghästar gör, men ställde sig sen och avlastade vänster fram bara. Jag tog ut henne och travade på grus och gräs, hon var redigt halt. Vände runt åt olika håll, då stapplade hon rätt ordentligt.

Ingen svullnad någonstans, inga sår, inga gallor.

Hagen hon går i nu är helt tom på gräs, det finns inte ett enda strå, bara jord och lera. Hon och ena shettisen har delat på 15-20 kg hösilage per dygn senaste månaden lite drygt. Lätt motion några dagar i veckan, vila de senaste 4 dagarna.

Kan det vara fång? Hon har aldrig haft det förut, brukar alltid gå på dygnet-runt-bete på somrarna. Kan det vara nåt annat, i så fall vad?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lorita
0

Låter fång, om man ser fång som ett vatten glas som står under ett droppande glas, det är sista droppen som får glaset att rinna över. Alltså även om yttre omständigheterna är perfekta sp kan just det lilla som utlöser fången komma nu.

Varför blir alltid hästar sjuka på helger? Det skulle ju också kunna vara en hovböld och då kan man vänta till på måndag om det inte blir bättre. Om det bara är ett ben då tror jag mer på något sådant, för några dagar sen tog jag ut en häst ur hagen som var riktigt kraftigt halt. Första tanken var "O, vad dyrt" men så fans det en sten i ena framhoven och en hovkrats löste problemet.  Det är inte lät det där tänk om hästar kunde prataFlört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

VeronicaP
0

Kan ju även vara en hovböld om hon avlastar ena benet mer än det andra.

Pheobe
0

Ahnna! Rebecka här inne hade ett halvblod för en tid sedan där dom sa hon hade fång men det visade sej sitta i ryggen istället, tror jag det var. Kotorna hade nog förskjutits. Hon hade troligen gått om kull lite och skadat sej och veterinären trodde det var fång för hon gick så dåligt. Hon gick till en hästkiropraktor och nu är hästen bra. Många veterinärer klankar ner på fång för det mesta tycker jag. Kan vara andra saker menar jag som gör hältan. Hon kan ju ha en hovböld som Veronica säger, eller en inflammation som blossat upp i en led eller nåt annat märkligt. Tycker inte det låter som fång.

Anna

Tigrou
0

Hade  precis likadant med en häst för en månad sedan men det var två! hovbensfrakturer på samma ben.

Nu hoppas jag verkligen att det inte är så i ditt fall. Men vi trodde först det var en hovböld men det kom aldrig ut någon och ju mer han stod stilla dessto bättre blev han.

Ahnna
0

Tack för svaren! Glad

Jag fick tag på en hovslagare mitt i natten - tur att ens vänner har kontakter - och han tyckte att det kunde vara flera saker än fång. Till exempel så sa han att eftersom hon har så tunna hovväggar och sulor så kunde smärtan komma av att hon blivit lång i tån på sistone. (Min hovis var upptagen förra veckan, så hon har inte blivit skodd än. Exakt 2 månader sedan senaste skoningen.) Han sa också att alla symtomen inte stämmer in på fång, samtidigt som han sa att fång kan ha så många suspekta symptom så det är svårt att avgöra utan röntgen, typ. Hon fick i alla fall stå inne i natt och imorse var hon svalare i benen och haltade inte lika mycket i traven.

Jag har stött på hovbensfraktur på andra hästar, men de har haft andra symptom. De har varit som vanligt förutom i traven, då de har haltat extremt mycket, för att sedan röra sig helt normalt i skritt. Ingen värme har de haft heller. Men en av mina första tankar gick ändå åt hovbensfraktur, eller fraktur någon annanstans, faktiskt. Har också funderat på senskada, men har palperat senorna på båda fram en miljon gånger under kvällen och natten utan att hitta någon svullnad eller ömhet.

De gånger hon har haft hovböld förut har hon aldrig visat hälta eller värme, och nu är det ju båda frambenen som är varma. (Något bättre i dag än igår natt.) Det kan naturligtvis vara en böld på ett mer smärtsammare ställe än förut, men ändå.

På nåt sätt tar jag hellre en fraktur eller senskada än fång, eftersom fång kan vara så ovisst för framtiden… Men helst tar jag ingen skada alls!

Ska ringa min ordinarie hovis så snart klockan blir lite mer (det var ju midsommar igår, man vet aldrig vilka som vill sova länge) och förhoppningsvis kan han komma med nån bra lösning… I alla fall för stunden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se