Svår klass, inget för shetland?
Nästa år tar man bort möjligheten att tävla svår klass med ponny under 120 cm i manken i enbet. Den som vill tävla shetland på hög nivå, måste alltså göra det med par eller fyrspann. Bra eller dåligt?

Det blir samma regler som ute i europa, vill man tävla utomlands så kan man inte heller köra enbet med ponny under 120 cm.
Men om det är så bra vet jag inte, det är många ponnyer som är mindre än 120 cm som är duktiga körponnyer.
Man kan tävla upp till msv med sin ponny under 120 i enbet iaf, men vill man vinna SM får man börja köra par(vilket är oerhört roligt, men alla har ju inte den möjligheten)
Så bra men dåligt 
Egentligen är jag emot förslaget! Men i praktiken så gör det nog ingen skillnad, för det har väl inte funnits någon som kört enbet shettis på den nivån nu under den tid det varit tillåtet så det verkar ju inte finnas så stor efterfrågan…
Antingen får man nöja sig med MSV (vilket nog ändå räcker för de flesta) eller så får man köra par - vilket ju faktiskt är dubbelt så kul :D
Jag tycker att det är riktigt dåligt att man begränsar möjligheten! Det kanske inte har funnits någon på den nivån under senaste tiden men det hindrar även ekipage från att avancera ytterligare!
Det finns väl ingen annan ridsportgren som förbjuder ponnyer till att tävla i högre klasser?
Kan en man fortfarande få prestationsdiplom då om man tävlar i körning?
Det krävs SM-guld för det; Vilken nivå ligger SM på??
Vad är den bakomliggande orsaken/motiveringen?

#5 Saxat ur TR-ändringarna från Ridsportförbundets sida:
"Ponny under 120 cm enbet kommer inte att få tävla i svår klass. Vi följer FEI:s regler igen. Behovet av denna klass har visat sig näst intill obefintligt då vi haft ett SM på fyra år och det har arrangerats två övriga svår klasser under samma period."
#3 "Det finns väl ingen annan ridsportgren som förbjuder ponnyer till att tävla i högre klasser?" I både hoppning, dressyr och fälttävlan finns begränsningar för ponnyer i högre klasser. #4 om det krävs SM-guld för prestationsdiplom så måste man väl köra par eller fyrspann nu då för att kunna få det. Om det finns behov av/önskemål om SM för enbet shettis så kanske det är något som rasföreningen skulle kunna ta tag i att arrangera? Det finns ju fjord-SM och arab-SM osv så varför inte ett shetlands-SM? :)