Lusmedel
Är det någon som vet vad det är tänkt man ska avlusa hästarna med nu när switch inte finns? Finns det andra preparat?
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag använder Frontline på mina och har alltid gjort.
Eprinex pur on är bra, behövs oftast bara en behandling.
#1 Aningen svårt dosera med tanke på att max är till stor hund
#2 Var köper man det och hur doserar du det?
Det är recept belagt, 1 ml/10 kg djur. Är till nöt men används lika bra till häst,åtminstone skriver de ut så här.
#3 Fast det är väl doserat efter kroppstorlek, så det är ju inte svårt att omvandladet till en liten häst… Förpackningen är ju dessutom enligt FASS receptfri Frontline, Spot-On
MEN
Ta kontakt med veterinär innan man påbörjar en behandling är alltid en bra idé.
Hade bra effekt av Frontline på ett sto för ett par år sedan - Efter kontakt med veterinär…
#5 Har inte lusangrepp just nu men pratade med min veterinär om detta och hon visste inte nämligen, vad man skulle använda! Därav frågan för på vårkanten kan det ju dyka upp ibland. Så står man där och undrar. Jag har använt switch innan och har bara en halv flaska kvar
#6 Det trodde jag inte du hade heller 
Men jag vet också att vi har en del mindre erfarna hästägare här inne och ville bara betona vikten av att alltid ha kontakt med sin veterinär innan någon medicisk behandling sätts in…
Jag använde etotal när min häst fick löss för några år sedan. Tyvärr så säljs det inte längre och fick även då bara användas på jaktiller, men veterinären sa åt mig att blå ljuga i affären att jag hade iller, för det var det enda som hjälpte mot löss enligt henne. Men det kanske finns att få tag på någon burk fortfarande. Jag hamstrade innan det togs bort.

Etotal finns väl fortfarande att köpa. Det var inte så länge sedan jag köpte en burk på Granngården.
Nej, Etotal är numera borttaget sedan årssiftet 11-12
Vill tillägga att jag inte doserar Frontline efter hästens kroppsvikt. Köper största till hund. En pipett till ponny två till stor häst. Bara att droppa i nacken och alla löss är borta dagen efter. Biter även på pälsätare.
Detta hittade jag…

Skulle kanske gå att testa Radar. Hönsen hade löss i sommar och efter rengöring och nytt strö sprayade jag Radar i ströet samt på inredningen. Lössen försvann direkt! Radar är inte speciellt giftigt för större djur heller. Kommer att testa detta på hästarna också, om dom skulle drabbas av löss.
Kanske värt ett försök?
Är väl lite skillnad kanske på fjäderfä ohyra och de som finns på häst. Hönsens ohyra lever oftast i deras omgivning, de går på djuren och äter bara, så de kan man bli av med bara med att sanera omgivningen och sandbad.
De vi har på hästarna lever i huvud sak hela tiden på hästen.
Vore kul att se om det går att behandla hästar också, skulle inte våga prova utan att läst ett informations blad vad det innehåller. Ohyremedel för småkryp kan vara rent giftiga för större djur.
Radar är väl inte bra att andas in?

#14 Mina höns hade lössen på sig. Sprayade i ströet, så behandlade dom sig själva när dom "badade" i ströet. Jag tror att hästlössen kan vara lika känsliga. Innehåller pyretin som verksam beståndsdel (mycket giftigt för fisk och vattenlevande djur)
Etotal som fanns förr var ju inte heller avsett för häst. Har för mig att det dammade kraftigt vid användning.
Gillar inte att använda gift, men ibland måste man kanske.
# 16
Ja naturligtvis håller lössen till på hönsen dom äter ju där, men de är experter att gömma sig i springor och strö, där dom överlever länge.
Bästa sättet att bli av med dom är att preparera sandbadet.
#7 poängen här var att veterinären inte hade en aning…
Jag vill använda sånt som andra testat först för jag vill inte ha klåda på mina hästar vilket man kan få om det är medel hästar inte tål. Därför är jag tveksam till ex frontline som är till hund och katt.
Receptet i etotal ändrades för ett par år sedan så till höns fungerar det dåligt.
Är det någon som provat att bada bort lus? Klippa bort kanske? En enda gång har jag haft lus på hästarna och anledningen att jag kom att tänka på detta just nu var pga lus på barnen…
Hade jag haft lus på hästarna hade jag inte skämts säga dt heller för det är sådant man sällan kan påverka ändå.
Lus på häst och höns är inte samma
Samma champo som används till hund med löss brukar vara bra.

Sebacil (receptbelagt)för hund funkar perfekt till löss och pälsätare.
Ja Sebacil fungerar säkert bra, men gulfärgar om man har en ljus häst.