Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 25-bete-stallplatser
Läst 1404 ggr
sandraDeLuxe
0

Rimmligt pris på boxhyra?

Till sensommaren-hösten har jag tänkt hyra ut ett par boxplatser i mitt stall, dels för att både få lite ridsällskap och att hästsällskap.

Men vad är egentligen rimligt att ta i hyra?

Stallet består av 5 boxplatser, ligger 10 minuter utanför stan, från stallet är det 400m till ridanläggning. I hyran har jag tänkt att det kan ingå 4 spånbalar, hö, enklare foder (betfor, miner) morgon -och kvällsfodring.

Hur gör ni andra med hyresgäster?

/SG

Trim
0

Räkna ut  vad spån och foder kostar för normalhästen/ponnyn och lägg till kallhyra a 650 + 500 för jobbet.

Ska du släppa ut? Lunchfodring eller har de fri tillgång till grovfoder i hagen, vilket kan ge en del "spillkostnader". Gödselhanteringen ökar  = ökad kostnad om du inte tar vara på dyngan själv.

Ta reda på vad andra runt omkring dig tar i hyra.

sanne
0

4 Balar spån är ganska mycket…

vi har väldigt låg hyra jämnfört med många andra runt omkring. Vi har hö / hösilage, kraftfoder, in o utsläpp med i hyran, o vi har tagit 1500 för stor box ( 9.5 kvm ) men för en shettis bör det nog ligga runt 1300-1400 kr tycker jag om det ingår en del.

Kallhyra häromkring ligger på 600-800 kr.

AusaBausa
0

jag betalar 200kr för lösdriftsbox, 1 jätte stor hage samt 2 mindre i månaden. Ingen hjälp av ägaren utan sköter allt själv. Möjlighet o lägga gödslet på hans marker.

När jag hade varmblodet inackoderat i annat stall fick jag betala 400kr o då ingick morgonfodrin, utsläpp om vardagar, strö o ensilage om man ville ge det. Insläpp hjälptes vi åt med o varannan helg tog vi morgonfodring o utsläppet…

VeronicaP
0

Jag tar 400 kr på vintern för shettishingst på vintern i lösdriften , då har de fri tillgång på ensilage, jag gör allt jobb , ser till att den blir verkad och avmaksad. På sommarbetet tar jag 300 kr.

susanne-s
0

Jag har en stor häst inak. hos oss.
Dom betalar 500:- i kallhyra samt vad hästen äter och "står på"
Brukar landa på ca 15-1800/mån
Vi är billiga.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Between
0

1500-2000minst tycker jag då mycket ingår!