Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 623 ggr
Kummin
0

Stall Tips !

Hej hej , Jag tänkte ha en tråd med lite tips. Så varsegoda , :)

Om din häst välter ut vattnet i hagen/boxen kan man ställa hinken i ett däck.

Har du en Vithäst? Får den mörka fläckar ? Fukta då fläcken och gno in med potatis mjöl och borsta sedan ut det, Kolla vilket fint och rent resultat.

Om du inte har pälsglans, så kan du ta babyolja och gno in (i man och svans ). Var noga med att inte ta för mycket, då ser det väldigt flottit ut. Och spill inte på pälsen om det är en solig dag, det kan då bli att bränna.

Är det drygt att bära EN fylld hink, Så kan man lika gärna ta TVÅ och fylla till hälften , Det gör det enklare att bära.

När du har borstat bort en del vinterpäls kan du lägga ut det åt fåglarna, dem vill ha det att bygga bon med.

Såhär gör du för att göra en egen foderskopa, Ta en tom petflaska (Stor eller liten beror på hur stor din skopa ska vara ) skär av den på mitten åt snedden, och du har en egen skopa :)

Innan du rider ut, och när du lagt på sadeln, kolla då så att inte ngt av manen ligger under framvalvet, det kan bli att skava på hästen.

Har du aspträd i trädgården, Ge det till hästarna dem tycker det är gott och det fungerar som ett naturligt avmaskningsmedel.

Det var några av mina tips, Ni kan gärna lägga in fler :D

Gentle
0

Jag blev lite nyfiken på det du skrev om asparna som avmaskningsmedel funkar verkligen det ? det gör det ju kanske eftersom du skrev ner det men det är inget som jag har hört om tidigare,behövs det stora mängder vet du det ?Kanske kan vara ett biligare alternativ ?

Har inga direkta tips kanske kan komma på nått lite senare =) föresten kul ide med stall tips =)

Kummin
0

Förr i tiden använde dem det till avmaskningsmedel för hästarna , Det är barken på aspens träd som är det bästa men dem äter även bladen, och det gör oxå lite nytta. Om vi röjjer sly , brukar vi lägga in aspslyn i hagen till hästarna, dem äter själva det dem vill. Jag vet inte om det hjälper mot all mask, men förr i tiden hade dem det när det inte fanns mask medel på tub. Och det är absolut inte nå farligt . :)

Ja , Hehe tacktack (:

AnnaLundin
0

Aspbarkspellets fungerar i alla fall INTE ALLS som avmaskningsmedel. Det är kollat av en hippologstuderande på Wången och det hade ingen som helst effekt.

(källa: föredrag på Hippocampusdagarna på SLU i höstas)

Kummin
0

#3 ; Vad använder dem det till annars då ? Eller alltså varför finns då aspbarkspellets ?

AnnaLundin
0

#3 Tja, tillverkarna har ju påstått att det skulle ha en avmaskningseffekt, så de såg fram mot den studie som skulle utföras. Sen hade tillverkarna tydligen också fått för sig att det skulle ha effekt mot fång pga salicylsyreinnehåll eller nåt. De hästar som fått aspbarkspelletsen i nämnda test (skolhästar på Wången) dopingtestades efteråt och man fann inga spår av detta ämne.

OM jag får gissa så skulle jag tro att aspbarkspellets finns för att man TROTT att det ska ha nämnda effekter, vilket alltså nu är bevisat att det inte har. Så jag vet inte varför det finns…. Sannolikt pga att den info jag nämnt ovan inte har nått fram till de köpare som fortfarande tror på tillverkarnas påhitt….

Kummin
0

Om jag då skulle gissa, så skulle jag då gissa att hästarnas mask tyvärr har blivit resistenta pga för mycket användande av maskmedel som finns idag , ( i tub ) Så konstigt är det inte att dem fick det resultatet tyvärr. Men jaja , mina hästar tycker iallafall om det.

Midlingur
0

Jaaa, ställa hinken i ett däck måste jag göra om hinken passar. Mina välter ständigt ut vattnet. Bra tips, att jag aldrig tänkt på det.

AnnaLundin
0

#6 Hästarnas inälvsparasiter blir resistenta mot de medel man avmaskar med, i så fall har de blivit resistenta mot aspbarksinnehållet också pga att det använts så mkt. De blir inte resistenta mot en sak automatiskt för att de utvecklar resistens mot ett annat preparat…

Kummin
0

Hehe :) Tackar :D Min kummin är oxå en duktig kille på att ha ut vattnet i hela boxen, eller i hagen, men det funkar faktist riktigt bra :)

Kummin
0

Jo, så kan det oxå vara, Då är det ju värt att prova asp då, om dem inte är resistenta mot just det,ifall dem inte har ätit så mk asp.

Cattis
0

#10 Fast det är ju nyss bevisat att asp inte har ngn verkan mot mask.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Charlotte-Aveback
0

#0: Så många fiffiga tips du har! Kul att du vill dela med dig! Glad

Kummin
0

#11 Jaja, Dem andvände iaf sej av det förritiden. Och det kan säkert ha funkat ngn gång annars tror jag inte att det tipset skulle finnas. :)

#12 ; Tack tack, tänkte att det vore kul o lägga ut de saker som jag brukar använda mej av :) Om du har ngt tips får du gärna lägga in det Skrattande

PP
0

När jag fortfarande bodde i föräldrahemmet, så höll jag på att driva min far till vansinne när jag tvättade tyggrimmor i tvättmaskinen. Alla som gjort det vet att det blir ett himla liv och att trumman kan slås sönder så att den sedan repar kläder. För husfridens skull fick jag börja tvätta mina grimmor på annat sätt. Kom på att det går bra med en diskborste i duschen!

Det fungerar faktiskt jättebra: grimmorna blir snabbt rena utan att någonsin se "urtvättade" ut och ingen behöver titta snett på mej i tvättstugan.

Kummin
0

Tack , Det låter bra, Kummins grimma blir jätte snabbt jätte skitig , han rullar sej och det bildas dam och smuts i huvutaget x) Men det låter bra, det ska ja prova :D