Tömkörnings hoppning
Jag har gjort det med min valack förr, när jag hann tömköra mycket. Däremot hoppade jag honom aldrig över hinder med hinderstöd utan lägre modeller av stöd så att jag inte behövde "hoppa" hindret jag med. Tycker det var säkrare och lättare att få ett jämt stöd i handen osv när jag slapp hinderstöden. Kul att kunna låta dem hoppa vid tömkörning, nyttigt och kul för ponnyn med
, så länge man är med med handen och kan vara följsam.

Jo hemma tränar jag mest med lägre pallar så att jag själv inte hoppar men på tväling måste jag göra det. Ska iväg imorgon och tävla i det, får se hur det går:)
Skoj att höra att det är nån mer:) Jo min aponnyer älskar att bli hoppade:)

Jag är lite fegis av mig, men jag tycker att tömkörningshoppning rimmar väldigt illa med säkerhetstänkande. Det är inte helt jättesvårt för hästen att trassla in sig i tömmarna, eller att föraren springer förbi/hoppar ett hinder som hästen stannar på, och sen är liksom tömmarna över huvudet på hästen… Så det förvånar mig litegrann att det tävlas i det, faktiskt. (Ja, jag är en glädjedödare!) Men det är bara min åsikt! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Det går även bra att longera hästen över små hinder , det brukar jag göra ibland.

så finurligt hoppa med dom när man tömkör
Nu vet ja vad min Rosa ska få testa nästa gång vi är i padocken 

#4 Visst man kan se negativt med allt som man gör. Hästvärlden är inte ofarlig men man kan inte gå omkring och hela tiden tänka på vad som kan hända för då tror jag att man begränar sig sälv för mycket, men visst man sa tänka med säkerhet också;)
#3 Villken underbar bild!!
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
jag brukar ibland tömkörnings hoppa mina shettisar

Jag har aldrig testat , och aldrig hört talas om det heller, Men måste erkänna att det lät lite kul faktist
Det ska jag prova med Kummin :)
Har aldrig hört talas om det! Nu måste jag ju prova det i morgon!
låter spännnande måste prova de 

#7 Klart man inte måste överdriva säkerheten i den dagliga hanteringen, men tävling är liksom lite speciellt. På de flesta klubbars tävlingar gäller TR och det är helt enkelt för att alla ska ha samma förutsättningar och följa samma regler. Dels för tävlingens skull och dels för säkerhetens skull. Att hoppa över hinder med 8 m långa tömmar är inte vidare säkert, och därför kan jag inte låta bli att tycka att det är dåligt säkerhetstänkande av en klubb att tillåta tävling i det. Jag menar, skulle det kännas annorlunda om det var stora hästar eller större ponnyer vi talade om? Det är helt riktigt att shettisar inte kan göra lika stora språng eller ta lika stora kliv som större raser, men på nåt sätt tycker jag ändå inte att man kan undanta shettisar i tömkörningshoppning med förklaringen att "de är ju så små". Små hästar kan också orsaka stora olyckor.
Menar inte att ni som tömkörningshoppar era ponnyer gör fel på något sätt, det är upp till er själva att göra det om ni tycker att det är roligt, men jag är emot en tävlingsgren med tömkörningshoppning.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
alltså..man behöver ju inte ha 8m tömm att springa med
men ja förtsår hur du tänker när du menar ¨de me att man springer om kring med 8m tömm! De är ju på klubbens egna initisativ att hålla tävlingar i Tömmkörnings hoppning dom har säker regler så de inte ska kunna ske olyckor,men olyckor kan ju alltid hända även om man håller på me tex.guldfiskar
Man kan ju ha delade tömmar, skulle ponnyn fastna släpper man den tömmen lös och håller i andra samtidigt som man närmar sig hästen.