Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1169 ggr
HannaDolly
0

Klippa 2 åring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska min 2 1/2 åring sättas igång. Men "problemet" är att han sätter så otroligt mycket päls. Har redan tjock päls, men inte alls ifrån det han hade förra hösten/vintern/våren.

I vintras när han hade som tjockats päls och stog inne, svettades han. dem stog inne när vädret var som värst. det regnade mycket och han torkade aldrig upp riktigt så pälsen blev liksom som korvar. När han motionerades blev han inte svettig av att han motionerades eller att han jobbas för hårt, utan av all päls. Han har redan fått tjock päls och han svettas pga av all päls. som sagt, inte av att han motioneras hårt eller så.

Har planer på att endast klippa halsen, ev jaktklippning/halvklippning, alltså börja neifrån skapet och upp till manken, och spara kors och rygg med päls. då han ska börja köras och pälsen fastnar i spännerna, och när han får den björnpälsen blir det hopplöst.

Dem kommer gå ute så länge så möjligt mina tre shettisar, och gå inne när det är som värst vädret. Går inne nu i dessa höststormar och allt regnande..Planen är lösdrift men vet inte om det kommer upp något skjul. Då kommer dem gå inne på box på nätterna.

Så vad hade ni gjort? Är det schysst att klippa? Trots att han bara är 2? Vet inte egentligen om ålder spelar roll. Även om dem inte är igång jätte hårt.

På bilden ser ni förra vinterns päls..

HannaDolly
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hårigt monster..

VeronicaP
0

Jag har aldrig klippt en sådan ung häst även om vi har kört in

kuusou
0

Jag kommer klippa halsen nu på min 2 åriga mini som jag håller på köra in. Han blir för varm och har fått skov på halsen.

http://minihingstar.n.nu

Stallmima
0

Jag skulle absolut klippa, om du endå skall börja motionera så varför inte

SannaHolmgren
0

Om jag hade haft mina inomhus på stall så hade jag klippt dem. Tror de hade mått dåligt av att ha så tjock päls att de svettas även om de står still inomhus på stall, eller av lättare träning.

kuusou
0

Mina går på lösdrift och klipps lite ändå. Här växer iaf pälsarna som ogräs på 1½ vecka har plsen växt 1 cm O_O

http://minihingstar.n.nu

VeronicaP
4

Vi tränar våra hästar aktivt då de tävlas på ponnytrav , klipper vi så gör vi det nu tidig höst så att de hinner få päls till vintern, våra går också på lösdrift , men de funkar hur bra som helst att låta dem ha pälsen på vintern och träna ändå.

Vi låter de stå inne ett tag med täcke och sen åker de ut med täcke på och dan efter eller när de torkat tas täcket av , de blir inte sjuka och mår hur bra som helst..

SannaHolmgren
0

Jag föredrar orakat egentligen, men om de står inne i stallet och svettas så hade jag nog klippt iallafall. Min gamla gammelhäst var jättelurvig och blev nästan kletig och tovig i pälsen när han stod i stallet av svett o fukt, när jag klippte honom så blev han helt förändrad. Dels var han mycket piggare, dels hostade han mindre och dels så blev pälsen så torr och ren som den ska vara.  Han mådde helt klart bättre av en klippning och det räckte med spårklippning.

Shettisarna här går ju ute året om och mår allra bäst om de är oklippta och inte har täcken i tid och otid. Vinterpälsen de har är ju till för att skydda mot kallt och vått. Men inne i stallet är det annorlunda. Räcker ibland att vi väntar på hovis i stallet några timmar så blir de alldeles fuktiga och varme.

ThiffannyJ
7

Men hur mycket tränar du 2 ½ åringen om den måste klippas? När ponnyn är så ung så är det ju fortafrande lek, det ska vara kul! Man tränar ju lite och i korta pass. Sedan är Stelandsponnyn en sent utvecklad ras, så ta det lugnt. De hästar jag kör in tränas aldrig så hårt så de är svettiga på halsen eller så, så de måste klippas. Visst kan de vara varma men då får man väl lägga på en filt tills de inte är de eller blir torra.

Jag tror vi ska vara försiktiga med att "dalta" med våra ponnyer. Fri lek och bus i hagen gör de ofta svettiga, men inte springer vi väl ut och rakar och klipper dem för det?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

HannaDolly
3

Tack för alla era svar! Men nu är min lille klippt, det blev en jaktklippning och han har blivit så otroligt pigg och glad när pälsen åkte av! :)