Pjosk?
Vaknade av ett dovt muller och det tog några minuter innan jag insåg att ljudet var REGN mot taket. Massor av regn, det helt enkelt vräker ner.
Herregud, ALICE, min 10 dgr gamla fölunge är ute på betet. Fjärde generationen stoföl i min connemarafamilj, dessutom drömfärgen gulbrun och verkligen efterlängtad. Har tagit in o ut den lilla hästfamiljen hela veckan beroende på vädret och börjat fundera på om man blir pjoskigare med åldern. Förr hade jag nog bara somnat om idag och tänkt att vi i alla fall har några fler träd dom kan gå under än vad dom skulle haft ute i Connemara. Men…?
Hur gör ni? Är era föl ute dygnet om från dag 1 oberoende av vädret? Antar att det regnar på fler fölungar idag än min. Går era kvar ute?
Mrs.M

Mina går ute nu, i ur och skur, eftersom det trots regnet är så pass varmt.
Är de precis nyfödda och det spöregnar och är kallare, då kan jag ibland inte låta bli att klema med dem och tar ibland in under natten. Men jag tror ändå det är mest för min egen skull egentligen. :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Mina går ute hur vädret än e.. Jag tog in Ginny o föl första natten eftersom det regnade då.. Men sen har bebis gått ute hela tiden.. Hästarna mår bäst av att få va ute… De håller sig mkt friskare då i allafall mina hästar..

Jag är övertygad om att jag blir pjoskigare med åren. Åtminstone när det gäller hästarna. Det var mycket lättare att vara hästägare för 10-15 år sedan ;)

Mina hästar går ute dygnet runt. har de regnat hela natten brukar ja ta in dom 2 timmar på dagen så dom får torka upp och sova. Fölet brukar bädda ner sig i spånet och somna med det samma.

Mina går ute dygnet runt , hade ju tom ett sto som fölade en natt när det åskade och blixtrade , regnet bara vräkte ner.
Tar in dem de första dygnet om det regnar eller är oväder. Sedan går de ute, är det ihållande regn så kan jag ta in dem så de får torka upp, sedan åker de ut igen 

I de allra flesta fall får mina gå ute, även om det är dåligt väder. Men om det är ihållande regn och de fortfarande är små så tar jag in dem om jag har dem hemma.
Efter nattens regn så ska jag faktiskt ut och ta in våra två veckor gamla lamm nu,
Har fölen inne nattetid tills de är tre veckor /en månad ungefär. Nu har de två äldsta gått ute några nätter när regnet stått som spön i backen. Både de o jag har överlevt. 
Men blir det ihållande regn så får de iaf komma in o torka upp emellanåt.
Regn på dagen får fölen klara om de är mer än vecka gamla, ser det sedan ut att fortsätta regna så får de sova i boxen på natten.
Förmodligen mer mitt behov än deras 
har ju bara ett föl.. men de har varit ute dag o natt sen hon var ca 1 vecka gammal… (tror jag) men sen har de ju box o gå in i om de vill… den första veckan låste jag in dem på natten.
Har inne nattetid de första veckorna. Regnar det håller jag koll om de fryser eller ej, regnet häruppe på försommaren kan vara iskallt… För ca 2 veckor sedan kom det en riktig skur, det öste ner hela dagen. Den äldsta fölungen (ca 1 månad då) frös mitt på dagen så han skakade. Då fick de gå in. När det sedan blivit riktig sommar så är regnet varmare och fölisarna äldre - då får det vara ute :-)
Jag är nog lite pjoskig när fölen är små
, men om dom blir genomblöta och fryser så att dom skakar är jag rädd för förkylningar, lunginflammationer osv…
mina går ute dygnet runt och har gjort sedan dom föddes, men jag måste erkänna att jag funderar flera gånger på att ta in dom när det regnar som det gör nu men än så länge har dom varit ute.
Skulle jag se att dom stod och frös så skulle dom absolut få komma in.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Intressant frågeställning, jag satt just och klurade på hur länge jag ska ha min fölunge ute.
I normalfallet brukar jag ha dem ute nästan oavsett väder, men den lilla moderlösa stackaren jag har nu har nog haft en tillräckligt tuff start i livet ändå. Så henne tänker jag faktiskt ta in sen… Vill inte riskera den för några fåniga principers skull!
Pjoskrapport.
Tog faktiskt in Alice & co vid 7-tiden i morse. Då hade det hällregnat i flera timmar och jag stod inte ut längre. Nu är klockan snart sex på kvällen och det har regnat oupphörligt hela dan. Alice skakade när hon kom in och verkar ha tillbringat större delen av dan i halmhögen i boxen. Har jobbat idag och är det några som håller koll på väder så är det kobönder, en meddelade vid lunchtid att det idag redan kommit drygt 50 mm. Ett ponnyföl kan säkert klara sig ute en sån här dag, men inbillar mig att man slipper en del snuvor och annat om man är lite försiktig med det blöta den första tiden? Och som sagt, tror att man blir fjantigare med åldern.

Jag tar alltid in dom om jag vaknar mitt i natten och det ösregnar.
Mina fölisar ska inte stå och bli dyngsura och frysa när jag ligger i en varm säng. Då ska dom in.
Även om dom har ligghall att gå in i så står faktiskt stona ute och dom fattar inte att fölen behöver gå in.
Tycker inte det är fjantigt utan man har ansvar för sina föl.
Idag tog jag in dom o en hingst som ibland fryser fick ett regntäcke men får vara ute.
Vi låter våran stå ute.. Har gjort det hela tiden men dom har en lösdrift dom kan gå in i om de skulle bli för hemskt..
Jag är nog lite pjoskig!
Jag tar in mina ston med föl på natten och tycker att det är ganska skönt. Jag skyller mest på att jag bor mitt i byn och man vet inte vad folk kan göra på natten. Men jag kommer troligen att ha dem ute även på natten senare i sommar.
Det bästa är väl att göra det som känns bäst och lugnast för en själv.
Mina hästar går faktiskt inne på stall under nätterna i princip året runt just nu. På sommaren går de väl ute nästan dygnet runt ibland, men jag tror att de tar in dem när de tar in sina halvblod mest för att det verkar enklast så. De får skylla sig själva, mer att mocka… Min åsikt är dock egentligen att de ska gå ute dygnet runt i princip året runt, det är ju en naturras.
När jag själv bodde hemma så gick de dock ute dygnet runt utom när det var runt nollgradigt och de blev blöta in på skinnet och det sen frös på. När mitt första föl föddes -02 så släppte vi ut dem på stort bete en bit hemifrån när fölet var ungefär 10 dagar, sen åkte mina föräldrar utomlands och jag var kvar hemma själv. DÅ öppnade sig himlen, och då var det inte bara så att regnet spolade bort hela vår uppfart, det blixtrade och åskade dessutom så att det small i ledningar och jag satt inne och kurade - och att då ha en 10-dagars fölunge på öppet fält på hög höjd med elledningar över sig och ingenstans att ta skydd - det kändes inte helt bra… Så några grannar hjälpte mig att köra ut och hämta dem mitt i natten och vi körde hem dem och sen fick de gå hemma istället så jag hade koll och kunde ta in dem. (Så fort vi körde in på gårdsplanen så slutade det så klart regna och regnade knappt nåt mer på hela sommaren - så klart)
Och jag kan inte ens skylla pjosk på ålder. ;)
Beroende på vädret, temperaturen och åldern på fölet. Mitt första föl i år råkade ut för en hel del regnande så hon och mamma fick stå inne några nätter…

Lilla Wallentina och Wilma tog jag in på fredagsmorron efter en hel natts regnande och regnet fortsatte till långt in på kvällen.Hon skakade och handukarna åkte fram det blev poppis!.Det nya höet lätt sig väl smakas ,helt klart godkänt!!!

Är nog lite pjoskig, men tycker jag är mycket mindre pjoskig med shettisarna. Har haft ett gäng arabföl genom åren och de verkar mycket frusnare och klenare på nåt sätt…. Årets föl har varit inne vid några tillfällen när det verkligen vräkt ner.

Oftast får sto och föl vara inne om nätterna tills fölet är några veckor. Beror mest på att vi har en massa rovdjur som stryker runt knutarna.