Nån som vet !
hej hej
jag undrar om någon vet hur mycket en shettis kan bära? hur många kilo ungefär ? JÄTTE tacksam för svar ! 
MVH /Josse
Det varierar väldigt mellan olika individer. En del har max på 50 kg, andra kan bära betydligt mkt mer och det finns säkert en och annan som inte ens bär 50 kg också - även om jag inte stött på någon sådan än…
Jag har som maxvikt 35-40 kg på de under metern. De över metern har jag 40-50 kg som maxvikt.

Sedan får man inte glömma ryttarens längd. Den spelar ju också in.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag tycker att ryttarens BALANS är viktigare än längden. Även en kort ryttare kan störa hästen genom sin obalans…

jag sätter 35-40 som högsta gräns på min ponny… hon är 106 cm
det beror ju på hur stor ponnyn e min gammla shettis som var 1 meter i mankhöjd bärde som mest på ryggen nånting på 100 kilo…
men annar e väl 50 kilo en maxvikt enligt mig och normal vikt e väl nånting på 20-40 kilo 

Min kille som är 4 år, är stor och grov protesterar då dottern som väger ca 45 kg sitter upp på honom. Däremot om lättare ryttare , ca 35-40 kg klättrar upp så bryr han sig inte alls. Han är, skall tilläggas, inte inriden utan bara körd - så det är väl olika det där också!