Hästar och moppekillar
Hur ska man tala om för moppekillar trafikvtt med hästar på vägen? Vad hade ni sagt?
Vi mötte några grabbar på vägen, grabbar med fart o fläkt. Fullt ös med cross, moppe o 4hjuling. Riktigt tuffa med blänkande hjälmar i kvällsolen, de gasade och sladdade, varvade ner o upp och lekte med gas och växel. Väsnades lite extra br… edvid hästarna.
Merlin "påläggskalven" fladdrade till, blev nog lite rädd fast han brukar tåla mycket nu för tiden. Jag reagerade såklart och försökte vinka tillbaks killarna. Nix - so long och lång näsa till mig.
När vi var på väg tillbaks så mötte vi några av dem igen i full fart, full gas. Då ställde jag hela vagn med hästar och allt på tvären över vägen, och grabbarna stannade. Stängde av.
Var det er jag mötte? "-Ja det var jag!" räcker den ena artigt upp handen och säger, "Det var jag!"
Förklarade lite om hur hästar kan reagera, alla är inte lika snälla som mina, och även att om det händer något så är det aldrig hästens fel. Man får vackert betala sin trasiga moped själv, och har man ordentlig otur så kan man till och med bli av med körkort å grejjer. Tänkte att de inte lyssnar på tjatet om att man kan bli skadad, för i den åldern är man odödlig ju.
Blabla i en halvminut, uppmärksamma nickar från grabbarna.
Sköna killar. Artigt nickade de och Javisst! Självklart! Men snart har de nog glömt vad den där tanten tjatade om. Bra träning fick mina hästar iallafall.
Jag har totalt motsatt erfarenhet av grabbar på mopeder än vad ryktet säger - de allra flesta visar väldig respekt! Saktar ner, stannar, en del stänger till och med av mopeden.
DÄREMOT så stöter jag nästan alltid på en ensam grabb på moppe, man har ju en förmåga att vara mycket stöddigare med sina polare…
Men det verkliga problemet ute hos oss är karlarna över 60 - de tror de äger vägen och saktar inte in för någon, av stolthet skulle jag väl tro..
Men vilka det än gäller så är ju frågan fortfarande vad man ska göra för att folk ska förstå allvaret i det, och jag vet inte riktigt, men jag tror att man absolut INTE ska bli arg, blir man illa omtyckt blir förmodligen inget bättre… 

Ja det är ju fördelen att det är unga killar. De lyssnar faktiskt bra, och svarar oförstört och uppfostrat på när man pratar med dem. :), annat kan man säga om gamla karlar i bmw och volvo som redan vet och kan allt. För hur kan en liten jäntunge med ponny-hästar kunna lära dem någonting… hihi
Tycker själv att det oftast är mindre ohyfs när man är ute med vagn än t ex när dotter på 8 sitter på hästen. Bilar brukar oftast sakta ner, och de flesta brukar fatta om man gör tecken. Mitt hatobjekt avseende ohyfsade medtrafikanter är motorcyklister i grupp. De borde (inte alla) bli av med körkorten hela högen. De verkar blivit av med sunt förnuft och uppenbart behöver de inte visa hänsyn till någon som ger tecken heller. Mopedfolk stöter vi inte på så mycket här. Borde ingå i utbildningen att träffa hästfolk/ hästar.
Jag har också den uppfattningen att äldre män i fina bilar de har minsann inte tid att sakta ner, eller unga tjejer.
Annars har ju folk mer respekt när man kör, de blir liksom tvugna att sakta ner.
Jag mötte en hel motorcykelkollon en gång när jag var ute med James, Ida 4 år satt med i vagnen och min mamma gick bakom med hund. De som var mest rädda var Ida och mamma tror jag. Motorcyklarna puttrade snällt förbi bara och vinkade glatt. Men det är ju såklart skillnad på folk som är ute och glider och motorcyklar som är ute för att köra fort.
Det finns en fin sida i körkortsboken som handlar om hur man möter hästar på vägen men det är nog inte så många som läser den…
lurvponnyn.vimeddjur.se

Vi är oftast ute med flera ekipage i taget, och jag brukar se till att köra i bredd om jag hör bilar som kommer fort, vägen här är bred och man kan bli omkörd med en hel bilbredd emellan så de tycker inte att de behöver sakta av.
De flesta tar bra hänsyn till hästekipage, men det finns ju vissa exemplar som borde läsa den där sidan i körkortsboken ovan. Just nu är det jägare som visar minst hänsyn på vår annars sällan trafikerade väg. Man tycker att de borde ju ha någon insikt om vad som kan hända om man får ett stort djur över motorhuven?
#5 Det är bara att hoppas då att den som kör inte är full eller påverkad av något så den ser och har vett att stanna….
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag tror folk måste tänka lite att "tar man ute hästen i trafiken måste den ju kunna hantera det". Speciellt människor utan djur, som inte förstår att hästar är just djur - de kan vara världens snällaste, men är fortfarande en varelse med instinkter som vid fel tillfälle kan vara oberäknelig.
Det jag inte förstår är är att man inte tycker det är läskigt att köra förbi, speciellt om det gäller en stor häst eller någon med vagn, det blir ju ingen liten krock för dem i fordonet heller om det skulle bli så illa. Jag menar - vem gasar förbi en älg?

Har tyvärr rätt dåliga erfarenheter av de sk medtrafikanterna häromkring. Alltför många får nästan mer bråttom när de ser hästar på vägen, de ska förbi snabbt till vilket pris som helst… Har t o m blivit omkörd (när jag kört häst) när det kommit möte, och då är det ingen bred väg vi talar om.
Hör jag att det kommer en bil bakifrån som inte lättar på gasen, brukar jag hålla ut pisken i rät vinkel från vagnen - då håller de åtminstone ut.