Shetlandsfrågor!
1. Någon som vet avstånd vid löshoppning samt vid kombinationer för shetlandsponnies?
2. Vid bete, naturvall-ängsbete, hästar(shetland) per hektar?
3 Vart hittar jag BRA sadlar till dessa underverk?
4. någon som känner till visningar i "närheten"(södra sverige) av Kalmar?
Jag kan bara avstånd och beräkningar för lite större hästar:O)
Tacksam för svar då vi har numer två busar hemma!!
fråga fyra har jag fått info om ur annan tråd!
1. 5,10 meter +/- 25 cm.
# 2 ahaa ok tack!
Ingen som känner till ungefärligt antal shettis per hektar? Vet givetvis att det varierar med betestyp och säsong… men på ett ungefär?
Beror väl på vilket slags bete det är. Jag har naturbete t ex. Har man vall eller annat så kanske det är annorlunda.
vi har en gammal vall så det är en blandning…ingen skog dock utan rent bete på 4,5 hektar.. dock uppdelat på två stora hagar.. men kan ju göras mindre..
det växer flera olika sorters gräs engelskt rajgräs, rödäxing( tror det hette så) klöver, maskrosor, flera vippgräs som jag inte känner till namnet på! Ligger intill allvaret så det finns en del örter insprängt…
Vet att det är svårt att säga exakt är bara så rädd för fång samt vill ha ett effektivt bete.. Vi putsar det som inte används just nu…
nybörjare på egen gård.. har fått det serverat som tidigare inackordering.. så det var så enoooormt mkt man inte hade koll på!!
Menar du hur mågna ponnyer du behöver för att hålla området nerbetat? Ganska många skulle jag tro… Ligger det dessutom vid alvaret så är min erfarenhet att även o betet ser torftigt ut så är det massor av närin i ölandsgräset så de brukar bli jättetjocka av det… 
Vad gäller bra sadlar så finns det inte… Men det beror lite på vad du ska ha dem till, de ställbara syntetsadlar som finns t.ex på Börjes och Hööks ligger rätt bra på dem och är bra sadlar för barnen att sitta i, även om de inte är så kul som sadlar sett kanske…
#6 Det är ju det att det är mycket örter i också, jag har iaktagit dem en del och sett vad de betar och det är mycket annat som slinker ner( dock inget jag hittat på listan över giftigt)
Jo jag tänkte mest på hur stor hage jag ska ha för att de ska kunna beta ner ordentligt för att sen släppa i ny hage… Jag kommer nog få dela en hel del!
Damen var vi och hämtade igår och hon är enormt tjock
Synd på sadlar… syntet som är ställbara? Ahhh tänker du på dem med fish system?
Börjes Extra Vida lädersadel funkar bra här, även på den tjockaste av de tjocka Farbror Findus
Dock behövs det svanskappa men det är nog vanligt på våra shettisar pga. den låga manken.
Amor vincit omnia