Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 979 ggr
PP
0

Avelsvärdeklass på ston

Har värdebokstav B "utgått" för ston?

Upptäckte att mitt stos B försvann ur passet när hon höjdes till GI. Jag tycker det känns lite märkligt, då jag tycker G, GII och GI är en värdering av stoets meriter (bruks eller exteriört), medan B, A och ELIT värderar avkommornas kvalitet.

Om ett sto med högt värderade egna meriter oxå har lämnat avkomma, borde hon alltså kunna ha både GI och B, kan jag tycka… Fundersam

"Försvinner" GI på ston som höjs till A och ELIT oxå..?

Annette
0

B eller AB fick de ju när de stamboksfördes med första fölet, så det har väl aldrig varit en värdering på avkommornas meriter. Numera kan de ju stamboksföras utan föl och då tilldelas avelsvärdeklass G, GI eller GII.

PP
0

#1 Nja…

B fick de när de stamboksfördes med föl vid sidan, helt riktigt. Men de hade ändå producerat ett föl (eller fler). Om de inte kan få B, varför ska man då visa sitt fyraårssto (eller äldre) med föl vid sidan om hon stamboksfördes som treåring..?

AB har aldrig varit på annat än egna meriter, så det känns mer naturligt att det ersatts av GI.

Annette
0

#2. Jag tror inte det är så många som visar fram sitt redan stamboksförda sto förrän det är dags att höja avelsvärdeklassen. Eftersom de kan stamboksföras som treåringar fyller det inte samma funktion längre. "Alla" fick B när de stamboksfördes, så att det skulle vara baserat på avkommornas meriter håller jag inte med dig om. Ett föl fött samma år har ju knappast hunnit få några Fundersam. De enda avkommebaserade avelsvärdeklasserna är A och ELIT, som jag har uppfattat det.

PP
0

#3 Uttryckte mej kanske lite fel. Men för att få B (och givetvis A eller ELIT) ska ju stoet ha producerat avkomma, det baseras inte på stoets meriter. Egna meriter kanske ett föl inte kan skryta med, men premieringsförättaren kunde iaf ta sej en titt på den och se att det var en sund individ…

Jag tycker iaf att det känns märkligt om det inte ska göras någon skillnad på ett sto som faktiskt lämnat avkomma och ett som inte gjort det…

Nu är det kanske en inaktuell fråga ändå, eftersom det i de nya plan- och riktlinjerna (som iofs väl inte är godkända ännu…) står att stoet ska ha fått föl för att stamboksföras…

Men är det alltså så att B inte längre finns för ston?

Lorita
0

G, GI och GII, vad motsvarar det, för det måste ju vara olika klass på hästen…eller?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Annette
0
StuteriLA
0

Om det i " egna meriter" i stamboken står  P 1998 3-I. Vad betyder det? premierad 1998 kan jag förstå men 3-I ?

Finns det ingenstans man kan hitta gamla premieringspoäng på ston?

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

Cattis
0

#7 Att hon är visad på premiering som treåring och fick klass I.

Jag har en del filer med resultat på alla visade shetland fram till och med 2004 tror jag det är. Är det någon särskild du vill ha poängen på så skicka mig ett PM med namn o regnr på ponnyn så kan jag se om hon finns med.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

JennyStaaf
0

Ja, avelsvärdesklass B är borta på ponnyston. De kan få G, GI, GII, A och ELIT.

GI "försvinner" från ston som får A/ELIT på samma sätt som det "försvann" på ston som höjdes från AB till A/ELIT tidigare.

Jag tycker inte det är så farligt på stona, något värre med hingstarna som har B kvar och även C. En hingst med GI som avkommeprövas och anses ha normalgod förärvning "höjs" till B. I mina ögon blir det egentligen en säkning. Fast å andra sidan är det ju avkommorna som avgör om en hingst är en god förärvare eller ej. 

Nu har ju jag inte en susning om det här gäller shetland i framtiden eftersom det talas om nya regler hela tiden, men det är så här det varit tidigare i alla fall.

PP
0

#9 Jag tycker ju iaf att "G-bokstäverna" och övriga värdebokstäver är så skiljda saker att de borde få ha båda kvar. Alltså att ponnyn skulle kunna vara både GI och premierad B (om det nu inte hade varit borttaget då) - eller GII och ELIT för den delen… Fundersam

Visst, jag fattar att det är viktigare med avkommebedömningen än de egna meriterna på ett avelsdjur (särskilt när det blivit så många avkommor att en bedömning kan göras), men jag tycker ändå att den egna kvalitén på exteriör- och/eller bruksmeriter inte för den skull blir ointressant…

Nåja! Du ska ha tack för ditt svar!

Cattis
0

#10 Jag håller med dig. Jag vill gärna ha både och. Dels den som visar avkommornas kvalitet och den som visar hingstens egen exteriöra kvalitet. Båda är intressanta, om än på olika sätt. Det finns ju plats i passen, man kunde kanske göra plats för en bokstav till :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Charlotte-J
0

#10, 11 Jag tycker också att båda "bokstäverna" skulle kunna finnas samtidigt på ponnyn och stå i passen. Som Cattis skriver så finns det ju plats i passen att ha båda alternativen. Kanske nåt att föreslå till SSS, eller är det någon "högre instans" som bestämmer sånt?

Amor vincit omnia Kyss

Charlotte-J
0

Som exempel kan jag ta Äppelbo Findus som med sitt SUCH är klar för GI men i och med sin ålder (avkommebedömd) så kan inte hans B bytas ut mot GI, surt då GI känns bättre än B!

Amor vincit omnia Kyss

JennyStaaf
0

#10 ja, jag tycker också allt skall vara kvar såklart.. Jag tror faktiskt jag i min ungdom föreslog till SH att man skulle lägga till ytterligare en avelsvärdesklass: AA, för AB-premierade individer som höjdes till A. Jag tyckte redan då det var nesligt att hästens egna meriter försvann.

Fast för just shetland finns ju SUCH som talar om att individen har haft/är berättigad till GI även om den är avkommeprövad. Det är det väl inga andra raser som har?

PP
0

#14 Fast SUCH är bara för utställningsmeriter. GI kan man ju få även på väldigt goda bruksmeriter.

JennyStaaf
0

#15 så sant så… Jag kan inte annat än hålla med om att det borde finnas noterat på ngt sätt.