Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 5801 ggr
Pheobe
0

Mörka isbeller

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en mörk isabell och skulle gärna se flera sådana. Brukar mest se dom där ljusa. Min är bara ett år och troligen blir hon väl väldigt ljus på vintern men jag tror hon kommer vara lite "fuxigare" på sommaren. Tjusig mörk färg tycker jag. Men isabell är hon. Tyvärr blir bilderna lite mörkare än originalet.

Har någon mer mörk isabell?

Camilla
1

Jag tycker inte hon ser isabell ut!!! Hon ser ut som en ljus ljusfux, precis samma fuxfärg som mitt föl efter Crystal. En isabell har samma färg över hela kroppen, den skiftar inte till fux på vissa delar fuxfärg, tyvärr. Men fin är hon!!

Pheobe
0

Hon är isabell, syns tydligt om man ser henne på riktigt. Chrystal har lämnat flera färgskiftande isabeller. Har pratat med uppfödaren till honom. Vem har sagt att isabeller inte kan ha olika nyanser, du? Visst ser hon mörk ut på bild och kanske är det fel lägga ut henne då men hon är isabell vilket syns väldigt tydligt här hemma. Bilderna missvisar. Hon kan jämföras lite med den där godkända minihingsten Baron som många tvivlade på i början innan han började ge en massa isabellföl.

Vill inte ha några påhopp att hon inte är isabell för det är hon. Kom gärna och titta på henne för hon är väldigt fin och har en ovanlig isabellnyans. 

Lägger in en hemsk vinterbild för att visa hur hon såg ut i vinterpäls.

Ellinor Johansson
0

Jag har också en pålle med den färgen, han är helt vit på benen och på sidorna med ett ljusfux "täcke" över ryggen. Han är fux.

Hans kompis är isabell och mörkare än honom men med samma färg över hela kroppen som Camilla skriver.

# 0 Hon ser jättefin ut

Pheobe
0

En vinterbild till

Ellinor Johansson
1

Exakt så ser min pålle ut, med fux huvud och ljusare kropp.

Jag har DNA kollat min pålle och han har inger gulanlag. Om du gör det slipper du alla frågor

Pheobe
0

#3 hon är inte vit på benen utan riktigt gul.

Har haft flera shetlandsuppfödare här och ingen har sagt annat än att hon är isabell. Bilderna ger henne inte rättvisa i färgen

Pheobe
0

#5 hur gör man det?

Ellinor Johansson
0

# 2 Är du säker på att minihingsten Baron har ett gulanlag?

Pheobe
0

#5 vilken av dina ser ut så? är där bild på den på hemsidan?

Pheobe
0

#8 Östertorps Baron är isabell och har lämnat flera sådana. Honom tordde man ju var fux men inte då.

Egentligen ville jag ha en fux för jag gillar inte isabell så vore min Caramelle fux vore det inte fel men uppfödaren till crystal har sagt att han lämnat många olika nyanser på isbell

Ellinor Johansson
0

Här kommer länken http://www.vgl.ucdavis.edu/

Han var förra året och heter Mission Completed

Det regnar så mycket så jag vill inte gå ut och ta kort på honom nu fixar ett kort i morgon

Milla
0

färgen påminner väldigt mycket om haflingerns och den är ju fux

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ellinor Johansson
0

# 10  Mycket tveksam skulle vara mycket intressant och om han har ett gulanlag

Pheobe
0

#11 kan man inte göra det i sverige? Hur tillförlitligt är det?  Jag väntar nog och ser hur hon ser ut nästa år. Hon har ändrat nyans miljoner gånger redan. Jag väntar på att hon ska antingen mnörkna eller ljusna. Hennes ben ser ut som sin faders. Hade benen varit vita eller ljusa skulle jag köpt fux men det stämmer inte. Sen har hon bruna ögon och det är vanligt på gulanlaget

Pheobe
0

#13 det är ju konstaterat eftersom han lämnar isabeller med fuxar. Anne?!!!

Pheobe
0

#12+ 13 jag trodde ju först att min pålle var fux och efter att ha sett Skäpperöds Caligula var jag inte tveksam på det heller. Sen har ju den busen gått och mörknat och Caramelle blir bara ljusare. Får inte ihop det och hon har liksom vita hår ända ner i pälsen intill huden. Såå stickelhårig kan man väl inte vara? Skulle hennes ena försälder vara skimmel skulle jag säga hon skulle skimla av för under det mörka röda är hon vit. Jag har aldrig sett sådan färg faktiskt

Pheobe
0

#11 varför är han inte med nu? hur gammal är den?

Pheobe
0

Ellinor, är det Cream man fyller i på den sidan? eller vad är det man ska ha för att testa för Palomino som dom säger där

Camilla
0

Det är inget påhopp och du behöver inte bli så aggressiv!! En isabell har absolut inte fuxfärgat huvud och DE är ljusa över hela kroppen precis som Ellinor skriver.

Ellinor Johansson
0

Japp det är det

Pheobe
0

#19 men tala om att vara agressiv när du skriver med tre  utropstecken att du minsann vet att hästen är fux. Tur att det är så många som vet så mycket.

Som jag sa tidigare är jag inte så förtjust i isbeller och vill hellre att hon är fux som jag tycker så mycket om. Funderat på att sälja henne enbart pga att hon har "fel" färg

Ellinor Johansson
0

Camilla när jag var i Holland kallade en uppfödare de ponnyer som hade den här färgen den något speciellt som jag inte kommer ihåg. Har du hört den benämningen?

Camilla
0

Baron är väl inte isabell?! En del ston har stått som fux men har varit isabeller som han betäckt därav isabellfärgen.

Camilla
0

# Valk, kanske? Det kan vara bruna och ljusa fuxar med vit/ljus undersida och ben. En hingst med denna färg är Rachal på stuteri Liebas i NL.

Camilla
0

Anna, jag skrev att jag inte tycker att hon är isabell, inte att jag vet att hon är isabell. En stor skillnad!!

Ja hon är säkert lättsåld för hon är ett fint sto!

Jannie
0

Jag har en mörk isabell. Gå in på northstarstud.se, sedan ston,klicka sedan på Allermoor Shalatain Lilly. Hon har den palominofärgen som räknas som den finaste "som ett guldmynt" och som är mycket sällsynt. Hennes avkommor har dock blivit ljusa palomino och även deras avkommor i sin tur.

Pheobe
0

Bara för det ska jag ta ett prov på henne för nu blev jag väldigt osäker. Kollar jag i hagen är jag inte ett dugg tveksam. Hon är så mörk om benen och inte alls fuxfärg. Pissgul skulle jag vilja säga. Inte alls vackert =( Huvudet är inte mörkare än andra delar av kroppen utan det är magen som är ljus. Nere i pälsen är hon väldigt vit så isåfall är hon väldigt stickelhårig. Jättesvårt. Kanske ska man inte vänta och se vad fölen får för färg.

Tyvärr har jag ingen skrivare så det kommer ta lite tid med proverna. Får väl se vad dom visar. ska bli spännande.

#25 du har inte vägarna förbi? Kunde se henne live kanske… Nån bild på din Crystal avkomma?

Ska hon säljas är det verkligen till någon som vill avla och mysa. Hon är väldigt fin på alla möjliga vis

Pheobe
0

#26 ja men god dag, är den där isbell kan ju lika gärna min vara det, eller? Den om någon är fux i mina ögon. Det bevisar ju att isabeller kan ha olika nyanser

Miija
0

TS. Men guuud så fin! En minihaffis.  Skrattande

Hade jag kunnat hade jag haft både den äkta haffisen som går här samt shetland och russ med "haflingerfärg"…hade varit häftigt.

Älskar Haflingers.

Pheobe
0

Här ser man att huvudet inte är extremt mörkt

Midlingur
0

Kolla din mail Oskyldig

Pheobe
0

oj, jag har fått flera mail visst =) Finns dom som sett Caramelle live och som aldrig skulle gissa på fux. Kul men jag tror jag tar ett sånt där prov ändå. Bara för att veta vilket. Kan kanske vara extremt ljus fux eller nån konstig variant av isabell. Förvånar mej inte om hon skiftar nyans ett par gånger till för hon skiftar väligt ofta. Rätt kul färg faktiskt, fux eller isabell

Midlingur
0

#32 Förekommer färgväxling hos shettisar också?

Pheobe
0

#32 är väl inte direkt färgväxling utan nyansskillnader. En isabell brukar ju vara mörk på sommaren och ljus på vintern. Liksomskimlar som är konstanta brukar vara ljusa på sommaren och mörka på vintern men färgväxling vet jag inte om det kallas

Jannie
0

#1 Ja det stämmer, en isabell skiftar inte färg på kroppen.

#10 Jag tror inte Baron har lämnat isabeller. Min hingst Park View Golden Shadow är helbror med Grit som är Barons far. Det är här man tror gulanlaget kommer ifrån. Jag har sett båda Grits föräldrar och de är fuxar. Grit och Shadow har dock en mycket ovanlig fuxfärg men fux är det. Shadow har aldrig lämnat annat än fux men i vissa fall har han nedärvt sin egen mycket ovanliga fuxfärg.

Pheobe
0

#35 men om en isabelle inte kan ha ljus mage och vara mörk på resten av kroppen, hur kommer det sej då att uppfödaren till Crystal har fått flera sådana och dom säger att dom är isabeller? Någon sa till mej att det kan ta ett par år innan man ser den "riktiga" färgen även på en isabell. Att flera varit säkra på dom haft fuxar men när dom lämnat föl så har dom blivit isabeller.

Allstå min lilla pålle har jämn färg över hela kroppen utom magen, sen är benen inte heller riktigt fuxfärgade utan exakt som isabeller ser ur. Därför blir jag förvirrad. Halva hästen är fux och halva isabell. Kan man få det skrivet i passet månne ?   Fundersam

Linnah
0

Fast att en isabell inte kan skifta färg är ju inte riktigt sant. Det är inte färgväxling som med konstantskimlar, men de kan definitivt ha olika nyanser på olika årstider. Vinterpälsen har inte exakt samma färg som sommarpälsen varken på fuxar eller isabeller, eftersom ullpälsen kan ha en annan struktur. Om man då får se på bilder där hästen bara är till hälften avfälld så säger det egentligen ingenting om vad hästen har för färg. Jag har sett isabeller som varit helt vita på vintern, men som blivit gulare på sommaren, osv. Att säga att något ALDRIG förekommer ska man vara försiktig med (såvida det inte handlar om att saker inte är genetiskt möjligt, vilket det ju i det här fallet är eftersom att hästen de facto har en gul förälder) för hästar är individer precis som människor.

Ska man kunna göra kvalificerade gissningar på riktigt så måste bilderna vara tagna helt avfällda eller med hel vinterpäls. En tussig häst med delar av vinterpälsen kvar är inte rättvisande. Men allra enklast är förstås att kolla arvsanlagen med DNA-test, särskilt nu när det är möjligt, eller att se vad hon lämnar sedan. Tills dess skulle jag inte drista mig att tala om för Anna att hästen inte är isabell, samtidigt som jag inte skulle garantera att hon är det heller.

Camilla
1

Nej en isabell har samma färg på kroppen, den är inte ljusare under magen eller mörkare i huvudet eller har ljusa ben mm. Färgen är liksom jämt fördelad. Sen att den är ljusare på vintern och mörkare på sommaren det är en annan sak, det är alla isabeller, kanske t om alla som har ett gulanlag.

Kummin
0

Söt var den i allafall :D

Pheobe
0

#38 hade jag kunnat läsa mej till det någonstanns skulle jag kunna tro dej och någon expert på ämnet är du inte heller bara för du har mkt färg i din avel. Säger inte att du inte kan ha rätt men du kan ju faktiskt också ha fel. Har skrivit ut papper och ska skicka på DNA analys så får vi se sedan. Hoppas faktiskt på att hon är fux för det vore en kul ljus nyans på fux

JennyStaaf
0

Här en bild på min isabellhingst (som lämnat flera "vanliga" isabeller med mödrar utan gulanlag, så ingen tvekan om hans färg). Han är en färgväxlare. Nästan helt vit på vintern - kallas ofta "den vita" trots att jag har så många skimlar, och i början av sommaren är han så mörkt, mörkt gul att han nästan ser mörkbrun ut. Huvudet är dock alltid gult oavsett om han är mörk på kroppen o benen.

Denna bild tagen i ett läge innan han blev som mörkast förra året. Mitt på sommaren blir han sedan "vanlig" isabell.

Han har varit registrerad som fux, isabellskimmel och isabell. Nu är jag 100% säker på han är isabell.

Jannie
0

Tjusig häst! Är det en Shetland?

JennyStaaf
0

#42 oj glömde skriv det är en welsh! ville mest illustrera en mörk isabell som alltid har ljust huvud, har inga isabellfärgade shetland.

VeronicaP
0

#43 *ler* syntes ju klart och tydligt att det var en vacker Welsh ju ;-) gick inte att ta miste på en sådan skön sak Cool

anakin
0

Här kommer en bild på min isabellhingst Highland Cream,han är kritvit på vintern,och gul på sommaren. Han gjorde för övrigt utställningsdebut i Järfälla igår,och skötte sig alldeles förträffligt.

///Anki Sjödin

ThiffannyJ
0

Här är en bild på Mission Competed som vi var lite tveksamma om han skulle bli isabell eller inte. Han är i dag en ljus fux med kritvit man och svans. Han är väldigt likt vår Destinys Lady i färgen. Dvs. välidgt ljusa ben och mage, men han är fux!

http://shetlandsponny.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=be569c65-ff55-4acc-a8a4-c7476ac15333&Filename=mission.jpg

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Camilla
0

#46. Ja den som skrev något annat än isabell på den pållen måste ha haft fel på ögonenFlört, en solklar isabell/palomino!!

#38 Nej jag är ingen expert men jag har haft en hel del isabeller genom åren! Så även Jannie.

Här är en bild på vårt stoföl efter Crystal. En riktig minihaflinger.I dag är hon ljusljus fux med vit man o svans och vita ben o mage, något mörkare på sommaren.

Kris_J
0

Mitt ljusfuxiga russ sto som föl

Veritas odium paretFörvånad

Kratern
0

#47 skriver #46 Ja den som skrev något annat än isabell på den pållen måste ha haft fel på ögonenFlört, en solklar isabell/palomino!!

Men…….hon skriver ju att den INTE är Isabell

Camilla
0

#49 Du får nog också ta på glasögonenFlört!!

I #41 står det klart att han är isabell och lämnat isabellföl med ston som inte har gulanlag.

Kratern
0

#50 Det är ju en annan häst i #46 eller….?

Den du svarat på är ju #46

Jag undrar vem som behöver glasögon? Fundersam

ThiffannyJ
0

Kanske ska klargöra lite. Känner att mitt inlägg #46 kanske kan blandas i hop med någon annan.

Alltså, Mission Copleted är född 2006 e. I Learnes From The Best (fux) u. svart mor. När han föddes så tyckte vi att färgen var så blaskig, och hade funderingar om han ev kunde vara isabell. Nu är han 1 år gammal och är fux!

www.minishetland.com

Camilla
0

Japp jag behöver glasögon, för jag svara på #41 men skrev 46!!.

VeronicaP
0

Våran James Bond såg precis ut som eran Thiffany som föl och nu är han fux med ljus man och svans . JB som föl

VeronicaP
0

JB längst till vänster , han har inte fällt av men man ser att han har blivit fux men ljus man i allfall *S*

anakin
1

En liten fundering här…

Östertorps Baron kan väl inte vara isabell?

Båda hans föräldrar är ju fuxar, Då gäller ju "Fuxregeln",

Altså Fux + Fux kan inte lämna annat än Fux.

///Anki Sjödin

Ove-D
0

#41 det där tycker man ser på just huvudet att det är en isabell… Den är alltså inte RÖD utan GUL…

Linnah
0

#56 Problemet är att Barons pappa även han hade en "konstig" färg som inte är fastställd - och inte går att fastställa eftersom han inte lever längre, förutom genom att se på avkommorna vilket ju bevisligen är svårt det också.

Pheobe
0

#52 kan man få se en bild på den i dagsläge? Våra pållar är ju lika gamla då. Borde inte min pålle vara mera fux nu? Hon har märklig färg men jag har postat provet på henne. Hur lång tid tog det för erat svar?

#54 din pålle är ju mkt mörkare än Thiffanys. Syns ju tydligt vad din har för färg.

Asså jag köper fux på min MEN varför blir hon inte en "normal" fux? Hon är ju bladdrig och konstig och skiftar färg varje månad nästan. Superkonstig.

Pheobe
0

#57 sådär gyllene färg har min pålle fast dock inte påbenen där hon är mer mörk grå på nåt vis

ThiffannyJ
0

Mamma tog bilder på Mission i går. Det blev så sent i stallet så jag orkade inte lägga ut dem, gör det senare i dag. Men han är "isabellfärgad" mellan frambenen och på ben samt mage, men har är fuxfärgad i huvudet…

www.minishetland.com

VeronicaP
0

#59 Fast han var inte det i real life , utan han blev mörkare på bild *ler* säger som du , du skulle sett han live så hade du kunnat tro att han skulle bli isabell eller *black som Dingla *S* många trodde nämligen att det var rödblacken som var mamma till han *ler* så man kan verkligen bli lurad ibland av färgerna på hästarna.

Pheobe
0

#61 spännande…. väntar med spänning

#62 mkt kan luras av bilder

Sarali
0

#45 Fy f*n vilken snygging !!!!!

Madelene_Udd
0

# 45 Hur är den bilden bearbetad, eller är den otroligt konstigt tagen eller har han verkligen så stort huvud??? Huvudet ser ut som om det är minst 3 nummer för stort till kroppen….

Hoppas det bara är bilden…Förvånad

anakin
0

#64 Tack

#65 Det är bilden som är knäpp, Han har inte så stort huvud som det ser ut,hahaha…håller med,det ser inte klokt ut,jag ville bara visa färgen. Ska försöka komma med en ny bildSkrattande

///Anki Sjödin

anakin
0

Här kommer en bild till på Highland Cream,(jag är en urusel fotograf) men huvudet ser lite bättre ut kanskeGenerad.

///Anki Sjödin

ThiffannyJ
0

Hej! Änligen fixat lite bilder på Mission Completed. Född 2006.

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

En till.

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Och en sista.

www.minishetland.com

Ellinor Johansson
0

# 35  Å vad avundsjuk jag blir på dig som sett dessa pållar live.

Har du några bilder på  Grit ?

Visa gärna en bild på Park View Golden Shadow också.

Pheobe
0

#70 är den där fux är nog min det också.

Kris_J
0

Jag uppfattar Caramell som en fux utifrån fotot. Det vore roligt om jag hade fel. Allting är ju inte alltid vad det ser ut att vara.

Veritas odium paretFörvånad

minianjou
0

Här kommer en bild på Baron i dag!

VeronicaP
1

Nog är Östertorps Baron en fux.

Camilla
1

#75 Ja visst är han det.

Ellinor Johansson
1

# 74 Har ni kollat om han bär på gulanlag? 

I mina ögon är han utom all tvivel fux.

Cattis
0

Tycker inte heller han ser ut att vara annat än fux. Men om jag hade ägt Baron, så skulle jag omgående ta ett test för at tse om han är fux eller har ngt gulanlag. Är han fux, kan han inte vara silver (vilket jag inte tror finns på rasen ens), och är han  fux så skulle jag kolla om han har gulanlag - för at tse om han möjligen skulle vara då mörk isabell, vilket jag inte heller tror han är.

Men för att ägarna skall slippa spekulationer och tjafs med ev stoägare i framtiden, skulle det vara smartast att testa honom. Då har man ryggen fri.
För om han annonseras som avelshingst med "diverse färger", och det kommer fram framöver att han "bara" är fux - så kan det bli ett himla liv om ngn betäckt enbart för färgens skull tex.

Ha alltid ryggen fri!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

minianjou
0

#77 Jag vet från hans förra ägare att han är testad och Baron bär ej svart pigment!

En bild från i vintras i januari!

Ellinor Johansson
0

# 79 Jag är inte jättebra på genetik, varför testade man om han bar på svart?

Linnah
0

#80 För att undersöka om han var silverfärgad. Eftersom han inte har svart anlag så är han alltså inte silversvart/silverbrun, utan antingen fux eller mörk isabell.

minianjou
0

#81 tack för ditt svar.

Ellinor Johansson
0

# 81 Tack, vad listig du är lGlad

#82 Det spara ju ett test då räcker det att du testar om han har något gulanlag så vet du om han är fux eller isabell.

minianjou
0

#83 Ja det stämmer bra dé!

Mmia
0

Ta ett exempel på Baron (den mest kända av hans färg)

Om han nu är fux vilket han förmodligen är så undrar jag vad ska vi kalla den för. Är det mörkfux ??!

Egentligen så spelar det inte så stor roll vad man kallar en färg bara man själv tycker om färgen. Alltså nu menar jag inte att man ska skriva isabell om det inte är det MEN om det är en fux så är det en mer ovanlig fuxfärg som jag inte har sett att dom förärver sig på sina avkommor speciellt nämnvärt. (Rätta mig om jag har fel).

Är det någon som har den där speciella fuxfärgen på ett sto/hingst som sen fått en avkomma med samma färg ??

Kunde man testa gulanlaget i Sverige också eller hur var det ?

[Croneld]
0

Oj, vilken lång tråd. Det är spännande att läsa och intressant. Baron är en liten goding tycker jag,  oavsett färg.

Peppe
0

Jannie! Måste bara säga att jag älskar färgen på Allermoor Shalatain Lilly! Precis en sån isabell jag nån gång i mitt liv vill ha. Men dom är ju inte alldeles för vanliga…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

StuteriLA
0

Hej

Vilken kul tråd. Jag har en " mörk isabell " Eller skulle jag visa en bild, så ser hon exakt som en helt vanlig fux men hon har lämnat en isabell. Därför bör hon vara en fux som bär på gulanlaget eller så är hennes avkomma " vit / gul " fux. Mamman till min "isabell" är också fux el. felreggad , mormor mörkbrun ! el. felreggad men mormors mor isabell och lämnat flera isabeller som sin tur lämnat isabeller och gulbruna ( ingen av hingstarna har gulanlag )

Hur gjorde man för att testa om nån bär på gulanlaget?

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

Pheobe
0

#88 en fux kan aldrig bära på gulanlaget. Är den fux är den fux, har den gult anlag är den isabell.  Isabell måste också en av föräldrarna vara för att avkomman ska bli isabell. Gult anlag är aldrig dolt

StuteriLA
0

Jag håller med, men avkomman är verkligen gul, nästan vit. Enfärgad, inget rött nånstans. Jag läste i " hästens färger " sid 73 om hypotesen om att en fux kan bära anlaget dolt om de saknar A i genotypen. Dvs aa ee Cccr. Jag ska testa henne. Det är verkligen intressant.

Pheobe
0

#90 det står också att det mest tänkbara är att någon av föräldrarna är felbestämda när det förekommer isabell föl efter fuxar. Det du menar var en hypotes som inte gick i lås 1966. Ingen har heller efter detta sagt att det skulle fungera. Jag har ett sto som är gul och håller på testa henne. Hoppas på svar nästa veckan. Troligen är hon väl riktigt ljus fux

StuteriLA
0

Jo, det är sant men hur säker är den här " vetenskapen " egentligen? Hur många har forskat vidare i den ena eller andra riktningen? Vem kan bestämdhet säga att det är, eller inte är så? Det mesta bygger ju på tills nu, när det går att testa, mest på hypoteser och statistik.

Mitt sto är på betäckning så jag kan inte testa förrän hon kommer hem. Hennes "fux mamma " har dessutom lämnat ett sto, registrerad som isabell, som i sin tur lämnat tre avkommor med gulanlag.

Vart skickar du ditt test, till den engelska sidan el vad det var eller kan man göra det via SLU? Tar man svanstagelprov eller?

Hursomhelst är det iaf intressant och jag återkommer gärna med testsvar såsmåningom

Pheobe
0

#92 jag skickade mitt till Californien

Pheobe
0

var inne på deras sida nu och såg att dom fått mina papper. Nu handlar det nog bara om några dagar tills jag får svar.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.