Ultrad men tom
Besvikelsen var enorm då Lumikki blev ultrad och konstaterad tom. Hon var 3 månader gången och några dagar till. Är det någon som upplevt att veterinären sagt att de varit tomma vid 3 månader och ändå varit dräktiga ? Tycker bara Lumikki har blivit så rund och ändrat beteendet. Kan nämnas att hon brunstade en 3 veckor efter att hon kommit hem från hingsten. (Där var hon ultrad och konstaterad dräktig)
Ser detta ut som bebismage ?

Negativa besked vid ultraljud på mina ston har alltid stämt.
Ditt sto kan ju ha varit dräktig men resorberat, det är inte inte helt ovanligt.
Ett sto som är i månad 3 har ingen "bebismage". Det kan till och med vara svårt att avgöra enbart på magen i månad 11. Finns fler än jag som väntat och väntat och väntat ;)
Jag har ett sto som också ändrat betende men hon är inte heller dräktig och efter denna blöta sommar så är nog de flesta runda.
Men tanke på att hon har varit brunstig så tycker jag att du skall lita på ultraljudet och gå på att hon tyvärr är tom.

Jag har ultrat två shetlandsston, i 3:e månaden, fölen syntes väldigt tydligt då, man kunde urskilja kropp/ben/hals/huvud.
Så det vore konstigt om hon fortf är dräktig och veterinären inte såg nåt, tyvärr.
#2 Flera av mina ston har haft bebismage i månad tre… senast ett sto i år på bjärsjölagårdsutst hade hon så man såg, då var hon tre månader och 3 v dr
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Som någon skriver här uppe, så kan mycket hända på tre voeckor. Hon kan ha hunnit resorberat. Eftersom att hon också brunstade när hon komit hem kan det ha varit ett tecken på att hon ej tagit sig/resorberat. Finns ett fåtal ston som brunstar även fast de är dräktiga dock.
Att hingsten har betäckt ett sto är heller ingen garanti för föl. Betäckningen ska ske på rätt dag och stoet ska vara öppet. Vet att det finns en del här inne som tycker att hingsthållsaren ska ha sett minst en betäckning osv. Men har man inte hingst själv eller så stor erfarenhet så brukar man tycka så. Det ultimala är ju att ha en hingst som betäcker när det är rätt dag, varje språng innebär ju en retning i livmodern. Med andra ord ska mycket vara rätt för att det ska bli ett föl i slutändan och mycket kan hända på de 11 månadet som stoet är dräktig under.
På våra ston så har jag inte sett någon som har typisk fölmage efter bara 3 månader. Tycker ibalnd det är svårt att se vintertid vilka som är dräktiga, även fast några är UL och kollade.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Att hingststationen har koll på brunster och betäckningar är det minsta man kan begära. Det är en tjänst man betalar för. Jag har en dagrapport som jag fyller i när vi har utomstående ston där allt av intresse fylls i, brunstdatum, betäckningsdatum, ev. behandlingar osv. Det fick jag med när jag köpte mitt första sto och det uppskattade jag. Att stoet sedan inte blir dräktigt av en eller annan anledning eller inte behåller fölet är en helt annan sak och det kan finnas flera orsaker.
Tror inte det finns någon annan ras där man släpper in stoet till hingsten i några veckor, vind för våg och hoppas på det bästa och om man har tur har man ett föl nästa år. Synd vi inte får använda semin tycker jag 
#0 Jättetråkigt att ditt sto inte verkar vara dräktig. Om du vill kan du såklart kolla henne en gång till framöver men jag har svårt att tro att veterinären kan missa en som är på över 90 dygn. Har du kollat så hon inte står med någon infektion eller liknande?

Om nu hingsthållaren inte har sett någon betäckning och talar om det så tycker jag det tyder på ärlighet. Då vet man ju vad man som stoägare har att utgå ifrån. Om hingsten inte vill betäcka brukar det väl ha en anledning och hingsthållaren kan ju inte gärna gå in och beordra kraken att kliva på.
Det är säkert jättebra med dagrapporter om det finns något att rapportera. Men ibland blir jag lite trött på alla blanketter och avtal hit och dit. Det är ju så populärt med s.k. bokningskontrakt numera och jag undrar lite till vilken nytta. Om någon del i avtalet bryts är det då ens lönt att gå vidare med det? Och vill någon blåsa mig så gör den nog det med eller utan kontrakt, tänker jag. För mig som stoägare fyller dessa kontrakt absolut ingen funktion. Kan hända det har en funktion för hingsthållare som tar ut bokningsavgift, den behålls väl även om stona inte dyker upp antar jag. För i dagens läge är det nog få hingstar som får så mycket ston att de måste bokas och delbetalas i förväg för att vara säker på att få plats
.
Jag har bara goda erfarenheter av "mina" hingsthållare. De är duktiga och hjälpsamma trots krångelston. Jag känner att det kan nog inte alltid vara så lätt att vara hingsthållare, man kan ju råka ut för både krångliga ston och krångliga stoägare. För mig som inte har egen hingst (och aldrig tänkt skaffa någon heller) är jag glad att det finns ansvarsfulla hingsthållare som tar emot mina ston.
#6 Vi har också minnesanteckningar/dagbok för gästston och våra egna som vi fyller i, men ändå så är inte alla stoägare nöjda med det.
#7 Bra skrivet, som hingstägare kan man inte rapportera mer än vad som finns att rapportera.
Att vi haft bokningskontrakt beror på att en del bokar hingstplats på hösen/vintern men som sedan inte behagar dyka upp eller ens höra av sig att man avstår.
#8 Jasså? Jag fick inget på någon av mina ston?
#9 Vi skickar inte med, men med dig hade jag i princip daglig kontak via sms och mejl.
#10 Det jag skrev om i #6 är en dagrapport som stoägaren får så då har vi nog missuppfattat varandra. Kontakt hade vi men inte med info om de uppgifter som skrevs om ovan. Hur som helst är det inget som behöver diskuteras här.
Hingstägaren är en mycket noga med, hon har skrivit upp och betäckningen har skett vid hand så hon har bevittnat och sett att allt har varit som det ska.
Vet inte om hon har infektion, men knappast, tycker veterinären skulle ha upptäckt det isåfall.. ? Men vad vet jag. Tom är hon iallafall.
#12 Du har nog bara haft maximal otur att ditt sto resorberat. Veterinären kan ta ett baktprov. Hoppas det går bättre nästa år.
#11 Nä, vi behöver inte ta det här, men jag vill veta vilken annan info du ville ha, förutom att jag skrev hur dina hästar mådde och hur det gick med brunster och så. För uppenbarligen har du farit väldig illa under året som gått du du skrivit på både din hemsida och facebook hur jobbigt du har haft det utan att veta EXAKT när dina ston ska föla, fast du gjort UL och på dagen vetat hur många dygn dina ston gått. Och jag har hört av mig med all info jag har kunnat ge dig.
Fast jag skött det så illa enligt dig, ville du ändå komma tillbaka med ditt sto. Mystiskt.
Det finns två sidor av allt. Det är intressant hur ni behandlar era kunder. Du har fått ventilera din version, jag tänker inte dra min här med allt skitsnack ni spridit t ex. F ö har jag inte farit illa under året så det var ett fult offentligt påhopp på mig som person.
Ja, det finns två sidor av allt, din version ligger på din hemsida. Jag har inte skrivit ett ont ord om dig någonstans.
För övrigt så har jag farit illa av dina påhopp och pikningar under året.