Värmepellets som stallströ
Finns det någon som provat detta?
Jag fick tipset förra veckan och hittade det sedan på Granngårdens hemsida.
http://www.granngarden.se/category/djur-foder/hast/
(Länken fungerar inte som jag tänkt, rulla ner en bit och klicka sedan in på informationen om värmepellets som stallströ)
Köp på byggmax istället e mycke billigare tror jag.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
och ja det är bra, men dyrt. Man blöter de helst med varmvatten och så blir det såg spån av de hela =)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Startkostnaden blir hög, sa dom. Men hur blir totalpriset jämfört med torvströ?
Jag inbillar mig att torv är bättre för hovarna, av spån blir de ju lite torra.
Känns ju lite krångligt också.

Är det någon som vet hur man gör på vintern då hinner väl spånet frysa om man vattnar.
Tror säkert det fungerar vår-höst men vintern, nja
Har ingen erfarenhet av spånpellets därav frågan.
Har halmpellets i en box och en box med spånpellets. Det fungerar lika bra sommar som vinter. Har kallstall så det är kallt på vintern i stallet. Har båda boxarna som bädd vinter tid. Tar bara bort kiss när det kommer upp till ytan i boxen. Kan damma lite av båda sortena nång gång även på vintern. Då tar jag lite vatten i vatten kannan och strilar över lite vatten så det binder.
Har en box av med spånpellets då ena hästen äter upp stt strö även om hon har hö/ensilage. Det är inget fel på höt/ensilaget.
Mvh
Pudlan

#5 Blöter du upp nytt spån på vintern, fryser inte det då eller att bädden blir kall ?
Bädden blir inte kall och fryser. Dimmar ute lite vatten med kannan eller så tar jag lite varm vatten i vattenslangen. Nu har ganska mycket strö i boxarna speciellt på vintern. För att det inte skall bli kallt från golvet. Men det mesta pelletsen brukar trampas sönder.
Har köpt spånpellets som inte är så hårt pressat i dag som vi skall prova.