Måla stalltak
Någon som vet vilken slags färg man ska använda till stalltak? Invändigt. Har tidigare använt utomhusfärg.
Vi använder utomhusfärg i stallet, det håller bra, annars är det risk för att det börjar flagna av, det rådet fick jag iaf av färghandlaren.
Tack. Vet du om det är bäst med olja, akryl eller vad mer det nu finns?
Hanna: Beror ju på vad taket är gjort av…
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Är taket målat sedan tidigare? I så fall är det bra om du kan försöka bringa klarhet i vilket typ av färg som använts. Har byggnaden fungerat som djurstall i ett tidigare skede så är det troligen målat med oljebaserad färg. I så fall måste du sannolikt fortsätta på den linjen eftersom vattenbaserad färg inte funkar så bra på tidigare oljemålade ytor.
I annat fall kan du måla med vattenbaserat. Själv har jag nog använt både täcklasyr och akrylatfärg, tror jag.
Men precis som #1 framhåller, bör du använda utomhusfärg i stallet. Det är dyrt som tusan men värt varenda krona att slippa måla om efter bara några år.
Jag utgick ovan från att det är ett trätak du har. Är det plåt bör du använda särskild plåtfärg. Andra material är jag inte fena på….
Nyuppsatt råspont = omålat.

#4 Det är nytt trätak som Hanna ska måla.

#5 :-)
#4 Du verkar duktig på det här! :-) Duger färg från Byggmax eller bör man välja ett kvalitetsmärke? Just för att slippa måla om inom kort tänker jag.
#7 :-)

Då hade jag använt en vattenbaserad utomhusfärg….
#10 Tack!

#8 Jag har målat alldeles för mycket de tre senaste åren 
Vet i ärlighetens namn inte hur de lite billigare färgerna är/funkar. Själv har jag använt Beckers täcklasyr och akrylat både utomhus på byggnader och inuti stallet och är nöjd med resultatet..
tips:du kan måla det med fluggers utegrund 91aqua och sen med fluggers 100 aqua akrylatfärg, tror det skulle bli bra. om du vill måla med inomhusfärg måla med fluggers bärgrund sen skulle jag måla med fluggers flutex 7 glans.(men är det massa kvistar så rek jag det första). mvh jimmy målare sen 25 år :-) tillbaka, jo och ett tips till köp riktig färg från riktig färghandel .,visst är det dyrare men mycket bättre. flugger,nordsjö,alcro.några av dom bättre
Hanna, gör som #10. Har också målat mkt. Det går bra med billigare färg men man får lägga på lite mer av den oftast. Kanske måla en gång extra men det kan det vara värt för en billigare variant
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Tack för alla bra tips! :-) Inga kvistar men kör nog på utomhusfärg ändå.