Hjälp! Mystisk hälta
Idag fick vi dra in min ena hingst ifrån hagen… Han ville inte på ojämnt underlag stödja på vänster framben och stod och skakade i hagen. När vi fått in honom och han fått på sig sitt fleecetäcke haltade han fortfarande, men han stödde ändå och la vikt på benet. Vi tog ut honom på vägen för att se hur han rörde sig och då markerade han även på höger bak, han rullade inte över utan gick väldigt stelt… Ringt vet men de såg det inte som akut så får återkomma i veckan, men vad kan det vara? Och vad ska jag göra?!
Fång?
Jag skulle haft ut hovslagaren innan veterinär. Det är stor risk den har en hovböld i detta klimat vi har nu
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Skakningar kan ha med feber att göra vid ett fång utbrott, när de är 2 ben samtidigt skulle jag kräva ut veterinären ändå.

Är det en unghäst, Går han med andra unghästar?
Har dom lekt och han sträckt sig?
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Jag klarade inte av väntan så ringde veterinär igen så de kom ut… Sträckning alternativt mild patella bak och belastningsfång fram som kommit på grund av att han försökt avlasta sina bakben och lagt all vikt fram, och att han flyttat till ett nytt stall med annat bete/hö… Försökte få ut hovslagare men fick inte tag på någon, för vi misstänkte hovböld först…
#5 Mild patella?

Hur gammal är hästen?
Var det distriktsveterinären du hade ute? Min erfarenhet av dessa är att de (åtminstone i vårt område) är dåliga på hovar och ben. Koklövar kan de.

Så hände min kille också - så här års, när han bara var 1½ år. När jag hämtade honom i hagen var han jättehalt och ville inte stödja alls på ett framben. Tur i oturen var hovis på väg och jag ringde veterinären - jag hade alltså båda på plats samtidigt. Vet. ville fång och hovis ville hovböld! Pålle stod på box i några dygn med smärtstillande. Efter 3 dagar höll han på att riva stallet och fick därför gå ut till sina kompisar - helt ohalt. Detta fenomen har inte kommit tillbaka och detta hände nov- 09! Peppar, pepper…..
#7 Här är de också dåliga. Allt är fång på shetlandsponny… Hovböld är mkt vanligt när det varit ett äår som i år. Själv har jag haft både hovbölder och hålväggar på flera stycken i år. blockhalta hästar och vissa diffusa symptom. Regn å rusk är inte bra för en hästhov
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Vi har också haft hovböld i år, den allra först i vårt 31 åriga hästägarliv.
Upplever också att hovarna är sämre i år, sprickor och hålväggar på hästar som vanligtvis aldrig har sånt.

Fortsätter han vara dålig så kolla upp fästingsjukdomar.
Här har vi också haft otroligt mycket hålväggar och dåliga hovar. Flera hästar har haft diffusa hältor och "ömmande" hovar. Enligt hovslagaren beror det - precis som ni andra säger - på vädret. Med bra verkning och stå inne och torka upp då och då så har flera blivit bättre.
Hoppas allt löser sig till det bästa för dig och din häst.