Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 1719 ggr
Kris_J
0

Unghästar och betesreducerare

Har sett att det förekommer ettåringer med betesreducerare. Ni som använder det hur kommer det sig? I min värld behöver såpass unga individer fritt bete. Hur tänker/gör ni andra?

Att ponnyer som växt färdigt eller är sjuka har begränsad tillgång ser jag inte som någonting konstigt. Småmaskiga hönät ser jag inte heller som så kraftig reduktion av födointaget som betesreducerare.

Veritas odium paretFörvånad

Henrietta_J
0

Jag fick sätta på en betesreducerare på min 1-åring då hon fick fång-varning i början av september, det var ett par nätter som var extremt kalla vilket orsakade det trodde veterinären. Försöker förebygga allt som kan orsaka fång men man kan aldrig vara helt säker och det är ovanligt att en så ung häst får fång men det krävs ibland bara ett par kalla nätter och att de samtidigt går ute dygnet runt… Sån tur e så blev det inga större konsekvenser då vi upptäckte det väldigt tidigt.

Men i och med att hon bara är 1 år så får man hitta andra sätt för att säkertsälla att hon får i sig all den näring och energi som hon behöver, bara i mer kontrollerad miljö.

Annette
2

Det är frostigt gräs (=hög fruktanhalt) som kan framkalla fång. Jag tror inte en betesreducerare är bästa metoden för att förhindra det. Jag tror mer på att ge dem hö så att de inte bara behöver äta det frostiga gräset. Eller stalla in nattetid och äta annat grovfoder.

Henrietta_J
0

Betesreducerare är inte bästa metoden,men den är en del tillsmmans med hö, stå inne på natten, tas ut lite senare om det är frostnätter (eller bara plötsligt kalla nätter). Varje enskilt fall får avgöra vad för metoder och lösningar som man får ta till.

I mitt fall var jag tvungen att ta til betesreduceraren då lill-fian gillade att äta gruset i grushagen (även fast hon hade fri tillgång till hö) som hon gick i när hon fick gå ut efter fång-varningen. Alternativet var att få komma ut till sin mor och övriga hästar i gräshagen men då med en betesreducerare för att hon är extra känslig för allt gräs även om det inte är frostigt gräs. Jag kan bara tala för mig själv och vad jag gjorde i mitt enskilda fall och alla åtgärder beslutade jag tillsammans med veterinär och hovslagare som var väldigt kunniga på området.

Men detta var som sagt mitt enkilda fall, om inte detta hade hänt så hade jag inte haft en tanke på betesreducerare till en unghäst, hon är ett undantag.

Henrietta_J
0

Men detta var bara en parentes för frågeställningen var ju om någon har erfarenheter av "friska" hästar som använder betesreducerare till unghäst.