Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1702 ggr
moa
0

Fång!

Mitt sto har en feto nacke och det läste jag att dom får om dom har kronsikfång. Alltså hon har en stenhård mankam.

Så vad gör man nu? Jag har inte sett några andra symptomer alls, hon har inte varit halt, varm eller någonting. Ska man ta ut veterinär?

Just nu har hon gått i en jätte nerbetad hage tillsammans med min islandshäst. Nu var den så nerbetad att jag släppte över dom till den hagen där dom andra hästarna går, inte lika nerbetad. Tänkte ha dom halva dygnet i den och halva i andra. Men nu vågar jag inte det. Ska man kanske stängsla av den extremt nerbetade så hon får gå på mindre yta och inte äta så mkt gräs alls?

Hjälp :S

AnnaLundin
0

Fettnacke behöver inte alls ha något samband med fång, mer än att ponnyer som HAR det anses vara predisponerade, dvs har lite lättare för att få fång.

Så länge hon inte visar några andra fångsymptom och i övrigt verkar vara frisk så behöver du inte göra något alls.

Annette
0

Det där skulle jag ta med en nypa salt om jag var du.

Extremt nerbetade hagar är nog värre än de med långt gräs.

[Anna-N]
0

Finns inget som säger att de måste ha fång för att de har späcknacke.

Går hästarna i en extremt nerbetad hage så kan de bli dåliga av att de till slut börjar pilla i sig giftiga växter också. Kort gräs betyder inte att det är sämre näring- tvärtom!

moa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för era svar.. Så ni skulle låta henne gå kvar hos dom andra då? Jag vill helst det för hon kommer så bra överens med sitt "föl". Dom har gått ifrån varandra nu i nästan en månad och dom blev så glada av att se varandra, pussades och kliader varandra.

Såhär ser hagens gräsmängd ut. Nästan lite mindre nu skulle jag gissa på sen nordiskorsningen gått där inne också och betat ner massor.

AnnaLundin
0

Låt henne gå där du, så länge hon håller det hull du vill att hon ska ha.

moa
0

Okej då gör jag det. Få öka motionen bara men ska beställa min vagn i veckan så hoppas på att få den snart. När hon gått på det nerbetade så har hon till och med gått ner en del så hon lär ju gå upp nu =( Attans vad svårt det är men shettisar och bete!

Ove-D
0

Alla överviktiga får inte diabetes, inte heller alla med fångnacke, men övervikt kan vara belastande för ponnyn och ibland utlösa fång.