Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 4511 ggr
sammy
0

sned hov

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Tommy har en sned hov (vet inte om jag säger det bra??) Hovslager kommer regelbundig, men jag var inte så nöjd med min hovslagere. Hon görde hovarna stående och liftade hoverna så hög att jag måste står på andra sidan och hålla min mini att han inte gick omkull. Hon så att hästar liftade sin ben själv så hög, men de gör det inte när jag rena hovarna. Jag sitter på knie när jag gör det.

Nu såg jag att höger hov är sned. Vet inte om det beror på benstånd, hov eller sätt att klipa. Onsdag kommer en ny hovslager så jag ska fråga honom. Men jag är också nyfyken vad ni tror. Jag ska sätta in foton….

sammy
0

foto två

sammy
0

foto tre

sammy
0

foto fyra

problemhov är på höger backbenet

Ove-D
0

Varför inte försöka få tag på en annan hovslagare?

Charlotte-J
0

#4 Men snälla, läste du inte hela Sammys inlägg eller? Det skulle ju komma en ny.

Amor vincit omnia Kyss

Ove-D
0

Jo men varför inte fråga HOVSLAGAREN på onsdag då????

Ove-D
0

Själv funderar jag på hur hästen STÅR… dvs hur den är i hela benet… det ser ju ut på något kort som att innersidan är kortare och att utsidan är "böjd"…

Har hästen någon gång varit väldigt LÅNG i hovarna så den varit väldigt snedbelastad eftersom utsidan ser konvex ut?

sammy
0

#6 Visst ska jag fråga min ny hovslagaren på onsdag. Det står ju också i min inlägg. Men jag är också mycket interesserad vad ni tänker. Det är tråkigt att min tommy har den problem, men jag försöka att lera från detta.

Vad hela bener gäller, så se jag inte en fel stånd (ko eller x stånd), och inte heller andra människor som kollade, men de har inte mycket erfarenhet med hästen. Sen jag har haft hästen (nästan 1 år) var regelbundig hovslagere här, men jag vet inte hur det var innan. Tommy är nu 2 år.

Midlingur
0

#6 Sammy kanske vill ha mer funderingar, tips och råd från oss  Shetlandsponny iFokus människor. Någon här har kanske erfarenhet av just detta.

VeronicaP
0

Det kan bli i så bland om hästen har tex haft en liten hovböld och inte riktigt belastat rätt på hoven , ibland så har ju våra små liv små hovbölder utan att vi märker det. Kan även vara så att den har växt mycket på kort tid och ändrat form , ibland har vissa hästar så att hovarna flyter ut och för det behöver det inte vara fel på benställningen.

Det är bra att du anlitar en annan hovslagare om du inte är nöjd med den förra , du är kund så du har rätt att få bästa möjliga service och skötsel på dina hästar.

sammy
0

#9 just det..

#10. Jag visste inte att en hov kan andra form.  kanske det är så i tommy's fall….Jag såg det inte inan, men kanske är de också så att jag kollade inte noga. Nu arbeta jag en lite med de och då går han ju på vägen mm. Men jag är rädda att han har en lite ont i din ben, Han blir sur och har problemar att står när jag lifta sin andra backbenet. Och jag tycker också att han går inte helt smidigt med sin höher backbenet.  Jag är glad att hovslagar kommer (var inte lätt att hita en och de är alltihop så upptagen…) Det kan ju beror på problem med backhov. Jag är bara rädda att det ät också något fel med sin kot…(ved inte om det heter så på svenska, men jag mener ben just ovanpå hov)

Om hovslagar kann inte göra en hel del eller vet inte heller vad problemet, ska en vet kolla.

Ove-D
0

Men jag är rädda att han har en lite ont i din ben, Han blir sur och har problemar att står när jag lifta sin andra backbenet. Och jag tycker också att han går inte helt smidigt med sin höher backbenet. 

Har han haft hovböld eller fång??? Kanske är det mer än bara konstig hovform? Har någon veterinär tittat på honom?

Mitt tips är att du diskuterar detta med nya hovslagaren på onsdag… fråga om hovslagaren tror att hästen har hovbensförsänkning eller haft fång/hovböld… i så fall tycker jag att du ska åka till en veterinärklinik som kan röntga hoven!

sammy
0

oké tack för svar. Han har inte haft fång eller hovböld sen jag har honom, men jag vet inte om han har haft något som det inan.  Jag ska diskutera detta med nua hovslagaren.

sammy
0

Hovslagere var här. Tommy har ingen stor problem, bara haft en dåligt hovslager. Den hovslager som var här nu kände den andra och sa att hon har ingen utbilding. Hovarna var fel klippad och däreför fåt Tommy ont i sin ben. Nu såg jag att hovslagar kollade mycket gångar  på hoverna emellan arbetet och nu står tommy helt rakt igen. Det var ingenting fel med benar eller hovar. Hon tyckte att det var bra hästar. jättelämplig för en tväspan… Jag är så lycklig….

Och den här hovslager var även mycket billigar….

Midlingur
0

#14 Vad bra Sammy! Det löser sig det här :)

sammy
0

det tycker jag också.

Ove-D
0

Med en bra hovslagare kan mycket ordnas! :-)