Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 24-köpes
Läst 1511 ggr
[Shettisar]
0

Söker sällskap akut på foder.

Då jag snopet blir av med sällskaps shettisen så söker jag nytt sällskap åt mitt 14åriga sto. Foderavtal skrivs med 1 månads uppsägning.Under vintern vad jag vet ännu så länge ialla fall,mitt andra sto är på rehab i Skåne därav behöver jag sällskap.Söker äldre sto eller valack,hel och frisk.EJ fång! Lätthanterlig och snäll.Låg i rang. Kommer till stor hage med slow feeding av eget ekologiskt ängshö.Saltsten samt vind/regn skjul.El/trä staket ,ej rymmare. Vid dåligt väder fås tillgång till stor box med spån strö. Kuperad hage. Måste få transport hjälp då min egen transport står i Skåne tills November månad och jag behöver sällskapsponny innan dess.Försäkring och ev vet står ägaren för.Allt annat står jag för. Pm:a för info och vidare kontakt. Jag bor i Blekinge län.

PP
3

Är det vanligt att ägaren står för eventuella veterinärkostnader om man lånar ut sin häst?

[Shettisar]
1

Upp till var och en vad man skriver i avtalet…. Vid ren olyckshändelse blir enligt Deckemans avtal fodervärden inte ersättnings skyldig. Men däremot vid oaktsamhet. Så vad som skrivs mellan fodervärd och ägare är mao helt upp till parterna.Men då jag endast söker ren sällskaps ponny så borde det inte bli problem med vare sig avtal eller skador..För så illa skötta staket/hagar har jag inte. Men jag är hellre ärlig och ser att ägaren är lika mån om sitt djur som fodervärden är.Så min motfråga är då ,varför skulle ägaren inte kunna stå för ev vetvård?

PP
8

Ja, det var lixom det jag undrade om det finns någon som går med på ett sådant avtal. Har man ansvaret för hästens skötsel, bör man ju även ha ansvar för eventuella skador och sjukdomar som uppkommer i ens vård.

Men, lycka till…

[Shettisar]
0

Men sjukdom?? Har aldrig varit med om att en häst fått någon sjukdom under låneperiod,om inte hästen redan burit på sjukdom förstås,men peppar,peppar..

susanne-s
10

Men sjukdom kan ju drabba vilken häst som helst, hur bra hagar, foder och omvårdnad den än får …
När jag lånar en häst så står jag för all veterinärvård som inte kan härledas till tiden innan hästen kom till mig. Och självklart betalar jag hästägarens självrisk.
Däremot kan man ju som fodervärd ha önskemål om hur vetvårdsförsäkringen ser ut och ska den förbättras så står även jag för den premieskillnaden.
Sedan står jag också självklart för alla löpande kostnader så som hovslagare avmaskning foder mm
Jag anser att det är det minsta jag kan göra om någon lånar ut sin häst till mig!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Hanna-D
3

#5 Låter vettigt! :-)

[Shettisar]
2

Ja visst så har jag gjort de få gånger jag lånat häst på avtal.Men just detta med att låna häst och vetvård har jag blivit blåst 2gg på,därav mitt önskemål om ägarens ansvar på den biten,men som sagt det blir ju upp till mig och ägaren att komma överrens om när det är aktuellt.Jag är inte helt borta vad det gäller avtal men däremot så är jag extremt försiktig pga tidigare bakslag…Men att älta sönder min annons osv är löjligt.Ni gillar inte min annons men ändå ska ni tillrättavisa? Istället för att kanske fråga om exakt vad jag menar ang vetvård??? Nåja… Ännu en gång visar denna sidan att man ska göra på ett vis annars ogillas det.Synd för det är en hästras många har intresse för och blir glada när de hittar ett forum med enbart rasens intr och sen hackas inlägg sönder så fort någon/några vill visa att de tror sig veta bättre än andra…

susanne-s
7

Istället för att ta det som kritik så kanske du ska se det för vad det är, tips och råd samt andras erfarenheter.
Ingen säger att du måste göra som andra. Du får göra precis som du vill så klart. Även den hästägare som ev betalar för att låna ut sin häst till dig…
Lycka till! :)

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

[Shettisar]
2

Anser knappast att ägaren betalar för att låna ut sin ponny..Eftersom jag kommer att stå för foder,strö övrig skötsel och andra utgifter. Men som sagt tycker inte jag är skyldig att sitta här och skriva ut mina erfarenheter eller överrenskommelser med kommande ponny ägare.Men tycker dock däremot det är synd att en annons blir så sönderhackad av "tips/råd" som åtminstone jag redan vet om och förstår.Har bett sajtvärden ta bort min annons då den inte föll vissa på läppen ,men som jag ser det så anser väl även denne att annonsen ska kritiseras och/eller hålls stammisarna bakom ryggen…Man behöver inte vara korkad för att man inte innehar stuteri namn.

Annette
1

#9. En tanke. Det kanske är lättare att få napp om du annonserar i en lokaltidning, med tanke på att hästen måste köras till dig. Eller betalar du utlånaren för den tjänsten. (Det framgår inte av din annons)

Aribigga
3

Ja var undrar var sajtvärden håller hus ibland, det är väl bestämt att det överhuvudtaget inte ska diskuteras i anonnstrådar?

lurvponnyn.vimeddjur.se

[Shettisar]
1

Jo,jag annonserar lite här och var.Givetvis utgår ersättning för transport..

Tack för att ni påminde mig om detta!

Eftersom det är ganska så kort låne period jag hade tänkt så tror jag inte att någon långväga ifrån är intresserad ändå.Men man vet aldrig.Glad

[Shettisar]
1

Eftersom värden inte vill ta bort mitt inlägg trots flertalet PM så skriver jag här. Annonsen är inaktuell,har hittat ponny.

Inlägget är låst för nya kommentarer