Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2428 ggr
[FaunaFlora]
0

Hur ser era hagar ut?

Det finns säkert någon tråd sedan tidigare men jag hittade ingen när jag googlade och jag är ny både här och i shettisvärlden. Håller på och tänker ut hage/hagar inför mina kommande ponnys och vill höra hur andra har det.

Ofta när man kollar i forum på internet låter det på folk som om alla har monsterhagar på 5 hektar/häst, alla hagar jag sett i verkligheten har varit betydligt mindre så ni som har "små" hagar måste också våga svara! :)

Så hur har ni hagarna och hur många shettisar går där i?

Runda, fyrkantiga, stora, avlånga, skogshagar, ängsmark, grushage i sjukhagestorlek, har ni lösdrift eller står hästarna i stall på natten? Året runt hage eller flera små? Magert bete eller frodigt bete? Utfordringar i hagen?

Tell me! Vill ni visa en bild på "planlösningen" är det extra kul :)

Pudlan
5

I detta regnade så går mina 2 små i en grushage. Gräshagen är så blöt att man behöver ha simborgarmärket och flotte för att komma fram.

[FaunaFlora]
0

Ah vad drygt detta väder är!

Har aldrig haft egna hästar hemma och framförallt inte på ett sätt där man själv måste vara den som håller koll på hagar och sånt.

Jag var ute tidigare idag och klev runt i hagytorna för o se hur blöt marken var, för att veta vad som är att vänta liksom. Men det var inte blöt någonsans, ingen sån vattensamling som det kan bli alltså. Men så är det ju svårt att föresälla sig hur marken ter sig när det faktiskt klampar runt åtta hovar där..

Hur stor är deras vanliga gräshage då? Går dom där året om? Ute 24/7?

Mini-Angel
0

Mina går ute från ca 6-8 på morgonen (beroende på mitt jobb) till 20.00 på kvällen. Dom går i mkt stora gräshagar med liten skogsdunge. Får inget hö ute nu då dom ändå ratar det för gräset som finns.

Det är mkt blött o nästan små sjöar lite här o var men i och med att hagen är så stor så är det endast söndertrampat vid in/utgången. Det enda jag "lider" av är alla leriga o blöta små ben Flört

Jag har även mindre gräshagar men dom vilar just nu när det är så blött

SandraO
0

Jag har en hage som är ca 100*30m. Har i sommar haft den avdelad och på hösten har de gått på hela.

Hagen är inramad av träd och skog och i hagen är det lite träd här och var, lite buskage osv(inte helt öppet liksom)

Tanken är att de ska ha hela i vinter och gå på lösdrift, är i slutspurten på mitt bygge av driften!

Fram mot våren kommer hagen delas av igen så ena delen får vila och då ska jag även stängsla upp en ny hage på annan mark som vilat längre.

I dagsläget får dom komma in om nätterna när vädret kräver det, dom får hö morgon+kväll.

[FaunaFlora]
0

Hur många ponnys har du i hagarna och hur stor yta har dom? :)

[FaunaFlora]
0

Hur många shettisar går det i hagen? Hur upplever du att ha dom året om på 30*100 meter? När du delar av hagen, hur stor blir den då?

Och upplever du den ytan som tillräcklig?

Har du någon bild på lösdriften som den ser ut nu?
Ska också bygga det men bygger klart boxar och sån i ladan först.

Celegro
0

Mina ponnys går på lödrift, har en anslutande grushage till den då de är förjävla geggit.

Lödsdriften är på 8*12 ungefär o grushagen är 5*10 ca.

De har fritillgång på hö o har halm som strö.

På sommaren har jag lite olika beteshgar i olika storlekar, brukar låta de stor hästarna beta ner lite innan shettisarna går ut.

[FaunaFlora]
0

Okej så själva lösdrifts"rummet" är det som har måtten 8*12 meter ?

Vilka månader (typ) går dom i grushagen?

Hur många ponnyer har du på den ytan?

Hur stora är sommarhagarna?

Det låter väldigt lite men det kanske funkar för er? Du skrev aldrig om du räknat i meter eller något annat..?

Ursäkta alla mina lite knäppa frågor men jag är en nyfiken jäkel och vill insupa så mycket olika idéer och varianter som möjligt.. :)

SandraO
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två shettisar i hagen. När jag delar av den så är den ena delen ca 40*30 och den stor 60*30.

Jag upplever ytan alldeles utmärkt för alla årstider, men jag ska ha ytterligare en hage mot våren just för att låta marken vila ett tag.

Jag har ingen bild på den nu, men lägger upp en bild som visar tanken bakom den. Jag kommer också bygga en foderhäck med tak utanför huset.

Mini-Angel
0

#5 I denna hage jag skrev om tidigare går det ett halvblod samt 5 st shettisar. Det är 2 hektar. I en annan hage är det 1 hektar o i den går min 3 års hingst (shetland) samt ett halvblod

SaraDoos
0

Jag håller 4 shettisar på 0,5 ha.

Det är uppdelat på en 'stor', en mellan och en väldigt liten gräshage samt en ännu mindre grusplätt. De går på lösdrift (som vi byggt inne i stallet). Grusplätten är mellan stallet och hagarna, och där serveras höet i hölådor vintertid.

Sommartid flyttar jag dem mellan gräshagarna så det hinner växa upp mellan varven. Vintertid går de oftast i mellanhagen (som ligger i anslutning till stallet).

Är noga med att mocka hagarna då det är så pass liten yta. Har trästaket, så ingen pålle har varit på rymmen för att gräset är grönare på andra sidan ;)

Trots den lilla ytan så är mina pållar smällfeta året runt….

Bilden är från idag (i stora hagen - helt nerbetad vid den här tiden på året). Ingen av de tre vuxna stona är dräktiga.

[FaunaFlora]
0

Är lite sugen på att fixa trästaket också, plus eltråd då. Jag vet ju ännu inte om hästarna vi tingat (men ej hämtat än) är sugna på gräset hos grannen ;)  Men det är ju snyggt med trästaket, ser jättetrevligt ut på bilden :)

Är det inte svårt att få plankorna mellan stolparna snygga och raka?

Tycker det är bra att ni som inte har dessa 340 hektar på 4 hästar också vill svara!

SaraDoos
0

Skärmdump från hitta.se :)

Vi bor på gården längst ner till vänster. Man kan nääästan se var staketen går.

Våra grannar har ungefär samma yta som vi har. De mittemot oss (ovanför) har en qarter, en A-ponny och en C-ponny. Går ute sommartid, på stall vintertid.

De sidan om hade 3 halvblod, inne på nätterna året om. De har också en stor, jättefin ridbana på den lilla ytan! Gården är såld och de nya flyttar in 1 dec, vet ej vad de har för hästar.

De med svart tak ha 1 island och 2 C-ponnyer. De har små grushagar direkt utanför boxarna, med möjlighet att öppna så hästarna kan gå ut och in i sin box.

Där ettan står bor tre islänningar. De har haft problem med fång så de använder bara två av tre gräshagar…

[FaunaFlora]
0

Ah vad kul med lite bilder!

Ytan där vi kommer göra hage ser ut typ såhär:

http://planetforward.ca/blog/wp-content/uploads/2010/10/trees-300x225.jpg

Det är liksom inte skog men inte äng heller. Jag tror det har potential att bli bra! Inte riktigt så kalt landskap som shetländska damer har i generna kanske men…förhoppningsvis tycker dom att det känns lite mysigt ändå :)

Vi har ett kallstall men kommer antagligen ha dom ute 24/7. Dom kommer ju ha lösdrift/vindskydd ute också såklart..