Mini utställningsträns & bett?
Har letat länge, men fortfarande inte hittat något som passar min mini. Alla träns är på tok för stora, remmarna är för långa, och de minsta betten jag hittat på tok för breda. Just nu har vi ett träns i stl. mini som det är taget extra hål och omgjort på alla håll och kanter, och ett bett i stl. 8,5 cm som är på tok för stort.
Är enda alternativet att specialbeställa hos sadelmakare? Och bett, vart hittar man bett som är smalare än 8,5 cm? Tips på ställen jag missat som har detta i sortimentet?
Tacksam för tips! :-)

Det är inte ovanligt att man måste korta en och annan rem (vanligtvis käkremmen som i stort sett alltid är för lång) och göra fler hål även om man har standardshetland. En bra håltång och grundläggande kunskaper i lädersömnad är nästan en nödvändighet som shetlandsägare. 
Har inga pyttesmå hästar själv, men tycker att Globus sortiment för mini verkligen är minimal. Har du testat något av deras träns, exempelvis det som heter Scandic? Hade ett sånt till minishetlanden jag hade, men i stl shetland för att mini blev för litet. Det mäter ca 64-80 cm över nacken (bettring-bettring), pannbandet är 35 cm och nosgrimman ca 42-50 cm runt nosen. (Är f ö till salu då jag inte har någon minishetland kvar
). Storlek minishetland bör ju vara mindre ändå.
Bett mindre än 8,5 blir nog svårt att få tag på. Det man kan göra är att "förminska" det genom att trä på bettskivor (själv har jag dubbla par bettskivor på ett bett till min minsta…).

Vet inte var du bor, men Glada hästen i spiltan (Västerås) har ett riktigt litet klassiskt showträns. Såg nu att det stod utställningsträns i rubriken och då kanske det inte är så kul att komma med bettskivor…