Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 3834 ggr
Alice_123
0

Utställning:)

Hej!

Jag vill gärna ställa ut min shettis som heter Alice och som snart ska bli fem, men problemet är att jag inte vet hur man gör:/ Hennes pass kommer snart( då hon inte hade något pass när vi köpte henne ) och det kommer att komma ifrån SHAF( svenska hästavels förbundet ), och då kan jag ju inte ställa ut henne i Shettissällskapets utställningar för jag tror inte att det går och inte min pappa heller… Men jag vet inte heller var jag ska hitta utställningarna heller:( Om det är någon som vet så är jag tacksam för svar!Skrattande

Charlotte-J
0

#0 Länken i #1 gäller tyvärr inte för din ponny då det inte är en "riktig" Shetlandsponny när den inte har Pass från SSS.

Amor vincit omnia Kyss

sofiek90
0

Det finns två utställningar nu under våren som du kan vara med på, samt en i sommar. Ska kolla om jag hittar hemsidorna :)

MVH

Sofie

sofiek90
0

här är en i maj utställning maj

denna är i april, jag tror sista datum för anmälan redan har vart men du kan ju fråga om det går att ev. efter anmäla. Annars kan du ju åka dit för att bara titta. utställning april

Denna är i sommar, endast för de små ponnyerna med mkh under 96,50 cm i alla raser juni/juli

MVH

Sofie

Shoshone
0

Vadå ska hon ställas ut som svensk ridponny menar ni?

Charlotte-J
0

#5 Nej någon Svensk Ridponny kan ponnyn aldrig bli då Shetland inte är en godkänd inkorsningsras. Hon får ställa ut den som Korsningsponny av Shetlandstyp.

#4 Är inte Utställningen juni/juli enbart för Miniatyrer?? Det är en egen ras så där hör nog inte denna ponny hemma heller tyvärr.

Amor vincit omnia Kyss

cinna
0

#5 Nej, men är ponnyn inte reggad Shetlandsponny, dvs har ett 38-nummer, så kan den inte ställas ut på en av SSS's utställningar. Sådana är reglerna.

sofiek90
0

Den är för alla små med maxhöjd på 96,5 cm. Jag ska själv vara med med min.

MVH

Sofie

SofieN
0

Men vad bedöms dom efter egentligen? Shetlandsponnyns rasstandard eller vadå? Och är det "riktiga" domare?

cinna
1

Efter att ha tittat igenom sidan i länken ovan så känns det som att en rastypisk Shetlandsponny inte har något att hämta i de sammanhangen som nämns ovan.

Det är ju en jätteskillnad mellan en miniatyr och en shetlandsponny. Miniatyrerna ser ju mer ut som miniaraberFlört

sofiek90
1

#10 ja vet hur.dom ser ut. Jag är själv med i bekant med dom som startat miniatyrföreningen. Dom döms väl efter sin rasstandard, precis som miniatyrer och apaloosa t.ex. TS fick tips på utställningar där även ponny av shetlandstyp är välkomna. Jag förstod som att TS ville ha det och länkade då tre st.

MVH

Sofie

sofiek90
0

ser nu att min svenska inte är den bästa i inlägg #11. Jag skyller på min mobil och sony Ericssons ordförråd ^^

MVH

Sofie

sofiek90
0

#9 En av de som jag länkat till är en internationell utställning - så jag tar för givet att det är riktiga domare.

För att vara lite mer tydlig, så är den i juni/juli för ALLA små hästar under 96,5 cm - oavsett ras eller korsning eller vad den än är reggad som eller vilket land den än är reggad i. Dom har dock andra grenar med än bara utställning. Bl.a. agility, hoppning och körning.

MVH

Sofie

SofieN
0

#10 Ja en riktigt domare för miniatyr säkert, men för att bedöma en shetlandsponnys rasstandard då?

Frida-E
7

Jag kan inte svara på hur årets utställning i Storfors kommer arrangeras och se ut, men de tidigare åren har utställningarna gått efter AMHAs (American Miniature Horse Association) regler. I klasserna "Open" och "Non-AMHA" till exempel är som sagt alla hästar med en maxhöjd av 38 inches/96.5 cm välkomna att deltaga. (Dock utgår man från sista manhåret och ej på manken när man mäter).

Hästarna i dessa klasser döms inte efter sin egen rasstandard, utan även de efter rasstandarden för Amerikanska Miniatyrer. De som kommer gå bäst då i klassen är de som liksom de Amerikanska Miniatyrerna är helklippta, "slimmade" och gärna visade med amerikansk showhalter.

Jag kan aldrig tänka mig att man blir utesluten om man kommer med sin runda oklippta Shetlandsponny och visar i vanligt träns, MEN för att ingen ska åka därifrån besviken kommer de ponnyerna aldrig vinna mot en icke AMHA-registrerad häst som ser ut/är matchad som en AMHA-häst.

Själva visningen av Miniatyrer skiljer sig mycket från Shetlandsvisningar. Helhetsintrycket är oerhört viktigt, liksom rastypen. Skritt och trav visas upp för domaren men spelar väldigt sällan en stor roll i rangeringen. En miniatyr ska ställas upp "squared" med benen pararellt och när domaren kollar ska huvud och hals visas upp som man gör med araber.

På dessa utställningar får man varken kritik eller poäng, du får inte prata med domaren inne i ringen utan man rangeras bara och går ev vidare till Championaten i resp "grupp".

I bruksklasserna är såklart inte exteriören det absolut viktigaste men även här är det viktigt hur det ser ut, samspelet mellan häst och handler, och inte "snabbast i agilityn vinner".

Oj detta blev ett väldigt långt inlägg. Jag vill sammanfatta det med: Åk jättegärna dit med din Shetlandsponny eller Miniatyrhäst (vet att de vill att fler anmäler sig, finns ju inte så många AMHA-reggade miniatyrer i Sverige). Träffa trevliga människor, kolla på andra vackra hästar och visa upp din söta ponny, MEN var beredd på att denna utställning skiljer sig väldigt mycket mot vanliga utställningar för tex Shetlandsponnyer.

Alice_123
0

#10. Hon är en minishetland. Hon är 94.3 ;)

Charlotte-J
2

#16 Ledsen men det är ingen minishetland om hon är 94,5 cm. Gränsen för mini går vid 86 cm.

Amor vincit omnia Kyss

sofiek90
0

Jag var på deras utställning i Storfors i somras och tyckte det var väldigt lyckat :)

MVH

Sofie