"Alla shettisar får fång"
Så har jag hört så många säga. Om shettisen inte får fång som ung så kommer den iallafall att få det då den passerat den magiska åldern 6 år.
Här finns det ju många shettisägare. En inte alls så vetenskaplig undersökning, men hur många av shettisarna på det här forumet har fång och hur många har det inte? Och vilken ålder, om nu 6 år är den magiska fång-åldern?
Jag har en 08:a och hon är fångfri!

Var det löjligaste jag hört någon gång i mitt liv.
Fång är precis lika vanligt nu för tiden på alla hästar.
Vår äldsta är 19 år och den yngsta är 1 år har i alla olika åldrar och ännu har ingen fått fång (vilket mycket väl kan ske med någon kanske men de kan lika gärna hända med mina andra hästar då vi har allt från shettisar till halvblod)
Veronica: Hur många shettisar har du?
Kan tillägga att jag ju inte tror på "alla shettisar får fång", men visst måste det vara fler än jag som hört den fördomen mot shettisar (och russ)?
Jag har haft shettisar sedan 2003 och ingen har drabbats av fång. Jag köpte mina första shettisar av min farbror som haft minishetlandsavel unger många år, inte heller han hade haft något fångfall.
Jag tog över min farbrors "tänk" och tror att detta hjälper:
-Hö med högt protein och lågt energi.
-Kontinuerlig rörelse genom flockliv, massor med utevistelse.
-långsamma foderförändringar.
-Inget kraftfoder.
#2 - fördomen finns absolut, men den har ingen grund.
Visst, shettisar är möjligen överrepresenterade vad gäller fång, men det är en klart övervägande andel som slipper sjukdomen.
Har 3 renrasiga shettisar. Sto född 1998,fick fång (lindrig) 2007.
Valack född 1984 fick fång 2005 eller 2006.
Valack född 2008 aldrig haft fång trots betes gång.
Vare sig stoet eller den äldre har fått fång efter "första " gången igen.Men så är jag väldigt noga med bete etc..
Många shettisar (och andra raser) får nog fång pga ägarens dumhet i många fall. Man tror att man kan släppa hästarna på bete direkt och sen är allt frid och förjd. Tyvärr inte. Dagens hästar jobbas inte alls som förr i tidens hästar,sen spelar foder etc stor roll…

Haft shettisar sedan 1987 ingen fång. (Peppar peppar)
Just nu har vi 6st 1-11 år.
Överlag har fång ökat, enl min veterinär. Förr fick ponnyer fång på våren i samband med färskt gräs, men nu (enl henne) får alla raser året om.
Jag var på föreläsning om barfotaverkning för ett par år sedan, föreläsaren sa att fång enbart berodde på dåligt verkade fötter…

Jag har för tillfället 5 shettisar 2-19år där en har haft fång o han fick det hos fodervärden. För kraftigt bete o väldigt fet ponny var orsaken.

Jag har för närvarande ca 25 shettisar på min gård varav de flesta är över 3år och iaf 10st är över 6år. -1st har haft fång!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Vi har 2 shettisar och ett russ.
Russet 5 år och ingen fång
Shettis 10år och ingen fång
shettis 15 år och ingen fång

#7 Hade den föreläsaren läst någon forskning om fång alls? 
Idag vet vi ju att insulinresistens ibland är grundorsaken till fånganfall, samt att de även kan få belastningsfång eller cushings. Så det går ju inte att säga att alla av en ras kommer att få fång, eller att det beror på en enda sak. Förr trodde man ju att det var proteinet eller för mycket mat som orsakade fång och att man kunde svälta bort det, men lyckligtvis är ju de flesta mer informerade idag.
Jag har en fångponny, har aldrig haft någon innan och jag har haft shettisar sen 1999. Just nu är det 6 shettisar på gården i ålderna 2 till 17 år och bara en har som sagt drabbats av fång.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
jag har haft fång på 2 shettisar (finns här nu) och ett halvblod (avlivades 2007). Har även sett fång på såväl arab som fjording och en attans massa andra raser. (och nu menar jag foderutlöst fång)
Att påstå att bara ponnyer fick fång förr är rent skitsnack, för det har förekommit hos alla raser i alla tider, om än det är olika vanligt förekommande inom olika raser. Jag har också känslan av att dagens informationssamhälle gör att man får höra talas om fler fångfall och att fler kanske begriper vad det är hästen har fått och ringer veterinären.
Som #11 skrev så handlar det i väldigt många fall om insulinresistens och om jag har fattat saken rätt så är benägenheten att bli insulinresistent olika vanlig inom olika raser och det är väl kanske också där man ska söka den eventuella ärftligheten i sjukdomen.

#12 Jag skulle vilja påstå att det absolut är ärftligt - min fångponny testades i och för sig med ett lite tvetydigt resultat angående insulinresistens, men hennes 3-åriga dotter har ärvt mammans benägenhet för att lägga på sig fettdepåer och henne är jag därför väldigt restriktiv med. Hon får inga äpplen, morötter, knäckebröd, stärkelserikt foder eller något sånt som skulle kunna "trigga" en latent insulinresistens. Jag är helt förberedd på att hon också kan drabbas av fång i framtiden, även om jag gör allt för att hon inte ska det. Mamman är ju i bra hull utan några direkta depåer nu och har ändå fång, så ibland räcker det inte att förbereda sig och tänka på foderstaten… Jag tror därför absolut att det finns en genetisk faktor som åtminstone nedärvs från mor till dotter, för pappan till 3-åringen hade inga som helst tendenser att lägga på sig fettdepåer och han hade heller aldrig fång. Tiden får ju utvisa om mina farhågor är berättigade angående avkomman, men sett till hull och depåer så finns det klara likheter stona emellan.
www.stuteriprecious.se
Min shettis är född 04 och är helt fri från fång, har däremot en new forrest född 87 som har haft mycket problem med fång tidigare!
Av mina erfarenheter att döma så drabbas lättare feta hästar av foderfång. Dålig motion och för mycket mat helt enkelt. Har absolut inget med ålder eller storlek att göra, men det gäller ju att anpassa bete, foder mm efter häst!
=)
#14 - att feta hästar drabbas lättare hänger ofta ihop med nämnda insulinresistens
Min icke-hästiga granne hade fått försklarat för sig att fång var hästarnas motsvarighet till diabetes, typ A eller typ B.
Funderade nämligen över fång som "livsstilssjukdom" och om fördomen med extra fångkänsliga shettisar kan komma från att det finns väldigt många shettisar och att det är en populär ras hos de som kanske inte skulle ha häst? Att en liten ponny inte får samma goda vård som en stor häst?
Här var det ju få ponnys som drabbats av fång. Undrar om det varit samma resultat om det inte vore ett forum för shettisentusiaster?
Bara en kvällsfundering. Själv är jag livrädd för fång och alla andra sorters sjukdomar, skador och skrutt!
Jag brukar släppa mina hästar i fräsch beteshage strax innan gräset börjar växa så att de fortfarande får full giva hö när det börjar komma små grässtrån. Jag vill inte vänja in på uppvuxet bete en timme i taget för jag är rädd för tillfällig hetsätning. Sen inbillar jag mig också att "svält" under uppväxten kan skapa ätstörningar såsom "hetsätning". Var på föreläsning i psykologi där föreläsaren sa att fetma (hos människor) kan uppkomma om man som barn inte får lära sig hunger/mättnad. Om t.ex. den oroliga mamman matar var fjärde timme oavsett om barnet är hungrigt eller ej och matar i angiven mängd mat oavsett om barnet blir proppmätt eller fortfarande är hungrigt. Kanske en häst gör detsamma? Äter tills maten är slut även om den egentligen är mätt och borde vila?
#12 Om du syftade på mitt inlägg ang hästar förr så är det märkligt att fång inte var lika utbrett som nu! Nuför tiden låter man hästarna inte alls arbeta som de gjorde förr.Dvs de användes i det dagliga arbetet.Inte många som hade dom för nöjes skull. IR hästar är också något som man läser mer och mer om nuförtiden.För ca 15-20 år sedan hörde man aldrig att en häst var IR. Hur kommer det sig? Hur kommer det sig att fler och fler hästar (oavsett ras) får fång mer nu än förr?
Att sitta och skriva att något är skitsnack utan den minsta förklaring är ju märkligt.
Visst forskningen går framåt, men vart fanns alla nutidens foderrelaterade sjukdomar?

#2 Vi har haft många shettisar ända sen 1997 och just nu har vi 15 st som går här hemma ,+ en hög andra raser.
Jag svarade innan men de verkade försvinna i intet de inlägget :)
I min undersökning är det, om jag har räknat rätt, 58 fångfria ponnys och 7 som har/haft fång. Så de som absolut inte tyckte att vi skulle köpa en shettis för att alla shettisar får fång, hade helt enkelt fel!
#16 - nej, det är inte fång som är som typ II-diabetes, utan det är insulinresistens som är ungefär liknande. Fång är något som utlöses av detta.
Sen kan man inte jämföra hästar och människor, då vi har helt olika ätbeteende programmerat rent genetiskt. Man tror inte att hästar känner mättnad, utan det är tuggbehovet som styr hur mycket de stoppar i sig.
#17 - det kanske är fler individer som blir sjuka i fång nu, möjligen kan det bero på att antalet hästar i vårt land har ökat ordentligt de senaste decennierna…. jag tror inte att andelen hästar (antal/1000 eller så) som får fång är större, möjligen antalet.
Sen visst, det kanske är så att fången har ökat även i andelen insjuknade och i så fall tror jag att det är den generellt minskande basala hästkunskapen hos landets hästägare som är en stor bov i dramat.
Jag är övertygad om att det är just att forskningen går framåt och att kunskaper om vad forskningen kommit fram till sprids, som gör att man hittar nya diagnoser och att fler blir medvetna om dem. Det är ju inte så hysteriskt länge sedan man ansåg att fång ulöses av proteiner - vilket man idag vet att det inte gör. Det är inte så vansinnigt länge sedan som man lyckades framkalla fång första gången. (enligt min lärare på hovisutb 1996-97, så hade man inte lyckats då utan det har kommit efter denna tidpunkt - möjligen kände han inte till allt, men det är ändå ungerfär den tidsrymden vi talar om) Nu har man lyckats provocera fram fånganfall både genom injektion av stora doser fruktaner och av insulin.
hur länge man har ställt diagnosen IR på häst kan jag inte svara på. Men jag vet att för egen del så föll pusselbitarna på plats när jag läste om IR och sambandet med fång, jag insåg att det har ett samband som är större än jag trodde.
Lite kuriosa:
Enligt Ove Wattle studerade de gamla grekerna fång, så även romarna. Fång har förekommit i tysk litteratur sedan 1500-talet.
(Ove Wattle är vår svenska fångexpert som sammarbetar med många institutioner världen över)
Jag hade nöjet att lyssna på honom i november 2009.
Här är en artikel som tar upp lite av det som ni diskuterar här i tråden Hästfolk/Fång
Veritas odium paretFörvånad
#21 Tack Kristin!
För inte så länge sedan ansåg man att fång berodde på histaminintolerans.
Att avfärda alla tidigare teorier och tankegångar som skitsnack är lätt, men leder ju ingenstans.
Som vanligt är tråden full av "jag vet bäst".
Till TS kan jag säga att jag haft 11 shettisar under åren, 4 har haft fång.

Vi har haft Shetland sedan 1986, på dessa 25 år, så har vi fött upp/ägt ca. 200 shetland!! av dessa så har endast 1 haft fång!! Så nej, i mina ögon och med mina erfarenheter, så är fång inte överrepresenterat på shetland
Jag har funderat lite över detta med kontroll av sina ponnyer…
Vad jag menar är… hur många går dagligen ut i hagen och kollar pulsen "i kotan" på sina ponnyer?
Jag gjorde det i somras då jag var rädd för fång på ett par av mina ponnyer.
Vid flera tillfällen kunde jag känna en liten aning puls. Vid samtliga tillfällen avvaktade jag (satte på munkorg) och pulsen gick ner. Detta kunde ta en halv dag, till en dag. Personligen är jag ganska övertygad om att det var "fångkänning" som gick tillbaka.
Vad jag vill ha fram är att det kanske är vanligare än man tror, men att det inte alltid utvecklas till ett kraftigare fånganfall som syns.
#24 Eftersom jag gör regelbunden hov vård på mina året runt så går jag igen varje häst dagligen.Speciellt noga efter att min "första" fick fång för några år sedan. Ska i år använda munkorg på min nuvarande fånghäst (shettis korsning).
Har två stykna och ingen fång :) min går på 'storhäst' bete varje sommar och har aldrig varit några problem. Dock TROR jag motion är viktigt :)

#24 hoppas verkligen att du kände lite puls på dem annars hade något varit fel 
Det är faktsiskt så att pulsen kan öka på sommaren under dagtid utan att det är fång det är hur *stark* pulsen är som är de viktigaste.
Jag känner ofta ökad puls på dagtid (allra helst en väldigt varm dag) än vad du gör på kvällen på samma häst utan åtgärd.

Digitalpuls vid kotan kan man känna utan att något är fel, som #27 skrev. Fång däremot är inget som man kan ha "litegrann", på samma sätt som man inte kan vara "lite död". Antingen så har hästen fång eller så har den det inte. Det man brukar se på fånghästar under ett anfall är att de skiftar vikten från ena framhoven till den andra, om man står och studerar dem en stund. När de rör sig så lägger de också gärna vikten på bakbenen.
Jag är övertygad om att IT-samhället gör att man hör talas om fånghästarna mer nu än förr, samt att veterinärerna ser fler fånghästar eftersom folk är mer benägna att ringa veterinär nu än för typ 40-50 år sen.
Det räcker att prata med ett par bönder för att höra hur man behandlade sjuka djur förr om det inte fanns en veterinär i byn och man hade råd att betala; man lät dem stå inne tills de blev bättre eller så sköt man dem, helt enkelt. Det finns en uppsjö huskurer för att bota fång och andra åkommor i gamla hästböcker. Bland det löjligaste jag har läst var att man skulle ge hästen öl och jäst havre i en såndär munpåse som man hängde fast bakom öronen. Man kan tydligen också ge hästen sot och aska från spisen när den är sjuk, eller ekollon som sägs ha en bra effekt på magen hos fånghästar. *skakar på huvudet och hoppas att alla som har såna gamla böcker bränner dem*
www.stuteriprecious.se

Fick en gång i tiden lära mig att fång indelades i tre kategorier, beroende på orsak ; Belastningsfång, förätningsfång och förlossningsfång (som orsakades av att inte alla delar av moderkakan kom ut ordentlig utan bildade giftiga ämnen som kom ut i blodet, påverkade tarmarna, diarré, fång). Hur ser man på det nuförtiden?
Kan tillägga att min islänning fick fång i samband med att han hade ehrlichios. Talade med en vet på SVA som sade att en kraftig allmäninfektion kunde ge upphov till fång.

Det går alldeles utmärkt att ha "lite fång". Det finns olika varianter och min erfarenhet är att den som är den allra värsta är den som bara visar sig som stelhet och smyger sig på.
En annan sak jag lärt mig är att alla fångfall är unika och att jag aldrig skulle fråga om råd om denna sjukdom på ett forum pga samma orsak som #22 skrev
.
Sot och aska gavs för att stabilisera diarre,vilket ges även idag av veterinären.Bara det att det numera är mer renat och anpassat till djur.
Öl och Jäst havre hade säkert liknande inverkan som dagens foder jäst.Så tokiga medel var det ju inte.Bara det att nuförtiden är allt mer förädlat och anpassat..

Tycker det är beklagligt att läsa # 28 inlägg, all den enorma erfarenhet och kunskap som finns bland gamla hästbönder och dåtidens mediciner, det mesta fungerar än idag.
Jag är inte duktig att skriva och svänga mig med ord som # 28 men jag är enormt ödmjuk inför all kunskap som dessa hästgubbar besitter och tar hellre tio råd från någon ur det gamla gardet än ett från någon liten " Miss know it all "
Fång är väl en sådan sjukdom där de finns olika grader av sjuka, tex en fångkänning och ett fånganfall fullt ut är himmelsvid skillnad.
Att vara död, eller lite död är tillstånd som vi i vården känner väl till.
#27 Förlåt, jag menar natyrligtvis ökad puls.
#28 "Fång däremot är inget som man kan ha "litegrann", på samma sätt som man inte kan vara "lite död". Antingen så har hästen fång eller så har den det inte."
Jaså? Källa?
Min upplevelse är att det finns många fördommar om att De gamla hästkarlarna visste bättre förr. På endel plan var det inte alls bättre förr. För mig är det viktigt att tillskansa mig ny kunskap varje dag. Vilken tur att vi genom modern teknik och forskning kan få en större förståelse för omgivningen. Jag vill uppmama alla att inte förkasta forskning med "man visste bättre förr". Att man hade kunskap förr är absolut ingen motsättning till att tillgodogöra sig exempelvis nya rön från SLU.
Eller är vi lata och inte orkar ta in ny kunskap, och rättfärdigar detta genom "Man visste bättre förr"?
#21 - jag hade förmånen att luncha med Ove Wattle några gånger när jag gjorde min praktik på Ultuna (1996-97), det var väldigt intressant. Och han sade då att man i princip inte visste mycket mer om fång "nu" än de visste då. Därav min tolkning att de största forskningsgenombrotten har kommit efter denna tidpunkt.
#35 Vi måste visa lite ödmjukhet inför detgamla gardet. Visst var inte allt bättre förr, men allt var heller inte sämre.
Det värsta jag vet är unga hästbesserwissrar i 15-20 årsåldern som vet allt, och pratar föraktfullt om äldre.
Jag var säkert en sådan också, men tackolov har jag lärt mig konsten att lyssna under årens lopp.
Bättre att hålla mun och låta alla tro att du är en tönt, än att öppna mun och undanröja alla bevis!

# 37 Mycket bra skrivet !
#32 samt 37. Jag tycker att det är jättetråkigt att ni går till personangrepp utefter en åsikt i ett ämne. Forskningen om fång har gått framåt sedan tiden Ahnna pratar om, och därmed är det helt rätt att förkasta gamla synsätt kring fång, det innebär inte att Ahnna (eller någon annan) förkastar precis allt som gammal hästkunskap vet.
Faktum är att jag råkar veta att ett av tipsen som Ahnna har haft mest anändning för inom körning kom just från en sådan gammal hästgubbe.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#37 Rättar mig själv:
Bättre att hålla mun och låta alla tro att du är en tönt, än att öppna densamma och undanröja alla tvivel, ska det vara.
Jag vet inte om jag personligen angripit någon, min åsikt om unga hästbesserwissar passar väl inte presis in på trådskaparna, det är mer an allmän reflektion.
Att bara avfärda allt gammalt som skitsnack, har i alla fall jag väldigt svårt för!
Lite ödmjukhet, för varandra, och för kunskap önskas.
#40 Så att stämpla någon som tönt pågrund av en åsikt är inte ett personangrepp? Jag undrar dessutom vem det är som totalt har sågat all gammal kunskap? Om det är någon som inte är i den här tråden så ser jag inte vad den åsikten har här att göra.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
#41 Ingen som kallat någon för tönt här.
Jag tycker man ska ta till sig den info man kommer över oavsett gammalt eller nytt,använda det efter sunt förnuft och själv söka lite mer info i detta fallet om fång. Att förkasta eller uppmana någon att slänga all gammal info är onödigt.Bättre att uppmana till sunt förnuft,forsknings rapporter samt veterinär uppgifter. Fast för egen del så kan jag inte påstå att distriktaren här nere vet mer om fång än för 10-20år sedan.Vilket jag tycker är beklagligt!Jag får söka själv och sedan leta lite tips här och där.Så länge hästen inte blir sämre eller på annat sätt far illa så tycker inte jag att gamla knep är skräp.
#41 Har JAG sågat all gammal kunskap?????
Talesättet om tönt är - just precis ett talesätt. Inte riktat till någon, utan till alla.
#43 Jag har inte sagt att du sågar all gammal hästkunskap. Jag undrar vem det är du tycker har "avfärda allt gammalt som skitsnack" (#40) av dom som skrivit här i tråden. Om det är ett talesätt undrar jag precis som i #41 vad det har här att göra? Om det inte är riktat till någon (några, eller alla) i tråden känns det väldigt ondöigt att skriva det, då det väldigt lätt kan misstolkas.
Läs igenom tråden, så hittar du nog själv vem som tycker vad.

#30 Min poäng är att antingen så har hästen fång eller så har den inte fång. Att det finns grader av anfall är ju självklart, men "lite fång" betyder att hästen har fång, vilket kräver en åtgärd.
www.stuteriprecious.se
#47 Personligen har jag inte skrivit "lite fång" någonstans, men… frågar ändå.. Vilken åtgärd anser du att man ska sätta in vid "fångkänning"?

#35 Precis. Jag skulle kunna banda mina samtal med "det gamla gardet" här i byn så skulle nog mångas åsikter om hur "bra" det var förr ändras lite. Sårvård, medicinering, sjukdomar, träning m.m. sågs verkligen på ett helt annat sätt för bara några få decennier sedan och det var långt ifrån alla "gamla hästgubbar" som hade koll på läget. Jag lyssnar hellre på ny forskning som är relevant, än på en person som anser att man kan blanda mediciner hejvilt eller låta en bit taggtråd sitta i ett sår för att det är "värre att plocka ut den", som bevisligen mer än en "gammal hästgubbe" gjorde förr.
Det ska sägas att jag har träffat en del kloka gubbar också, men jag har träffat minst lika många kloka yngre hästmänniskor, så jag ser ingen anledning att lägga större vikt i en äldre persons åsikter och erfarenheter än i en yngre persons dito. Den som har något klokt att säga, oavsett ålder, är den jag helst diskuterar med.
www.stuteriprecious.se

#48 Det var inte riktat åt dig personligen.
Precis som vid all sjukdom så måste man ju hitta källan. Har hästen börjat visa tecken på att något är fel så får man ju felsöka och som sagt göra en åtgärd så att det (förhoppningsvis) blir bättre. Fång är ju lurigt och det är inte alltid en åtgärd som borde funka faktiskt gör det, men jag har tyvärr sett ett par exempel på fånghästar där ägaren inte har gjort någonting med ursäkten att "det var ju bara lite känning". Ja, som utvecklades till något betydligt värre eftersom det inte blev någon åtgärd. (Och om en åtgärd inte fungerar så kan det vara dags för en annan åtgärd, och så vidare.)
Det jag försöker få fram är att om en häst visar tecken på fång så behöver man göra något, men en häst som inte visar tecken på fång behöver man ju inte aktivt behandla mot fång. Förebyggande saker som socker- och stärkelsefattig diet, inga snabba foderbyten och så vidare är ju bara bra, men har hästen fång så behöver den ju behandling på ett eller annat sätt. Ofta innebär det smärtlindring i form av medicin, vilket en del faktiskt glömmer, har jag märkt. (Det finns en del fånghästar, av olika raser, här i området är jag bor.)
www.stuteriprecious.se

Kan ju tillägga till #49 att jag inte går in i en diskussion med en äldre hästmänniska med tanken att den här personen är äldre än jag och därför dum och obildad. Den slutsatsen drar jag först då vederbörande har bevisat att det är så, genom att t.ex. dra upp korkade saker som denne har gjort och tipsa mig om att göra samma sak med mina hästar. Som till exempel veterinären som bad mig ta bort all näring från min fånghäst och sluta lyssna på ny forskning kring fång, eller som grannen som tycker att butta kan användas dagligen till alla hästar i träning, så att de tränar bättre och inte hålls tillbaka av träningsvärk, ledvärk, överträning och skador. Man behöver bara sluta ett par dagar före en tävling så att blodproven blir rena om det skulle bli dopingkoll, sen kan man börja igen…

Ja, jag har fått en hel del knasiga tips, ibland rent olagliga, från "det gamla gardet", så ursäkta om jag är negativt inställd till att alla dessa människor skulle sitta inne med en massa vettig kunskap som jag kan dra nytta av. Som sagt ovan, det finns vettiga "gamla gubbar och gummor", men det finns minst lika många vettiga yngre att lyssna på.
www.stuteriprecious.se
#51 Man kan ju inte annat än undra var du bor någonstans….
#0 Alla Shettisar kan inte få fång.
#53 Alla hästar oavsett ras kan få fång…
#53 Varför inte? Klart att alla shettisar kan få fång… Men sen betyder det ju inte att det är så!
Jag tror att det är vanligt att "hästfolk" tror att alla shettisar får fång, oftast kommer dom kontakt med shetlandsponnyer som bara står, inte används och som blir jättefeta och då av den anledningen löper större risk att få fång.
Däremot inom shetland, med folk som verkligen sysslar med rasen och har många ponnyer så drabbas ju inte speciellt många shettisar om man tänker på antalet som finns. Många avlar, har unghästar och tränar sina shettisar och därför klarar dom sig bättre tror jag…
Löjligaste jag hört! min shettis som är 9 har aldrig haft fång. Jag ser till att han bara får gå på tunt bete o med massor av motion. :)
För att förenkla saken lite, så är det väl med största sannorlikhet så att
en häst som får minimalt bete,får rejäl motion alt. är dräktig eller digivande klarar sig från fång. Undantag finns så klart,men principen att det som stoppas in måste ut gäller. Växtfloran i betena har också förändrats genom försurningen.
#57 Nja,stämmer kanske för de flesta men inte på mitt korsnings sto. Magert bete året om, tillgång till grovfoder(analyserat) året om, lindrig fång våren 2011.Kraftig fång sommaren 2012. Dock ska jag säg att motionen var det si och så med. Där kan jag hålla med helt.Motion är a&o för att det är super viktigt att hålla dom i bra hull har jag märkt. Fattar inte hur eller vad som orsakar hennes fång detta året mer än bristen på motion…Min andra som fick lindrig fång sommaren 2006 har inte haft något återfall alls efter det och då går de i samma hage .Men däremot var hon dräktig 2007/2008.Är noga med att det inte blir snabba foderbyten också.
För att förenkla saken lite, så är det väl med största sannorlikhet så att
en häst som får minimalt bete,får rejäl motion alt. är dräktig eller digivande klarar sig från fång.
Det där tror jag du allt fått om bakfoten! Hur skulle du själv må med minimalt med mat och massor av motion?
Visst har vi haft fång, men det beror inte på att de gått på fritt bete under sommaren eller på fri tillgång på hösilage på vintern. Det beror snarare på en obalans i tarmarna (nej, jag har inga vetenskapliga bevis för det), och som vi märkt kommer av det frotsiga/fuktiga gräset.
Enligt mina erfarenheter är det bästa gräset för en fånghäst när det är högt och lite övervuxet, finns inte så mycket näring kvar i det då, mot att man stänger in dem i en hage med lite gräs, så får i i sig det bästa som växer upp direkt.
Det fångsto som vi har, har de senaste två/tre åren klarat sig hur bra som helst på fri tillgång på mat året om, men när frostperioderna är så får hon sova inne på nätterna och komma ut när frosten är borta.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Det värsta är ju att även om gräset är förvuxet och med mindre näring i så sväller iaf mina shettisar ut och blir som zeppelinare på själva mängden, stinna och orörliga. Det verkar som det är otroligt mkt att akta sig för:Frostnupet bete, för nedbetad hage,akta efter både regn och torka mm.Jag släpper ut mina 06.30 på morgnarna och de får lov att fixa lite frost. Brukar dock ge lite hö ute när den tiden kommer.Bara att röra på dem och hålla tummarna?!
#60 Vissa hästar är nog mer känsliga än andra, själv har vi runt 50 ponnyer och *peppar, peppar* har vi "bara" råkat ut för att två av våra har fått fång. Den ena fick det dock i sammband med en sen kastning, vi fick välja, eftersom att vi ville rädda stoet från hyperlipidemi så gav vi henne sockerlösning, och då kom fången som ett brev på posten. Den andra hade varit utlånad och hade stått och ätit vass eftersom att hon gick i en alldeles för hårt nerbetad hage.
Alla våra är i princip ute dygnet runt (lösdrift på vintern), på stora arealer och får fri tillgång till gräs och hösilage. Ändå är våra ponnyer sällan smällfeta och ofta i "utställningsskick".
Delad glädje är dubbel glädje :)
Min fånghäst (som fick kraftig fång 2012) fick sitt första utbrott på högt övervuxet gräs.Gammal vall så där fick jag mig en riktig tankeställare.Efter det utbrottet har det varit svårt att hitta något som passar just henne i "gräs" väg.Det enda är grovfoder och munkorg som gäller om jag nu ska behålla henne i livet så att säg. Nästa sommar får utvisa tyvärr..
Haft shetland sedan 1986 och har fortfarande många.i ålder från föl till 21 år.aldrig fång på mina.
Utgår bara från TS fråga. Precis vad jag fick höra! "Skaffa inga shettisar, de får bara fång".
Sanning med modifikation kanske.. På senare år har jag känt: de har rätt.
MEN vad definierar egentiligen fång?? Undrar jag.
Hur ofta mår man inte dåligt för att ponnyernas hovarna är lite varma, oj jag känner puls? osv… Mina är ofta mkt ömfotade på grusväg. Efter verkning ännu värre, kanske hovslagaren tar för mkt? har dem fång?
I våras är jag säker på att 20 åriga stoet fick fång! Vägde tydligt fram och tillbaka på framhovarna, efter en veckas bete kombinerat med hö, i maj. Tog hem henne och efter en vecka var symptomet borta! (Hon blev såld)
Min mkt bra, numera pensionerade veterinär, fick kolla alla (5 st 2-10 år i somras) då jag tyckte alla hade fång = varma hovar, puls jag kunde känna vid kotan!
Veterinärens uttryck var att: Du är väldigt bra på känna puls! Det var inget fel på nån tydligen.
Hade en tvååring för två år sedan som (enligt mig) hade klart fånganfall!
Mycket svårt att gå in från hagen och tydlig puls, varma hovar. 2 veckors behandling och boxvila, fick jag som instruktion via telefon av min privata vet och sedan har han varit ok!
Håller dock ponnyerna på sparsamt bete och kombinerat med hö till att börja med, släpper mer och mer på bete, helst på sensommaren. Men introducerar grönt tidigt i foderstaten!
Tycker dem håller gott hull med ganska lite foder, de står på halm som de kan plocka i.
Tror också fång kan liknas vid diabetes, en sjukdom man kan hålla i schack!
Motion är säkert viktigt liksom hö, men som inte är för energirikt. Det är vad jag tror. Men kompletterar med protein mm till dem som behöver extra! ;)
Tror på magra grässorter på bete, som trivs kargt, som vid berg och utsatta ställen liksom på Shetlandsöarna, Island, Färörarna typ :) Starta gärna en tråd om bra betesgräs.. 
Jag kan förstå folks rädsla för fång för det är vanligt… DOCK tror jag det rä för att många som har shetland är okunniga på hästfronten för det är en liten ponny och då behöver man bara lite hästkunskap?!
Jag har haft fång på ett av mina ston, henne avlivade jag då hon blev sämre av medicin. Så på 15 talet ponnyer har jag aldrig haft fång.
Mina hästar får mycket mat vintertid och mycket bete
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Det spelar ju helt klart in på grässorter,hur gammal vallen är samt motion. Innehållet på höet är ju a&o till alla hästar oavsett ras,fång eller ej. Miljön tror jag också är en bov och i och med miljön så är det i slutändan människan. Hästen används inte i samma utsträckning som förr men ändå väljer många att trycka i sina djur kraftfoder utan den minsta efter tanke för så ska det vara enligt en del.Sen finns ju denna uppsjö av tillskott osv även detta tycker många är bra för innehållet och användningsområdena är ju så bra.Jag ger mina grovfoder,thats it. Året runt. Vid behov lite tillskott som analysen visar behövs annars inget.De är minsann tjocka ändå.Jag har sedan 1 1/2 år sedan tillbaka gett dom grovfodret från slow feeding nät vilket reducerat deras omfång betydligt men också att de är mer harmoniska och belåtna med att alltid ha tillgång till grovfodret och därmed inte stress äta.Ute året runt så de kan röra sig hur och när de vill i kuperad stor hage.Ändå får man en sådan överkänslig pålle som mitt korsnings sto..Något har ju helt klart hänt som utlöste det från början,frågan är bara vad men ännu viktigare hur jag ska hålla det i schack och inte låta det bryta ut igen…Det är mitt stora dilemma just nu.Eftersom det bryter ut vår,sommar,vinter på henne så är det ju något galet och tyvärr tillhör inte jag dom som har obegränsat med pengar och kan ge henne all tänkbar och otänkbar vård,underhålls behandling osv..Jag gör det jag kan och räcker inte detta kommande sommar så för hästens skull får hon somna in.För inga hovar ingen häst.Hon har ändå haft enorm gnista och livsglädje trots 5månaders låååångt kämpande.Nu som först springer hon obehindrat ,rör sig otroligt bra så det går på rätt håll.Men jag vill inte låta henne gå igenom en sådan pärs igen.
Jag har ju en ponny som fått fång, han åt fruset och dåligt hösilage i hagen och det blev då en rubbning i magen (??) som utlöste det. Denna ponny har innan fånganfallet klarat det mesta. Men hösilaget i hagen klarade han inte. Han var vid anfallet i bästa konditionen på flera år, smal och mycket muskler på kroppen. Hölls i gång alla dagar i veckan och var väldigt harmonisk och glad. Nu är han dock igångsatt igen och jag försöker få upp honom i hull efter att han rasade i vikt i somras, samt bygga upp musklerna. Han blev dålig i februari 2012, och kunde börja gå korta promenader 1 juni. :) Jag gör vad jag kan för att han inte ska få ett återfall, mer kan jag inte göra.
MVH
Sofie