Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 3741 ggr
zettan
0

Pfiff Vario

hejsan

ngn som har en sån sele som kan berätta om det är en bra sele? vad den har för nackdelar osv

http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=56

tack på förhand

Sandra

PP
0

Om olyckan skulle vara framme, kan det vara en nackdel med fasta draglinor, eftersom dessa spänns bak vid svängeln och sitter fast i bröstan. Det blir alltså långa linor att hålla rätt på, vilket skulle kunna vara en nackdel i en stressad situation.

Men det är förstås mycket tycke och smak. Jag har själv en sele med fasta draglinor (holländsk, inte detta märke) och jag tycker nog att det är lite bökigare, även om det förstås funkar. Annars låter jag draglinorna sitta kvar i svängeln, vilket jag tycker funkar bra för mej.

Däremot tycker jag att det är snyggare med de fasta draglinorna eftersom det inte blir de stora spännena på bröstan samt de ibland för långa draglineändarna man kan se på vissa ekipage. Flört

I övrigt tycker jag det ser ut och låter som en bra och prisvärd sele!

zettan
0

#1 tack pernilla för att du tog dig tid att titta på selen.

Benjamin
0

Jag var också innte och tittade på länken. Vad är det för skillnader på den och Pfiff standard? Det är ju ganska stor prisskillnad menar jag.

susanne-s
0

Pernilla har du bilder på dina resp selar när dom sitter på?
Vore intressant att se.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

zettan
0

kanske är lite bättre kvallite på pfiff varion kanske? Annars är de kanske ingen större skillnad eller?

Benjamin
0

Jag hade tänkt köpa den lite billigare standardselen till min mini. Nu såg jag att det fanns både mini mini och vanlig mini storlek. Vilken storlek tror ni passar en ganska grov mini på 83 cm? (jag lånade din råd en stund hoppas det är ok)

Midlingur
0

#6 Mini passar din häst. Min mini är lika stor och han hade det mesta inspänt på sista hålet.

Midlingur
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer Pfiff standard:

http://i72.photobucket.com/albums/i169/Fjunet/IMAG0535.jpg

Hjälp att passa ut selarna erbjuds i Skåne.

Benjamin
0

Hmm om du har allt på innersta hålet kanske det går med mini mini för mig, då sparar jag 400 kr. Vad tror du?

Benjamin
0

Jag har en fast bröstsele nu från Hööks för mini men jag har fått göra en massa nya hål. Den var för stor.Glad

Midlingur
0

#9 Din häst är kraftigare än min. Dessutom är det bättre att ha flera hål över att använda än att ha allt utspänt i sista. Rekommenderar dig att köpa i storlek mini.

Midlingur
0

TIPS:

I nästa nummer av tidningen kommer det (om den blir publicerad) vara en selrecension på Standardselen samt ett dyrare märke.

PP
0

#4 Har letat bilder där man kan se så mycket som möjligt av selarna, och det var inte det lättaste att hitta…

Här kommer iaf en bild på selen med fasta draglinor. Den är dock tagen innan vi drog ihop skaklarna, satte dit fästen för bakselen och flyttade ner svängeln på Globusrockarden… Hade inte vågat nypa av de långa remmarna på selen heller innan jag fick hjälp med att prova ut den ordentligt, så ni får ha lite överseende med helhetsintrycket…Flört Men man ser iaf hur en sele med fasta draglinor ser ut, samt hur man spänner draglinorna i "andra" änden.

PP
0

#4 Och så en bild på den "vanliga" selen. Har kortat mina draglinor ett par dm i framkant för att slippa ha de överblivna ändarna utstickandes.

Detta är en tidig Pfiff-sele, köpt innan den bytte namn till standard och fick lägre pris. Jag är ganska nöjd med den. Det märks förstås att det är en ekonomisele på läderkvalitén osv, men jag tycker ändå att det är märkbar skillnad på denna och den standardsele vi köpte till ridskolan i höstas. Själv skulle jag nog hellre lägga till någon tusenlapp för att få bättre kvalitet på lädret.

zettan
0

så vad rekomenderar du för sele Pernilla? Jag har travsele nu men tycker de är lite obehagligt att behöva snurra fast hästen så i skaklarna.

Skulle tex hööks bröstsele och baksele vara ett bättre allternativ?

Midlingur
0

#15 Du snurrar lika mycket i en fast bröstsele. Köp en sele med snabbkoppling, då kan du snabbt och lätt få av vagnen vid kris.

PP
0

#15 Ska jag våga mej på att rekommendera något, så föredrar jag själv bröstsele med selettdäckel och lös brösta. Det blir bekvämast för både dej och hästen. Men det är klart att det beror på vad du har för vagn oxå. Lös brösta och draglinor förutsätter att du har svängel (men eftersom du kollat på Pfiff Vario så har du kanske det?).

Vad det gäller märken, så är tycker jag att det är svårt att tipsa. Möjligen att man ska vara medveten om att man får vad man betalar för. Flört Men det är förstås upp till en själv hur mycket man tycker att man vill lägga på en sele, ställt i förhållande till hur mycket man kör och på vilket sätt. Det bästa är kanske om man har möjlighet att få "klämma och känna" på olika selar för att få en egen uppfattning, vilket iofs kanske inte är det lättaste när de flesta selarna säljs på postorder.

Jag har inte sett Varion, men tycker det i "annonsen" ser ut och låter som en bra sele. Fasta draglinor behöver ju inte bli något problem - jag menar, helst ska vi ju köra så att inga olyckor behöver hända. Skrattande

Lycka till med selköpet!