Kan jag ha 2 shettisar?
Jag har ett hus som jag tänkte bygga 2 spiltor i för att kunna mata de separat och sadla/sela osv. Får ej plats med 2 boxar. 1 box går eller 1 gemensam box.
Huset är 3,73 långt 3,25 brett
Jag tänkte även bygga en ligg hall för dom som blir ca:3,50m lång 2,50m bred.
De kommer endast vara i spiltorna vid fodring selning och verkning. Vill ha hästarna så "fria" som möjligt.
Jag vill ha de för att köra med och för att makens dotter ska få rida osv. Så aktiverade kommer de bli.
Vad tror ni är det hel galet?
Först måste du söka förprövning hos Länsstyrelsen.
Sedan reglerna som gäller för spiltor etc är:
Takhöjd för hästar upp till: 150 i mkh: 225 cm (lägsta tillåtna höjd)
Uppstallnings spiltor:
Hästens höjd <0,85 = Spiltans längd 1,50 m
Bredd: 1,00m. Skiljeväggens höjd exkl galler 0,80m
Hästens höjd 0,86-1,07 : Spiltans längd 1,80m .
Bredd: 1,15m.
Skiljevägg: 0,95
Mått för ätspiltor:
<0,85 Längd:1,40.Bredd:0,50
Häst:0,86-1,07.Längd:1,75. Bredd:0,50
Dessa mått är enligt Jordbruksverkets Djurskyddsbestämmelser för häst.
Nya regler för uppstallning i spilta gäller från 1 augusti 2010 enligt Djurskyddslagen. "En häst får inte hållas bunden i spilta mer än sammanlagt 16 timmar per dygn. Vissa undantag från detta finns, du kan läsa mer om det i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd /DFS 2007:6 om hästhållning. Om du är i färd med att bygga stall får du inte bygga stall med spiltor, då det numera enbart är boxar som gäller.
#2 Hmmm,märkligt .Enligt den broschyr jag har och gäller från 2011 och där står ang spiltor:
När du bygger nytt eller bygger om och om det krävs förprövning får du inte bygga nya spiltor som ska användas för din hästs dygnsvila.Det är tillåtet att bygga spiltor som ska användas för till exempel utfodring och skötsel av din häst.

tak höjden är precis 225.
spiltorna blir 1,8m långa och bredden blir väl då kanske 1,6m
Det kanske inte är så bra att ha för brett?
Man behöver väl bara förpröva om man ska bygga för mer än 5 hästar?
#4 Nej det har du rätt i,men jag hade nog ringt länsstyrelsen för att få det helt bekräftat . Hellre lite bredare då har man lite spelrum vid verkning etc

Kontaktat jordbruksverket. fick inte ha spiltor ska ha box i så fall om de blir sjuka och så.
Tycker då att de ska rätta till det skriv felet i sin broschyr om djurskyddsbestämmelser 2011/Häst.. 
Satsa på gruppbox?
Hejsan!
Om jag har förstått det rätt så är stugan på ca 12 kvadrat. Du har inte funderat på att sätta upp en vägg i mitten av stugan och sen ha tvåboxdörrar ut som ett engelskt stall. Gärna då tvådelade dörrar, det har jag det kan jag verkligen rekomendera, Jag hoppas att du förstår hur jag menar.
Mvh
Anna-karin

#9 Är det hemmabyggt eller köpt färdigt? Har funderingar på precis ett sånt stall o vill gärna veta allt! Kostnad? Har du en shetland i varje?

#9 Är det hemmabyggt eller köpt färdigt? Har funderingar på precis ett sånt stall o vill gärna veta allt! Kostnad? Har du en shetland i varje?
Till mini-angel: det är en byggsats från ute-boxen.se. Kostnaden kommer jag inte riktigt ihåg men det kan jag kolla upp ikväll. Jag har 9 kvadrats boxar så mina killar bor i den ena för dom vill inte vara ifrån varandra. Men vid sjukdom så står dom i en varsin box. Dom ser lite löjliga ut när dom står en och en i dom stora boxarna.:-) Stallet står på packad grusbädd och sen impregnerat byggtimmer.

#9 Det var ju super smart det ska jag fundera på har precis bytt panelen på framsidan så maken blir nog inte överlycklig att jag vill bygga om det :)
Och så måste kaninerna flytta ut ifrån huset i så fall men det går ju att ordna.

Måste du ha två sjukboxar ? Om du har en ligghall som de har tillgång till om de går på lösdrift, kan det då inte räcka med en sjukbox ?
De som jag känner som har lösdrift, har ju inte en tom box till varje häst i beredskap…
Om man "bara" har två hästar och en blir sjuk så är det skönt att kunna stänga in båda så att inte en blir ensam kvar ute. Min ena är en liten rymmare och skulle han bli lämnad kvar ute ensam så hade jag fått hämta honom i grannens trädgård.