fel i stamboken
hej
vad gör man om de har blivit fel i stamboken? Skickade in papprena på min fölunge. När ja kollar i webstamboken så är namnet felstavat. Passet är säkert redan tryckt. Hur gör man då?

i för sig bara fel på en bokstav. vi som tyckte vi fyllde i papprena så väl
Min "import" hon är felstavad i stamboken. Hon heter Bluemull Pearl, men i Svenska stamboken står det Bluemull Perl. Har påpekat det flera gånger, men det tycks inte blivit ändrat än. :-)
Ser namnet jättekonstigt ut eller är det bara att en "dubbelbokstav" blivit glömd, precis som i mitt fall?

min fölunge heter Boombastic men i i webstamboken heter han Boombastie får kanske avvakta och se passet förhoppningsvis är de rätt där. eller vad ska man göra?
Ja den mäsnkliga faktorna kna ju göra fel ibalnd. Jag fick ett pass med en helt annan hästs ID kontroll i den. 

visst alla kan göra fel inget konstig med de
. men ja bara undrar lite hur ja ska göra nu. I fortsättningen ska ja nog skriva med en lapp dataskrivet så de inte blir några fel.
#5 he he, ja så kan man också göra men tro mej, det kan bli fel ändå =)

jo de är väl så tyvärr
men ja ska nog kolla om de kan rättas till.
#7 klart, man vill ju ha det rätt och riktigt.
Jag gör passen till connemaraponnyerna och kan tala om att man måste vara handstilsexpert för att allt ska bli rätt… Ni kan inte ana hur många konstiga papper som kommer in, och ffa hur mkt papper folk glömmer att skicka med. Handstilar är fascinerande. Skrivstilar med "n" och "u" kan vara ett elände… Ett under att så många pass blir rätt ändå tycker jag
.
När man sitter vid datorn HÄNDER det att man glömmer att lägga in den aktuella ponnyns scannade konturdiagram och istället kör in det för ponnyn man gjorde innan en gång till… jätteirriterande, och ibland kan säkert sånt passera "efterkontrollen" oxå.
Ett tips, dataskriv eller maskinskriv passanmälningarna!
Och är passet uppenbart felaktigt skall det återsändas med en ordentlig skriftlig förklaring till vad som ska ändras. Är namn felstavade räcker det nog inte med att "säga till", man måste skicka in grejerna så att det blir rättat hela vägen i systemet.
Hälsar Mrs M, passproducent fast inte för Shetland.
#9 I mitt fall så höll jag tummarna för att jag skulle slippa skicka in passet, eftersom passet är rätt (gjort i england), men det blev fel när hon reggades i Sverige. Men, jag antar att jag måste skicka in passet ändå?!
#10. Det kan bara registratorn svara på
. Olika mellan olika raser kan jag tro. (Men logiskt sett borde det räcka med kopior eftersom själva passet är rätt, och den redan är svenskreggad.?)
#10 Så klart, men tänkte om det var något generellt.
Jag förstår att det blir mycket fel. Måste vara ganska "skoj" att sitta och försöka klura ut konstiga namn på hästar. 

jag var inne idag för att kolla en ny häst i stallet. På webstamboken så står det att han är hingst fast han är valack.
#13 Då har de inte skickat in passet till stambokföraren vid kastreringen och gjort en ändring. Ganska vanligt faktiskt.
Jag skulle tro att det är så att webbstamboken är direkt kopplad till Fredriks databas, vilket innebär att står det fel i webbstamboken så är det fel i pass och hans register också. Skicka tillbaka passet och skriv att det blivit fel, eller ring/maila honom och påtala det. Annars står det ju fel i alla resultatlistor och sånt framöver också.

#15 Det är alldeles korrekt.
Och jag håller med övriga ovan - texta extremt tydligt eller helst, använd datautskrivna blanketter. Det är jättesvårt att se på vissa vad det står, tex då en del anmäler föl till utställningar och vi skall lägga in dem i katalogerna. Det är lätt att det blir fel…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Ja passansökningsblankett finns ju som Wordfil så det GÅR ju att maskinskriva på datorn…