Pass fråga
Jag hoppas att det är ok att jag frågar här i forumet, för jag vet inte vart jag ska vända mig nu.. Dottern köpte i dag en D-ponny. Ponnyn är import från Holland till Danmark och sedan till Sverige. Ponnyns stam är okänd. Vart vänder jag mig med passet? I vilket "fack" tillhör han och hur hittar jag nr och adress dit? På framsidan av passet så står det NL-paardenpaspoort. Blir väldigt glad om någon vet!

Våra polska ponnyer har fått behålla sina polska pass. Men vill du byta till svenskt borde väl Svenska Hästavelsförbundet kunna hjälpa dig.

Det är SH som har hand om detta. Hoppas länkarna nedan kan vara till hjälp.
Idag är det fullt tillåtet att ha ett utländskt pass och det behöver inte bytas ut mot svenskt pass, inte ens i tävlingssammanhang som man var tvungen till tidigare.
Anna /Id kontrollant
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Vill tillägga att om hästen har ett utländskt EU-godkänt pass får man inte byta ut detta.
#1 Ni kan om ni vill svenskregistrera hästen hos SH med raskod 00 dvs "ras saknas" och okänd härstamning, då får hästen ett svenskt registreringsnummer som klistras in i passet.
#4 Nja, är passet EU godkänt skickar man ändå in passet för att få detta reggat i Sverige. Kostnaden är något mindre också. Men då byter man inte ut passet mot ett svenskt utan registrerar in det pass som redan finns
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ja om man vill svenskregistrera hos SH skickar man in passet dit, men du får inget nytt pass utan endast en lapp inklistrat med det svenska registreringsnumret i det utländska passet, vilket sen skickas tillbaka.

Mina importer har med sina utländska pass kvar