Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 10019 ggr
kicki80
0

hö krubba

Är det ngn här som har ngn sorts krubba till hästarnas hö ute.. Är sugen på att ha en till shettisarna men vill gärna se lite olika förslag…

AnnaLundin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här syns min hölåda i vänsterkanten, den har jag till den hage där det är för få hästar för att ställa ut ensilagebalar…

Hanna-D
2

Även jag använder pallkragar med pall under som foderlåda.

Anna-karinS
0

Jag har en trälåda som jag har fått ifrån min sambos jobb och sedan har grannen byggt ett tak till den. Det är väldigt högt pga att jag hade stora hästar förut så nu ser det lite rolig ut. Men gratis är ett fint ord.

HannaDolly
0

En hemma gjord ;D fast vi har gjort den till som stora hästarna men går så klart att göra mindre, stolparna är gjutna i marken , och sen har vi bara spikat på det andra ;)

Shettistokig
1

Foderbord där dom kan äta från båda håll!Tak är perfekt så man kan ha fri tillgång!

Tezzy
0

Vi använder badkar som hö krubba ute, funkar utmärkt :)

[Billan]
0

# 5

Det var ett tjusigt foderbord. Har ni preparerat marken där den står eller fungerar det ändå utan lera ?

Badkar var ju också ganska fiffigt.

runas
0

#5 Gud så snyggt! Vem har byggt och var det jobbigt?

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Shettistokig
2

#7  Tack!Vi ställde den på det planaste stället och eftersom den är så vid så blir den otroligt stadig!Vi har lagt grus under och runt om ca:2 meter åt alla håll.Taket är ju ganska stort så det är torrt under + att hästarna håller sig torraGlad#Tack!Det är min man och hans pappa som är snickare som byggt .Hade bara tänkt mig nån liten höhäck,kommer ut och får se världens bygge!!FörvånadÄr  överlycklig för detta bygge som funkar kanonbra!Hästarna väljer ofta att stå under den istället för sitt hus vid regn!

ThiffannyJ
0

#5 Den tycker jag var jättefin, och väldigt praktisk!!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

kicki80
0

Precis vad jag ville ha en krubba med tak över..   Jätte fin

UG
0

#5 Tack för att du visade den fina och inspirerande bilden!

Shettistokig
2

Hittade en bild till under själva byggandet,så ser man lite bättre hur den är uppbyggd!

Hanna-D
0

#13 Är den fäst i marken? Måste finnas risk att den tippar när det blåser iom att den är så stor upptill…

Shettistokig
0

Jag skulle tro att den är lika tung nertill om inte tyngre med själva "krubb"delen!Vi har haft "storm"ett par gånger sen den byggdes och den står stadigare än trädenGlad

Annette
0

En gammal tråd med bra tips :)

Hur många lådor av pallkragsmodell har ni i hagen?

Jag har 10 ponnyer i min hage och de håller sams. Jag funderar på hur många lådor som behövs, det beror ju förstås även på hur mycket hösilage det går i näten och det har jag ännu inte provat.

runas
0

Jag har två lådor till 6 ponnyer. 3 ston, 2 unghästar o 1 föl. Ev ska vi sätt in en tredje, får se hur de håller sams.

Förr hade jag två till 4 ston o det gick utmärkt.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Hanna-D
0

Fyra lådor till åtta ponnyer. Skulle kunna ha färre men vill att alla ska kunna äta när dom vill.

AnnaLenaK
0

Två lådor till fyra ponnyer - två ston och två valacker varav en unghäst.

Johannna
1

Bild från en djurpark jag jobbade på tidigare.

susanne-s
0

Så här har vi löst det till rundbal. Går ju att bygga mindre om man inte vill fodra med storbal.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Annette
0

Hur fäster ni näten i botten på pallkragarna? Jag funderar på karbinhakar som sitter i tex hundkoppel, men det kanske finns smartare lösningar.

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=530063&deptid=1170

HannaDolly
1

Häromdagen gjorde jag om våran hökrubba så den är lagom för shettisarna :)

Eftersom det har en tendens att bli ganska lerigt ovh blött ovh höt blir oftast nedtrampat när dem ska äta, så när vi gjorde hökrubban så la vi plattor nedanför så det alltid är torrt där dem ska äta! och eftersom dem också gärna står och hänger vid ingången där krubban är får vi aldrig problemet att det blir så otroligt lerigt precis vid ingången heller :)

SannaHolmgren
0

#23 Det var ett jättebra tips med plattor!Glad

HannaDolly
0

Oj det är också super lätt att göra rent! Spola av eller sopa eller mocka bort skit :)

Hanna-D
0

#22 Vanliga karbinhakar, liknande hundkoppelmodellen har en tendens att frysa, vi har båthakar tror jag de kallades, fryser inte fast och kan öppnas med vantar.

SannaHolmgren
0

#26 Låsolja som man har till billås kan rädda metall som vill frysa.

Hanna-D
0

Fast det är väl onödigt om hästarna får i sig? Den modellen vi har fryser inte och kostar inte många kronor mer än de "vanliga" karbinhakarna.

SannaHolmgren
1

Oj såna mängder handlar det inte om. Höet innehåller mera spillolja från traktorerna än två droppar låsolja i en karbinhake… Flört

Men självklart så kan man spara arbete och extra slantar på att välja hakar från början, vilket ju är bättre.

Annette
0

#26. Var köper man båthakarna? När jag googlar får jag bara upp båtshakar och det är inte riktigt vad jag vill ha ;)

Hanna-D
0

Biltema t ex.