Köpa Shettis till trav.
Hur "viktigt" anser ni det vara att då köpa en efter föräldrar med travstam? Eller kan man köpa en "vanlig" shettis och försöka starta med efter inkörming och träning?
Vi har haft flera shetlandsponnyer som har haft ostartade föräldrar & dom har travat mkt bra runt 2.55 o snabbare. Sedan märker man ganska snabbt om hästen vill trava elr inte.
säger samma som #1. Den som vart snabbast av våra shettisar var import från holland där ingen av släkten gått trav vad vi vet af.
Jag tror det avgörande är hur "bra" häst man vill ha. Om du ska köpa en hopphäst så köper du ju gärna en som har dokumenterat hopp stam. Men du kan ju lika gärna hoppa med en korsning och det kan gå lika bra.
Samma om du köper en travshettis med bra travstam, så har du kanske något större chans att få en bra ponny. Men det finns ju alltid undantag åt båda hållen.
Personligen anser jag att man kommer ingenstans med en häst som inte vill. Så det är viktigast när jag väljer tävlingshäst. Pigg och framåt och visa arbets glädje.
En icke travstammad ponny som vi startade på travet. Numera travskoleponny.
Bilden är tagen av Linnea Forss
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Vi har ju lite både ock på våra .
Dalsgårds Jasmin är ju lite *trav* på moder sidan men fadern är *utställnings* men som faktiskt lämnat en del shettisar som travat bra.
Sen har vi Dee-Dee N.Q som är ren *vanlig* stam som travar hur bra som helst .
För mig är det de viktigaste att den har bra extriör, temprement och skalle :)
ska kanske inte vara för kort i kroppen och inte allt för överbyggd om du köper en äldre . Ska ju finnas plats och är de för överbyggda så kan de vara lite svårare att balansera tycker jag i alla fall.
Även om man köper helt travstammat så tycker jag inte de får se ut som vinthundar utan du ska kunna se att de är en shettis ändå ;)

Det beror väl också lite på vilka ambitioner du har. Vi har en ponny, en ponnytravbana "runt hörnet". Vår ponny är inte avlad för för travet - men han är inkörd, kvalad och startad. Har sprungit sina första lopp i år och har efter 3 starter ett rekord på 3,18! Det tycker vi är ok - hoppas på utveckling under nästa säsong
! Vår ambition är att ha kul!!

På shetland finns det ju ett betydligt större utbud, och det är en ganska liten del av den totala stammen som tävlat så man ska absolut se sig om efter en pigg och framåt ponny som gillar att springa. När inga i stammen har startat kan man ju inte veta om de är bra eller inte, om de inte ens fått försöka, det finns nog många shetland som har oanade resurser