Ingen hage !!!!
Enligt nya djurskyddslagen behöver man inte ha en hage till sin häst utan det går bra med ridbana eller ridhus. Detta betyder att vissa hästar kanske inte ens kommer ut, och får heller inte springa fritt….
Är detta riktigt ????? Men måtten i stallarna är noga !!!!!!

VAD? Är det sant?!
Helt sjukt tycker jag!

VAd är der för skillnad eg , vet en hel del hästar bla en del av de *större* ryttarna som aldrig har sina hästar ute.
Det är hemskt att det ska bli så här, var finns hästens rätt i det hela???
#3 jo det är ju sant att många hästar inte ens får gå ut, men det skulle bli lag på att ALLA hästar ska vara ute.
Kolla travtränarna deras hästar går ute och dom om något är ju värda pengar.
Min gamla arbetsgivare Hans Adielsson har tom alla sina hästar ute på lösdrift, och dom har fri tillgång på hö, ensilage och dom hästarna tjänar i alla fall en slant.
man blir mörkrädd, fint stall ska dom ha och ligghallar ska det finnas usch vad arg jag blir.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Det har jag också hört från min miljönisse, det finns ingen lag som säger att hästarna måste vistas i hage någonsin 
Hästar som får gå i hage under stallningsperioden, får göra det ett visst antal timmar…utsläpp 07.00 med intagning 20.00 är för många hagtimmar i ett sträck enligt lagen.
De tog tom upp det på TV4s nyheter för 20 minuter sedan.
Helt sjukt. Sen skall dom peta i stall som är fel i höjd osv när det rör sig om centimetrar. Men ingen hage låter ju helt galet.
Ja, vad säger man. Många hästar som får leva ett odrägligt hästliv. Kravet på hästkompis har också tagits bort….
Man får ju inte ha hästarna ute för länge heller, men inne för jämnan får de vara..Helt sjukt! 

Är det för att skydda flertalet av våra svenska toppryttare? Många av dem släpper ju aldrig ut sina hästar, hur skulle det se ut om de fick straff för det???
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Efter att ha läst artikeln så får jag en känsla av att detta främst bygger på innerstadsridskolorna och deras begränsningar.
Jag är den första att stötta ridskolorna i landet och den enorma tjejidrott som detta är. Den kan behöva än mer stöd än vad den har idag.
Däremot så tycker jag inte att ett antal innerstadsridskolor och deras begränsningar skall stå som mall för den övriga hästhållningen i Sverige.
Det borde snarare vara så att kravet på utevistelse och hagkompis borde vara den gällande lagen för alla och att sedan innerstadsridskolorna skulle kunna få ansöka om dispens, ifall särskilda skäl föreligger och de i övrigt tar hand om sina hästar på ett bra sätt.
Tycker nog myndigheterna borde lägga mer energi på att se till så djuren har det bra än att stifta lagar och paragrafer som är helt uppåt väggarna.
Sånt här kanske det skulle fokuseras lite mer på.

Men det är väl bra att dom är petnoga med stallmåtten, vissa hästar BOR ju där 24 timmar om dygnet med nya reglerna
… Tycker faktiskt att det är rätt knepigt att det blir lagligt att hästarna inte behöver få tillgång till "hagtid" men för ett tag sedan var det ett h-vetes liv om russen på Lojsta för att dom inte hade tillgång till ligghallar…. Om JAG får vara häst och välja kan jag ju meddela att jag vill vá russ och bo på Lojsta! och måste jag vara ridskolehäst utan hagtid -skjut mig!
jag vet flera här som bara har sina djur ute sommartid. Äger inte ens hagar.
Nej vad dåligt!! Hästar måste få gå ute tycker jag. :/

Har man inte plats för hage till sina hästar så tycker inte jag att man ska bygga stall över huvud taget!
# 5 enligt det nya förslaget skall hästar få vistas ute upp till 16 timmar , allstå en ökning mot dagens 12 timmar maximal utevistelse. Det finns förbättringar…..

Äsch, dom är ju inte några hästkunniga. Mina hästar går ute dygnet runt o ska fortsätta göra det sålänge dom vill o mår bra av det.
Jag följer inte deras dumma regler. Ingen hage, m.m. Vad fan är det för trams?
Klart att hästarna ska ha utevistelse VARJE dag, motion om dom nu vill beroende på deras ålder, pyssel, mat, tillgång till vatten varje dag, m.m.
Förstår inte varför dom ska tramsa med såna här regler för.