Max vikt på minishetis?
Jag ska hjälpa min kompis med en minishetis men jag vet inte om jag är för tung? Jag väger 32 kg och är 138cm lång. Skulle gärna vilja gå svar så snabbt som möjligt:D
Beror väl mycket på hästen, hur mycket den är van att bära och hur tränad den är, samt hur ofta och länge du tänkt rida. Men jag tror de flesta brukar säga att nånstans mellan 30-40 kg går bra, men jag har inte sån jättekoll på dessa småhästar 
Okej tack!

En bra riktlinje att gå efter är ca 20% av hästens kroppsvikt när hästen är i god kondition (dvs ej överviktig/fet).
För en ponny på 150 kg skulle det innebära ca 30 kg.
Jag tycker att ordet minsishettis betyder så mycket… är det en liten mini eller en maxad mini? En liten mini på 77cm skulle jag definitivt inte rek dig att rida. Men en som är 86cm och grov kanske… Men troligen inte. 138cm på en sådan liten häst tror inte jag blir bra. Risk att ponnyn blir ovillig röra sig bara. Du är för lång! Minishetlandsponnyer tycker jag att små barn under 5 år ska rida.
Min 6 åriga flicka skulle jag aldrig låta rida en mini. Då väger hon bara 22 kg. Men jag tycker det blir för ostabilt.
#3 Är nog från fall till fall. Skulle inte vilja att en 48 kg tung person red min 104cm hingst dagligen. Det blir för mycket i längden. Och den lilla minihingst jag har här som väger ca 150 kg tycker jag 30 kg är för mycket för om man ska ha kontinuerlig motion. Oftast blir längden ett problem med så höga vikter
Medarbetare på djurskydd.ifokus