Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2798 ggr
moa
0

Frusna ponnyer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina två a-ponnyer är väldigt frusna av sig. Alltid får man höra att småponnyer minsann inte behöver täcke, dom kan gå ute i ur och skur utan att frysa. Mina två kom in idag och frös, skakade dom tokar. Det är noll grader och uppehåll! Dom är visserligen klippta, men alltså är det normalt att frysa med denna klippningen? Känner mig hellöjlig som kommer lägga på dom fodrade regntäcken imorn. Är det någon mer med frusen ponny? Är det bara en myt med tåliga småponnyer? Bifogar en bild på klippningen. Tycker inte dom bör frysa vid uppehållsväder?

VeronicaP
1

Vad jag har fått lära mig så fryser de inte för att de skakar utan de skakar för att öka blodcirkilationen ;)

jag hade nog inte täckat en häst som är klippt på det viset om de inte är svetta , lägg på täcke om du har kört eller ridit dem , låt dem ha de på sig tills de torkat och sen ta av det.

Se till att de har mat ute att äta för då fryser de inte heller.

AnnaFagerell
1

Anledningen till att de vill öka blodcirkulationen är ju just för att de fryser! Annars har de nog ingen anledning att öka den så drastiskt genom skakandet.

Tycker dock det är märkligt att de gör de utan någon större anledning. 0 grader utan väta är ju inte kallt om det inte blåser. Jag hade täckat dessa hästar vid dåligt väder. Och med täcken som går ner en bit under magen.

Jag har en ettåring med täcke just nu. Han är förvisso sjuk men sjukdomen sitter i hoven/benet och hovslagaren ville han skulle ha täcke. Kommer att täcka mitt ena avelssto också i vinter som faller ur kraftigt. Annars har jag ej täcke på mina

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
4

Eftersom ingen päls skyddar på de klippta ställena tycker inte jag det är konstigt att de fryser. Tänk dig själv att gå ute i 0-gradigt med bar kropp, då fryser nog du också.

StuteriSolo
4

för arr de ska hålla värmen behöver de något att tugga på, mina hästar som får hö fryser mer än de på lösdriften som har fri tillgång. De fryser även om de har täcken eftersom just ätandet gör att de håller värmen. Jag väntar på kylan så även de kan få en bal, mitt tips är att ge dem t.ex halm att pyssla med under dagen, eller ge dem litet extra hö i slowfeed-nät

VeronicaP
0

#2 Fast frågar du experter så säger de att häsarna inte fryser när de gör så.

Anette de delarna den är klippt på är ingen fara för kylan när de gäller att hålla värmen .

Sen är ju frågan när de fryser när de är kallt eller när de regnar och blåser mycket ?

moa
0

Jag tycker inte dom är klippta så mycket så dom borde frysa massor? Om dom vore helklippta så skulle ju inte täcket skydda så mycket mer? Dom har mat ute och är (mer eller mindre ;-)) friska. Och jo, dom fryser när dom skakar, i alla fall dessa två :-) Det märks väldigt tydligt rent psykiskt på dom. Men jag förstår inte varför mina två fryser så mycket. Det stör mig lite, här har jag a-ponnyer och tror dom ska vara lite tåliga, haha.

PP
1

Även shetlandsponnyer är individer. I min egen lilla flock har jag en som kan bli lite frusen, medan resten är tämligen opåverkade i alla väder. Den frusna har aldrig varit klippt och har en riktig björnpäls, men får ha täcke vid dåligt väder.

AnnaFagerell
2

#5 vi har nog inte samma syn på vad en expert är…

Håller med Pernilla… de är individer… vissa fryser, det bara är så. Jag hade en väldigt frusen ponny också, hon skakade så hon höll på att ramla, ett täcke fick det att försvinna

Vem vill ex ligga ner i snö utan päls under magen?

#6 Du kan inte jämföra din klippning mot ingen klippning. Den pälsen man tar bort måste man kompensera… då med extra mat eller täcke. Värmen går inte ut underifrån, den försvinner ovanifrån. Lägger man på ett täcke hålls värmen kvar och försvinner inte ut under hästen. Så fryser den under magen försvinner värmen ut genom pälsen på ovansidan.

En människas värme försvinner genom fötter och huvud. En mössa gör att man faktiskt kan gå i kortärmat längre

Annelie-P
0

Även människor skakar för att höja kroppstemperaturen, vi skakar och "hackar tänder" när vi fryser, på det sättet ökar blodcirkulationen och man blir förhoppningsvis varmare.

moa
1

Fast även med ett täcke så kommer den pälslösa magen att ligga i snön? Jag hänger inte riktigt med på hur du menar, dom släpper inte ut värme undertill utan ovan? Då borde ju denna klippningen inte släppa ut så mycket värme? Och jag tycker fortfarande det är konstigt att dom fryser sååå mycket. Ponnyn på bilden gick förra vintern med dubbla täcken, 200 g st. Dom började frysa mer när dom bantades ner till normalhull. Jaja, får väl acceptera läget att jag har två mesproppar till ponnyer ;-) Och åka och köpa ett täcke till!

JennyR
0

Jag hade en shettis som var klippt som din på vintern, hon var väldigt frusen. Hon fick ha varma täcken med hals och magplatta för att inte frysa. Sen vet jag många stora hbl som är klippta sådär, som inte fryser alls. Så det är nog väldigt olika :)

AnnaFagerell
0

#10 Men bristen på päls uinder magen bidrar ju ändå till värmeförlust. Och ett täcke på ryggen kompenserar ju förlusten.

Om du tror att det är nåt annat fel på dina ponnyer så kontakta en veterinär!

MiaMaria
0

Självklart ska du ha täcke på dem om de fryser, det handlar inte om att"små ponnier inte behöver täcke", det är som någon redan skrivit individer. Skaka kan man göra av olika anledningar, höja blodcirkulationen, att man fryser (dvs blodcirkulationen räcker inte till), rädsla osv och oavsett så skulle jag täcka de om de skakar, ffa när de är klippta.

Själa har min lilla fått gå med täcke sen en månad tillbaka, oklippt. Det handlar inte om att jag är fjantig utan han fryser tydligt.

moa
1

#12. Jag förstår att du nämner veterinär och innan det blir en diskussion angående det : Dom är kollade av veterinär och är friska :-) Så det är lugnt på den fronten. Sen var min tanke inte bara en diskussion om just mina ponnyer utan också hur ni ställer er till att många tycker att en shettis fryser inte och kan gå ute i ur och skur?

Hanna-D
1

#14 I våras var det riktigt kallt och regnet vräkte ner i flera dagar, då frös SAMTLIGA 11 ponnyer här! Vi tog in dem på stall, täckade de som var ute och fodrade inne i lösdrifterna. Ingen av dessa ponnyer är eller har någonsin varit klippta och alla har alltid fri tillgång till grovfoder så visst kan de frysa vid extrema förhållanden. Vi har dock haft shettisar i 22 år och aldrig haft någon som frusit tidigare. Har dina fri tillgång till grovfoder? Det är absolut bästa sättet att hålla värmen på.

Lillabullen
0

Har inte så mycket att tillägga. Känns som att de flesta har fått med den viktiga informationen, i synnerhet med att alla är individer.

Min ena shettishingst får extremt mycket päls, men dåligt med underull så han kan mycket väl frysa vid regn och blåst till exempel, medan en av mina andra grabbar kan stå helt öppet vid snöstorm utan att frysa överhuvudtaget. Dra inga slutsatser över raserna, utan individerna.

Och klipper man, så får man faktiskt lov att kompensera. Ser absolut inget mesigt hos hästarna för att de fryser när du plockar av en hel del av eras värme. Det finns en anledning till att de har päls över hela kroppen.

Man ska inte förmänskliga hästarna, men om du haft på dig en tjock jacka och det har varit nollgradigt under en tid och du plötsligt blir av med den är jag rätt säker på att du också skulle bli kall.

Sen kan dem ju ha någon brist av någonting också, som gör att pälssättningen blir sämre än vanligt. Finns ju mängder med anledningar! Veterinärer är bra… Men inte på allt.

AnnaFagerell
0

En sak som ingen sagt nåt om är ju att hästar i vilkt tillstånd söker skydd när det är dåligt väder eller de fryser. Dels så äter de mer för att hålla värmen men de letar upp något bra ställe att vara på för att minska värmeförlust. Människan släpper ofta hästen i en hage helt utan skydd och det enda hästen kan göra är att ställa baken mot vinden. Hästen är van vid att kunna göra det kroppen talar om för den att göra.

som #16 säger… den har allt håret av en anledning