Intresse för avelshingstar
Undrar hur andra tänker gällande "överskottet" ?! på aveslhingstar. Funderingarna ligger kring min egen hingst och andra som har hingstar som används "dåligt". Har själv funderingar på att kastrera min avelshingst då det inte går att hyra/låna ut, eller sälja. Samt att det inte finns marknad för stora, svarta hingstar.
Jag kan själv inte fortsätta med avel i någon större form. Ingen vill låna hingsten och hur mycket jag än skulle vilja att han betäckte mer pga sin jättefina ELIT stamtavla och perfekta lynne så kan man inget göra när det inte finns seriösa intresenter. Är trött på folk som säger dom vill låna men ändrar sig och på folk som aldrig kan bestämma sig. Flera har varit intresserade påstås det men ingen som tydligen varit helt seriös.
Det finns godkända hingstar som säljs för 15000kr. Detta tycker jag är ett skämtpris! det finns hingstar som inte går att sälja och det finns flera hingstar som används mycket lite eller inte alls.
Jag tycker det känns trist för hingsten kommer liksom aldrig någonvart då han bara får enstaka föl. Och till nästa år ska han gå med mina unghingstar då jag själv inte ska betäcka några ston. Till vilken nytta då? Nä mina tankar om kastrering finns för då blir man inte så begränsad känner jag och man behöver inte fundera över ev stationer som inte finns etc.
Någon reagerade på att jag GRATIS lånar ut honom bara han får betäcka ston. Varför reagera på det? Är de som lånar gratis mindre seriösa än de som säger de är intresserade och sedan inte går att få tag i när man ringer dit?
Finns det fler här inne som bara "har sina hingstar gåendes"? finns det någon som kastrerat pga för dåligt intresse för hingsten? Självklart ska jag fundera mer än en gång på detta men det känns just nu som om jag skulle behöva ha lite råd och tips. Hingsten är den snällaste hingst jag varit med om så det är inte någon jobbig hingst ha med att göra men dock ändå hingst med allt vad det innebär.
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Så här tänker jag:
Jag har bestämt mig för att kastrera alla hingstar oavsett hur lovande de verkar som hingstämne. Undantaget skulle möjligen vara om jag får en fux med intressant stam av mina svarta ston. Det finns så många uppfödare som är duktiga på att ta fram hingstar så det är ingen förlust om jag låter bli.
Som du säger finns det svarta hingstar i överflöd och inte ens de med mycket förärvningssäkra stammar får betäcka. Jag tycker det finns alldeles för många som är underskattade och får betäcka alldeles för lite. Anledningen tror jag är att de flesta idag har egen hingst. Jag tror också att en svart hingst antingen måste gå i topp på prem eller vara en BIS-vinnare för att få utomstående ston. Stam och vad den lämnat verkar inte folk bry sig om, åtminstone inte om den är svenskfödd.
En snygg valack är aldrig fel. Den kan meritera sina föräldrar den också. Dessutom har den nog många gånger ett roligare liv än en hingst som kanske måste gå ensam.
I år har vi ingen hingst (förutom fölet). Alla kan gå i samma hage och det är mycket praktiskt och inte minst tidsbesparande på morgonen när jag skall släppa ut innan arbetet.
Nu hoppas jag ju förstås att inte alla tänker som jag, för jag vill ju att det skall komma fram nya hingstar som jag kan använda till mina ston
.
Jag är som det nog framgår ovan inte hngstägare och vet heller inte hur jag skulle göra i din situation. Tycker det är synd att en hingst med den stammen inte värdesätts, det är ju idel Elit och tex F Paljette var ju något alldeles extra både i avelsboxen och utställningsringen.
#1 Tack för ett långt och ärligt svar. Eftersom det gällde en redan godkänd hingst så är har det inte så stor betydelse om du skär icke visade hingstar eller ej men jag håller mig dig där ändå… Jag har en ettåring jag ska skära om han nu blir frisk i sitt ben. Kommer nog inte visa fram honom och stå med ytterligare en sedan om man har tur.
Håller med dig igen… Min hingst har en väldigt förvärvningssäker stam. Han tillhör en av de mest välstammade hingstar vi har… Men tydligen är det inte intressant om han som du säger… inte blir BIS eller liknande. Själv tror jag att många glömmer att man ju faktiskt vill att avkomman ska bli bättre än sina föräldrar och det är ju svårt om hingsten jämt kniper 44p och BIS. Att avla på min hingst som är jämn och fin och har en kanonstam borde vara jätteattraktivt med tanke på bakomliggande ELIT hästar. Sen spelar ju förvisso stona in en hel del också men generellt passar han många ston tror jag.
Jag har som sagt inte bestämt mig ännu men jag blir så förtvivlad när folk säger åt mig jag är dum i huvudet som ens funderar på skära honom men vill de använda honom?! Nä. Det är liksom ingen som vill försöka förstå hur man tänker.
Jag har ett stoföl efter honom i år. Hans enda föl. Vad ska det bli av henne om hennes pappa inte kan kliva upp sig för att han inte får fler föl? Det känns frustrerande. Han har haft 100% dräktighet. Betäckt 4 ston sammanlagt. Snäll och jättego till ston och föl. Mina barn kan hantera denna hingsten så snäll han är.
Annette: Skulle nog kännas roligare komma med honom på utställning som valack faktiskt. Men då undrar folk varför man inte har honom som hingst… Nåt fel måste det alltid vara! Suck! Det är inga fel på hingsten å hans föl i år är jättefin och hon kommer ligga runt 1 meter som vuxen så speciellt stor blir hon inte heller. Hennes mamma är 103.
Vill hemskt gärna ha fler åsikter. Det är jättesvårt tänka klart och kastrerar man så är det ju väääldigt permanent 

Utan att dra några som helst paralleller med hingsten tråden handlar om, så verkar det i Sverige vara oerhört prestigeladdat när det kommer till avelshingstar. Inte så konstigt kanske med den tradition av hård selektion bland hingstar vi haft i många, många år. En hingst som passerat nålsögat ska avlas med, punkt.
Men om ingen är intresserad av att använda hingsten, spelar det ju dessvärre ingen roll hur bra han är/förmodas vara.
En hingst med svag eller medioker förärvning, säljer man. En hingst som lämnar defekter, pratar man tyst om. Man tar inte en godkänd hingst ur avel helt enkelt.
Jämförelsevis är det i exempelvis UK inte lika konstigt att man använder en hingst ett par säsonger, men kastrerar den om den inte uppfyller förväntningarna.
Alla system har sina för- och nackdelar. Detta alltså sagt rent allmänt rörande "överskottet" på svenska avelshingstar.
Vad det gäller problemet att stå med en avelsgodkänd, fin hingst som inte får några ston utifrån och som det dessutom verkar vara svagt intresse för att köpa/hyra, skulle jag själv tänka som så att om jag vill använda den själv, om än i blygsam omfattning, så skulle jag behålla den som hingst. Om jag fann det lättare att ha den, eller sälja den, som valack, skulle jag kastrera. Större ponnyraser har ju ofta det problemet att hästarna är mer värda som tävlingsponnyer än som avelshingstar och flera har kastrerats därför (gäller väl dock ej vår ras där priserna är låga överlag). Vad rasen förlorar på det, får man ju aldrig riktigt veta.
Om du väljer att kastrera kan du säkerligen räkna med att få förklara dej för alla som är det minsta involverade i Hästsverige. För så gör man ju inte. ;-)
Hursomhelst, så hoppas jag att du kommer fram till en lösning som känns lätt att leva med.
Sitter lite i samma sits som du Anna: Har en "egen"-producerad RS-hingst hemma som jag inte kan använda på mina egna ston pga släktskap.
Intresset utifrån för honom = 0, men jag har å andra sidan inte änns lagt två fingrar i kors för att annonsera ut honom.
Har haft samma funderingar som du; man kanske skulle lyfta på luren till veterinären. Men sen kommer nästa tanke - Han mår bra. Han har kompis i hagen som busar med honom. Han är lugn i all hantering även när stona är inne i stallet eller står i boxen intill honom på nätterna, så varför utsätta honom för en kastrering? Ett ingrepp är trots allt ett ingrepp.
Han fick förtroendet av AVN att verka inom svensk avel, så då borde han väl få en chans att visa vad han går för?
Att han så här långt är den enda godkända sonen efter just den hingsten här söderöver spelar även det roll i mina ögon, kanske är han den sista, finns bara en till unghingst med samma far… Vore ju hemskt synd om den hingstlinjen bara dog ut…
Precis som du, har även jag haft funderingar på att låna ut honom, om än inte gratis, så i alla fall för en väldigt symbolisk summa. Bara han används och får visa sin duglighet.
Planen med min hingst är i alla fall att inom ett par tre år, och under förutsättning att han fortfarande mår bra av att vara hingst fram till dess, själv skaffa lämpliga ston till honom. Fungerar inte det, så ja, då får han bli valack, för även om det är tråkigt att avelsmaterialet försvinner så sa en god vän till mig för många år sedan gällande en av hennes egna Paint-hingstar att "En fin hingst är även en fin valack!"
Så får jag väl vara beredd att försvara mitt handlande så fort jag åker iväg och träffar hästfolk någonstans.
#4 Synd att Eragon är släkt med min hingst, du kunde fått låna honom 
#5 Jo det hade ju varit en lösning på vårt problem - att vi helt enkelt bytt hingstar
Hade en annan tanke efter att ha postat förra inlägget som svar till Anette:
Visst förstår jag din tanke med att kastrera tidigt, men med tanke på avkommebedömningen så tycker jag det är lite synd att inte i alla fall visa fram sina unghingstar. Har man möjlighet så tycker *jag* att man ska visa för AVN först och sedan ta beslut om hingstens framtid…

#6. Det går alldeles utmärkt att visa en valack och på så vis meritera föräldrarna. Hingstpremieringsnämnden är ju inte de enda man kan visa för
.

En valack kan ju inte ge lika höga avkommepoäng som en godkänd hingst, men personligen skulle jag aldrig visa fram en hingst för avelsvärdering som jag själv inte trodde på/skulle vilja använda i avel.
#6 Jag vill inte ha någon annan hingst än min egen egentligen. Mitt problem är att jag inte kan betäcka alls…
#8 Jag kan tänka mig att visa fram en hingst utan att behöva tro att den går igenom. Då har man gett den en chans i alla fall. Men visst vill man ju inte anmäla vad som helst =)

Jag behåller och visar fram om jag tycker att de är värde det just för att de kan premiera föräldrarna högre än en valack men jag kan också mycket väl kunna tänka mig att kastrera en godkänd hingst om jag vill det.
Är lite inne på att kastrera Bethoven här hemma faktiskt , även om han är en liten svart hingst , men då jag inte avlar själv direkt längre så räcker det med 1 godkänd hingst och han kommer jag ju aldrig att sälja och han är ju lite äldre än Bethoven.

Intressanta inlägg att läsa. Förstår inte varför det ska vara dåligt att låna ut hingst istället för att leasa ut den. Tittar vi på den ponnyras där vi har godkänd hingst så är lån av hingst vanligare än tvärtom. Har man några shettisston och funderar på att ta hingst på station så vill man nog redan i förväg veta hur många ston man får utifrån för att täcka leasingavgiften till en del annars blir de egna fölen väldigt dyra. Tror att många istället väljer att åka iväg med sina ston då. Sen kan inte alla hålla hingst heller utan man väljer att åka iväg med stona.
Finns det för många godkända shettishingstar i förhållande till hur många ston som betäcks eller är vissa hingstar "modehingstar" och används mer?
#12 Har faktiskt ingen aning hur förhållandet godk. hingst - bet. ston är, men det kan säkert någon annan reda ut. 
En tanke jag haft sedan den här tråden startades:
Är det så att vi angriper "problemet" från fel håll? Vi kanske inte ska räkna med att någon vill leasa eller låna in just *vår* hingst, utan satsa mer på egen avel.
Om man ser till de större uppfödarna, och då tänker jag både till antalet hästar och till framgångar, så har de ju iofs en gång köpt in avelsmaterialet, men sedan avlat på sina egna avkommor. För att efter ett par år tagit in nytt blod i form av en hingst eller ett par ny ston, men hela tiden haft egen avel hemikring istället för att bara låna ut sina hingstar…
Det är kanske så även vi små uppfödare ska tänka. Avla på det vi har om vi inte kan få våra hingstar utlånade. Att vi själva bevisar deras duglighet och inte räkna med att andra ska göra det åt oss…
Tror också att vi inte ska vara rädda för att byta hingstar med varandra. Eftersom det inte finns några pengar i den här branschen, så har man ju inte mycket att förlora, däremot kan ju rasen vinna på det.
Idag är vi ju som bekant *många* små uppfödare, kanske t o m fler än någonsin, och i alla fall i min bekantskapskrets av både stora och små uppfödare, så har i princip alla minst en egen hingst.
Mycket tankar blev det, men som sagt var, lite funderingar som jag ville ventiliera i alla fall

#12. Jag tror att det krävs en ganska stor egen avel idag för att meritera sin hingst. Det är bara att titta på exempelvis årets Elithingstar (tidigare Elithingstar också för den delen), de har alla varit stationerade/ägda hos uppfödare med relativt stor uppfödning och ffa har de sett till att meritera avkommorna.
#12 Mitt problem är att jag inte kan avla…
#13 Där satte du huvudet på spiken: "…ffa har de sett till att meritera avkommorna."
#14 Kan inte?
#15 pga olika omständigheter KAN jag inte avla i den utstreckningen jag vill… Alla kan inte ha 10 avelsston och alla har inte egen gård och vissa har kanske inte råd etc… Ens livssituation KAN ändras och det har min gjort de senare åren så jag KAN inte avla…
Men nu måste jag skriva ett par rader 
Jag tycker inte att man måste "försvara" sitt agerande om man kastrerar en avelshingst!! Får man inga ston eller man inte har egna ston så får ju hingsten säkerligen ett roligare liv som valack än som en kanske superstressad hingst.
Jag tycker det är helt upp till var och en om man vill kastrera sin avelshingst eller ej!! Själv skulle jag lätt kastrera båda mina fina hingstar om jag ansåg det vara bäst för dom. Dom har ändå sina meriter och har meriterat sina föräldrar så i det avseendet spelar det ju ingen roll om man kastrerar. Ibland känns det som om alla "godkända" hingstar måste sparar som hingstar till varje pris, för dom är ju godkända!! Och har man både försökt sälja, leasa ut, låna ut eller bytlåna så kanske det är bättre att kastrera och sälja som valack.
En tanke bara!
Och så en het potatis att bita i; Vi har väl ALLA en hel del funderingar om varför en del hingstar överhuvudtaget är i avel!! Många borde kastreras utan fundering.
Amor vincit omnia 

#17 Ja jag bryr mig inte vill jag kastrera så gör jag det och skiter i vad alla andra tycker , de har inte ens med det att göra 
#17 Han är ingen stressad hingst. snarae tvärt om. Lugnare häst får man leta efter. Vill inte på något sätt förklara mig för att jag funderar på att kastrera, snarare få fler sidor/vinklingar då man lätt blir insnöad på sina egna tankar.
#18 Kommer givetvis själv besluta mig för det ena eller andra men låter ändå andra vara med att påverka då jag känner mig väldigt osäker. Vill ju inte kastrera och ändra mig sedan

#17 "många borde kastreras utan fundering" tänker du då på lynne eller utseende?
En hingst som har sällskap av andra och man tycker fungerar kan man ta att den inte får betäcka annars mår den bättre av att vara valack.
Har själv en lovande unghingst av annan ponnyras som vi nyligen kastrerat för att vi fick en köpare av honom som inte kan ha hingst. Funderingar OM han blivit godkänd vid visning har vi inga. Han kommer få det bra som valack.
#20 Mycket utseende men mest vad dom lämnat för avkommor!! Det är ju avkommorna som räknas i avel 
Amor vincit omnia 
Hej. Har själv ingen hingst, men lite tankar från mig. Tycker det är så synd att det är så här, beror nog på flera saker. Marknaden är ju så otroligt tuff nu, hästar meriterade säljs billigt. Titta bara på hingstföl som säljs, kostar nästan lika mycket som betäcknings avgiften och då har de pass, hanterade osv. Det är inte lätt att sälja stoföl heller, känner flera som inte får sina sålda. Det sorgliga är ju att de hingstar som inte får några ston att betäcka ej heller får några avkommor som kan meritera dem vidare, de får inte chansen ens att visa vad de kanske kan ge. Sedan beror det ju också hur pass bra ston han får. För mig är temperament och användbarhet något som skulle vara viktigt för eventuell hingst för mitt sto. Dock givetvis en RS hingst.En kombination av båda är otroligt viktigt. Så har man en mycket trevlig användbar hingst, kanske man kan göra lite mer reklam för sin hingst! När man tittar på stuteri sidor får man väldigt sällan veta det där personliga om individen som skulle "locka" mig mycket också. Lite tankar från mig mvh Åsa charlotta