Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 1141 ggr
Blue_Ice
0

Mer fart?

Jag har ett 11årigt shettis sto som jag håller på att sätta igång. Kör/rids ca5dar i veckan. Men jag funderar om jag ska/ om jag behöver ge något så hon blir litet piggare denna shettis är av det lite latare hållet. Hon går på lösdrift och fri tillgång på torr hö. Får två vitamin/mineral kuber varje dag. Hon är genomgången av hästmassör och allt såg bra ut. Men jag vill som sagt ha lite mer fart närvi kör… Hur skulle ni ha gjort hade ni gett något annat och iaf vad? Funderar på att ev kanske ge lite havre när hon har arbetat? Men är rädd för fång och kolik.

PP
0

Med havre blir det säkert mer fart. Men framåtandan kan även komma med bättre konditon, har jag märkt. Flört

Jag ger för närvarande mina körponnyer ca 0,5-0,75 dl havre (stöpt hel havre) om dagen, dvs typ en näve. De arbetas ca 5-6 dagar i veckan med målet att köras 3-4 ggr och därutöver tömköras eller promeneras/joggas vid hand. Den ena blir lite "het i huvudet", men jag föredrar ändå att ge lite havre istället för någon form av färdigfoder (för att jag helst undviker exempelvis korn och majs och annat "onödigt").

Jag tror inte man behöver oroa sej för några sjukdomar vid så små mängder.

Blue_Ice
0

Oki tack. Tror jag åker förbi gränsvärden och köper hel havre i morgon då:-) och ger typ en näve 4-5 dagar i veckan efter varje pass. Ser jag att hon blir piggare för hon börjar få kondis så drar jag ner på havren. Förresten vad är det för skillnad på hel havre eller krossad? Vilket är bättre att ge?

PP
1

Hel havre behåller näringsämnena längre än krossad. Stöper man den (lägger i vatten/slår hetvatten på), mjukas skalen upp och det är lättare för hästen att tugga sönder och tillgodogöra sej havren. Annars passerar gärna en stor del otuggad genom kroppen och ut.

Blue_Ice
0

Ok tack igen:-) om jag skulle lägga tex en näve hel havre i blöt i hett vatten innan vi kör och så får hon äta upp det när vi kommer tillbaka igen. Men hur makt vatten behövdes för tex en näve havre? Behövs det ligga längre än tex 30-45min?

PP
0

Slår du på hetvatten så kan du ge så snart det svalnat. Med kallare vatten behöver det ligga längre för att mjuka upp skalet. Det behövs inte så mycket vatten, så det täcker typ.