Skåne: Boxplats sökes
Boxplats/lösdrift sökes åt två små b-ponnyvalacker med vuxen ägare. Vi vill ha: • bra och många körvägar • gärna en ridbana att få köra på • hösilage och strö som ingår i hyran, likaså in-/utsläpp och fodringar • möjlighet att köpa till mockning enstaka dagar • boxplats/lösdrift i tex Röstånga, Kågeröd, Billinge, Axelvold, Ljungbyhed, Höör • en trevlig stallägare • möjlighet till magert bete • mycket utevistelse Vi har: • ordning och reda runt oss • referenser • en matte som betalar när hon ska • inga rymningstendenser så länge det är ström i tråden • möjlighet att sköta större delen av lunchfodringarna i stallet om så önskas
Vi bor i Röstånga och har precis flyttat hit! Vi har både stall och lösdrifter och idag två flockar.
En hingst + två avelston och i den andra går 2 avelston, ett tvåårssto, två årsföl samt en valack.
Tanken framöver är att vi ska ha tre flockar, där vi delar av årsfölen med valacken.
Vi har tre fungerande lösdrifter varav den ena ska det byggas nytt tak på samt ökas upp så det blir en stor lösdrift.
Ridvägar/körvägar har jag ingen anning om idag men jag vet att bakom vår egen skog så finns det massor av grusvägar i den andra skogen. Paddock har vi ingen och kommer inte heller att ha framöver.
Alla våra ponnyer går på lösdrift och framöver ska det byggas nya boxar. Idag har vi 5 boxar men bara tre tillgängliga då två av boxarna finns tillgängliga till avelshingeten och hans två ston att gå in i som en tillfällig lösdrift.
När det är ombyggt så kommer vi att ha 6 nya box. Ena stallet kommer att användas som fölstall där stona kommer föla om dom inte fölar ute.
Vi har har fyra beteshagar varav två är ev. med magrare bete. Jag vet inte då vi flyttade hit för ca 3 veckor sen.
Vi använder oss av ensilage och halm, i lösdrifterna får alla hsätarna fri tillgång till ensilage.
Vi har eltrådar med bra ström i.
Sadelkamare finns men den är inte i ordningställd än, men där kommer senare att finnas värme.
Verkstad att ställa in vagnar i.
Alla hästarna har badkar att dricka ur och vi har inga vattenkoppar utan spannar i boxarna.
Vi har avelsverksamhet och egen avelshingst så om sommaren kommer ston på betäcking, samt att vi varje vår får föl, så hygien är viktigt för oss (att man är noga med att inte föra med sig smitta)
Jag vill ha:
ordning och reda och att man städar upp efter sig
enbart hästar med pass och att ägaren själv skriver stalljournal som ska läggas ut så jag har det tillgängligt minst 1 gång i månaden pga att vi har hästarna i företag och kommer ansöka om tillstånd för hästverksamhet/hållning
Vår adress är Röstånga vång 548 om du vill köra förbi och kolla läget, är du intresserad så hör av dig via mail clinder436819@telia.com
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se