Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 4096 ggr
AusaBausa
0

Fånghäst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Zaffran är bättre nu o springer fram i hagen… har fått lov o gå ut ett par timmar o sen boxen igen… får metacam nu o sen ska hon gå på  diet = vara inne om nätterna, bara få vägd mängd hö plus lite halm. Gå i samma hage hela tiden o inte släppas i ny sommarhage..

Har låtit de andsra beta ner en liten hage till henne så det inte ska vara så mkt gräs i den..

Hoppas hoppas att hon ska få slippa det nu! Funderar på munkorg men gillar egentligen inte det. Dock bättre än o ha ont. Hon äter HELA tiden. De andra tittar upp emellanåt o går en runda men inte hon! Mulen i gräset konstant…

AnnaLundin
0

Jag tar mig friheten att visa upp ett foto på mitt halvblodssto, som jag refererat till i många fångtrådar. Hon var alltså svårt sjuk i fång sista månaden innan fölningen och jag var MYCKET tveksam till om jag skulle kunna ha kvar henne… Strax före fölningen började vi med Protexin och fölningen i sog vände det hela. Jag minns inte exakt vilken dag detta foto togs, men fölet är mindre än en vecka gammalt i alla fall. Och notera gärna att stoet frivilligt travar!

PetraJ
0

Min Carmencita blir inte bättre. skall göra röntgen nästa vecka. Hon har fått protexin varje dag sedan slutet på feb. Hon får bara 1.5 kg hö om dagen + halm. Går själv i en nerbetad hage. Hon kastar sig inte över maten när hon får den.

AnnaLundin
0

#2 Har hon haft fång flera gånger förut eller är det första gången?

Det är ju så att vid fång sker en "arteriovenös shuntning" (vilka fina ord jag kan Oskyldig…) vilket innebär att det syrerika blodet inte kommer ner i hovarna i så stor utstärkning, utan kopplas över i venerna ovanför hoven. (varför det blir så vet man väl inte, såvitt jag förstått) En del av smärtan kommer ju då ifrån den vävnadsdöd som kan uppstå pga syrebrist. Och har man otur så kanske det är sådan vävnad som försörjer hoven med syrerikt blod som dör = det blir konstant syrebrist i kötthoven. Och har man kommit till det stadiet så är det nog inte så mycket mer man kan göra för att hjälpa sin häst, tyvärr. (min första fångponny, som hade haft flera rejäla anfall innan jag köpte henne, kom troligtvis till detta stadie och fick åka till hästens evigt gröna land) Jag tror inte att man kan diagnosticera detta, utan bara anta att så är fallet om hästen inte blir bättre trots medicinering.

Röntgen i all ära, men den visar bara hur mycket hovbenet roterat, Det i sig är orsak till smärta ja, men det är ju mer än så som avgör prognosen. Det sto jag tog bort (se ovan) hade väldigt lite rotation, men smärta som inte gav med sig helt på ett par månader, så jag valde det mest humana alternativet för henne.

Lycka till med ditt sto! Jag hålelr tummarna för Er alla att det löser sig!

kajsa-kavat
0

Min "gammelshettis" Kajsa har haft fång två somrar i rad, 02 och 03. Hon behandlades med Finadyne sprutor och blev bra på det. Under behandlingen och en tid efteråt fick hon gå i en pyttehage och ha Green Guard på sig, och då åt hon ingenting. Stod bara och surade. Det går alltså att beta lite med "munkorgen" men det tyckte inte Kajsa.

Kajsa har klarat sig från fång tre somrar i rad sedan dess. Och hon går med dom andra på bete som vanligt. MEN, jag är väldigt försiktig med henne, hon får inte beta om det är för blött gräs. Om det regnar flyttar jag henne, eller tar in henne. Hon står dessutom inne på nätterna om det är riskt att den blir för mycket dagg i gräset. Nu är det bara att hoppas att hon klarar en fjärde sommar utan fång.

PetraJ
0

det är första gången hon har det. Hon är nu inne på sin fjärde kur med butta. Nu får hon inget mer av vet. Hon är hyffsad när hon  får butta men när vi slutar med den så tar det bara några dagar så är vi tillbaka med smärta. jag tycker också att hon skall få sommna in nu om det inte blir bättre.

AusaBausa
0

Ger min shettis ..and herbal (glömt namnet)ngt nu..örter som skulle vara bra för fånghästar o det verkar funka…började dock ge henne det 2 dagar innan vet. kom o hon fick metcam så vilket som gör mest verkan kan jag ju inte riktigt svara på förrän vi slutat ge henne medicinen…

men peppar peppar hon travar fram i hagen nu o verkar betydligt piggare…

vår vet. sa också nej t röntgen för oavsett så har hon ändå ont och en hovrota har det ändå blivit, sen om det är mkt eller lite kvittar ju för det viktiga är ju att hon svarar på medicin eller ej. Tyckte det bara var onödigt lidande att stå i transport osv.

KickanLilja
0

Min shettis har haft fång en gång -99. Sedan dess har vi varit jätteförsiktiga med bete till honom. Han går nu på bete med de andra med munkorg på sig och det fungerar jättebra! Anton bryr sig inte om munkorgen, men det är inte alla som accepterar den.. Men jag tycker absolut det är värt att prova! Han har till och med fått en ny grimma att ha munkorgen på som det står "hungrig" på, ett litet skämtSkrattande Kom bara ihåg att stödfodra med hö då de inte får i sig så mycket med munkorgen och att ha rikligt ed vatten i hinkarna/karet då de inte når ända ner till botten med munkorgen!

Ove-D
0

Är Aspbarkspellets bra för fånghästar?   /Karin

AnnaLundin
0

#8 Tillverkarna påstår det och att det ska finnas spår av (minns jag rätt nu?) acetylsalicylsyra i det.

Det gjordes en annan studie om aspbarkspellets på Wången för något år sedan (ex-jobb för hippolog), där man kollade ifall aspbarkspelletsen hade effekt på inälvsparasiter - vilket hade påståtts. Det hade ingen effekt alls, vilket naturligtvis gjorde tillverkarna lite nedstämda. Men sen sa de att "Men det är bra för fånghästar!!" och det skulle vara av ovan nämnda skäl. Den som varit handledare för hippologen blev genast fundersam, för om et var som tillverkarna sa, så hade hästarna dopingsubstanser i kroppen efter aspbarkspelletsen. Så alla de hästar som ätit av dem kontrollerades map detta - det fanns ingenting. SÅ summa summarum - jag tror inte på det,  heller…..

Ove-D
0

Jag tänkte mest pga att det borde vara fiberrikt och hålla magen igång… eller tänker jag fel?

AnnaLundin
0

#10 Jag tror inte att fibrer spelar någon roll på det sättet, det är ju tarmfloran som ska hållas stabil för att undvika fång. Och tarmfloran är ju sammansatt för just den foderstat som hästen går på, det är vid förändringar av matintaget det blir kaos där (=obalans mellan mikroorganismerna) och när det blir "generalkaos" är fångrisken stoooooor….

Ove-D
0

Någon har pratat om filmjölk med mjölkbakterier i… Typ Dofilus eller nåt… men hästar är ju inte normalt sett i vuxen ålder mjölkdrickare… Någon annan har pratat om äppelcidervinäger… Vissa säger örter och vissa säger att man ska låta bli örter…

Vad är egentligen vettigt att ge en fånghäst? Bara hö och halm eller även tex foderjäst, linfrö, äppelcidervinäger, dofilus osv?

Annette
0

I syfte att motverka just fång undrar jag om man verkligen skall joxa med för mycket på en gång. Jag tror det är bättre att hålla en jämn foderstat utan 1000 extra ingredienser som man tror skall vara bra. Själv kommer jag att fortsätta med Protexin kombinerat med den vanliga foderstaten och hoppas på att det hjälper.

veronicarickfelt
0

#13 håller me dig att man ska inte joxa så mycket me örter och annat. min veterinär säger hö.. En häst klarar sig så mycket längre på det än vad man tror..  Vi ger vår häst probimin, hö, morot, knappt 1 dl om dan.. och d håller han sig frisk på.

Då hopptränas han en gång i veckan, dressyr m.m… och han e superpigg! =)

Tänk på  hur d va förut.. när hästarna bara åt hö, havre m.m… när inte ensilage fanns? hur många fånghästar fanns då..?

Carolrita
0

Min shettis fick en släng av fång förra vårvintern. Nu i år har han klarat sig. Äter bl a lusern, betfor, bakjäst och så får han även tokosel en gång i veckan för muskeluppbyggnad o även linfröolja o MSM.
Har satt honom på "diet" efter att han fått sin första fång, o nu mår han väldigt bra men är sur för att han inte får äta gräs som min märr med sin fölunge.

Men han glädjs åt att äta lusern iallafall! Även om det innehåller melass tror jag inte det är nån fara. Han gillar krafft lusernhack bäst än green power lucerne. Det gör även min märr.

*Peppar,peppar* Hoppas han klarar sig bra framöver, dock!

Pheobe
0

kan man hålla en fånghäst frisk utan mediciner dagligen (menar inte protexin) tycker jag den kan få leva. Annars borde man faktiskt avliva djuret. Dom mår inte alls bra av finadyne, butta och metacam hela livet år efter år. Likaså ska ponnyn kunna äta lite gräs för att få ha ett värdigt liv.

AnnaLundin
0

Jag har testat en ny variant på tillskott för att förhindra fång, med förvånandvärt gott resultat.

Mitt stackars halvblodssto är uppenbart jättekänslig så hon är sjuk igen trots tarmflorestabiliserande…

När jag var hos veterinären för att få ut recept på butta så fick jag även med mig en tub Diarsanyl. Den används egentligen till djur med diarré, men har visat sig ha effekt på fång också.

Man ska ge av den så fort man ser de första fångsymptomen. Så som jag fattat saken så hindrar den tarmen från att absorbera de toxiner som bildas där och orsakar fångutbrottet. Den innehåller nån "lera" som enligt min veterinär lägger sig som en hinna för att förhindra absorbtionen av toxinerna och påstås av tillverkarna även kunna neutralisera toxinerna.

I vilket fall som helst så har jag lyckats vända Mimmis fånganfall med detta preparat kombinerat med dubbel dos Protexin :D

Butta botar ju inte sjukdomen på något sätt, det tar bara bort symptomen…

mariajalrup
0

Jag tycker det är lite hemskt att läsa om alla shettisar som i stort sett sätts på SVÄLT! Min erfarenhet är att veterinärer många gånger helt slentrianmässigt säger åt shettisägare att deras ponnyer ska inte ha mer än "en tuss" hö och möjligen mineraler att leva på.

VET man egentligen att detta är ett vettigt/effektivt sätt att förhindra fång? Jag ger mina ordentliga givor av müsli, betfor, linfrökaka och hö och ingen av dem har drabbats av fång. De går dessutom ute dygnet runt på gräs.

Jag blir rent ledsen av att läsa hur många som förväntas leva på ingenting och som dessutom försätts med munkorg - är det ett värdigt liv för en ponny?

VeronicaP
0

Dingla som hade sin fångattack för snart 2 månader sen mår bra i sin hage med kompisar , hon har varit utan butta i en månad och håller på att vänjas in så smått på lite mer gräs igen. De får hö 1 gång om dan och deras hage är inte helt tom på gräs utan är en helt lagom *bantar* hage .

Ove-D
0

Jag har TIDIGARE tyckt synd om hästar med munkorg men jag har ändrat mig.

Vi har hand om en shettis som hos ägaren har haft kronisk fång med hovbensrotation och hovbensförsänkning. Hon var hos oss sommaren 2005 och utan att få fångtendenser och nu i år har hon varit här i ca 2 månader utan medicinering eller symtom. Hon är pigg och busig och då gå hon ändå på bete med munkorg och får ändå i sig en del. Det hon inte får i sig är det kortaste men hon kan äta hur mycket som helst av det långa som dessutom är mer fiberrikt och inte lika sprött. Hellre detta än att få gå i en minimal hage och ständigt behandlas som hos ägaren!!

mariajalrup
0

Men är det försvarbart att år efter år låta dem leva så?

Jag vet inte, kanske är jag hård eller tvärtom för vek, som inte vill se mina hästar i den situationen utan hellre hade låtit dem sluta sina dagar.

Ove-D
0

Men är det försvarbart att år efter år låta dem leva så?

Vad är felet menar du?