Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 570 ggr
Cattis
0

De nya hästhållningsreglerna

Det har ju skrivits i flera trådar om detta idag, och efter att ha läst igenom reglerna måste jag bara kräkas lite över ett par saker jag med. Jag tycker det är så sjukt att dessa nya regler ännu en gång lämpar sig bättre för människorna som skall hantera djuren, än för hästarna själva. Djurskyddsmyndightene upphör den 1 juli, så det var ju snyggt att de hann avsluta med ett sista bajsdåligt beslut för hästarna. Ordet bör finns med alldeles för ofta. Skall det vara så svårt att besluta ATT saker SKALL vara på ett visst sätt? Inte att det BÖR vara så. Bestäm hur det skall vara för alla, och sen ge möjlighet att söka dispens om det finns särskilda omständigheter. Istället för att generellt göra dåliga regler för alla hästar.

Ett par saker ur djurskyddsmyndighetens nya regler:

1. "Allmänna råd till 2 kap. 2 § Förflyttning av hästar bör inte ske genom koppling till motorfordon."

Allvarligt!? BÖR inte, mao FÅR man koppla dem bakom en bil, men man BÖR inte?! Helt sjukt, med tanke på att det finns de som kommer göra det om man får. Hur kan det vara tillåtet?

2. **Allmänna råd till 2 § djurskyddslagen Hästarnas känselhår bör inte klippas av eller på annat sätt avlägsna annat än av veterinärmedicinska eller funktionella orsaker. Med känselhår avses de speciella, hårda hårstrån på mule och runt ögonen som hästen använder för sin känsel.   **Samma sak här. Varför förbjuder man inte detta rakt av? Varför skall vissa ha rätten att göra detta mot hästen? De som helrakar sina hästar tar bort dessa hår för att det är FULT. Förbjud det istället, vem bryr sig om det är FULT, hästen behöver ha dem kvar! Detta innebär att det finns de som kommer visas på utställning även framöver med dessa hår bortrakade - för att det är snyggare. Djurplågeri. Men alltså tillåtet.

3. _Allmänna råd till 4 kap. 4 § Hästar bör ha fri tillgång till dricksvatten. Automatiska vattenkoppar bör ha ett flöde på minst 6 liter per minut.   _Jag kräks på ordet BÖR. Om de inte har fri tillgång skall de bjudas vatten minst två ggr per dygn. Två ggr? Mina hästar dricker oftare än 2 ggr per dygn. En varm sommardag, utan vatten på hela dagen - är inte det taskigt? Det tycker jag…
    Ang vattenkopparna ska det vara krav på bra flöde, inte "bör"… Jag har sett exempel där 20 hästar delar på EN vattenkopp med "sipprande" flöde… Där var det definitivt inte alla som fick tillgång till vatten inte.

4. **Allmänna krav 1 §7
    **Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.
    För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske tillsammans med minst en annan häst.
    Första stycket gäller inte:
    3. om det är nödvändigt för att skydda hästarna vid onormala väderleksförhållanden,
    **
    Andra stycket gäller inte om risk för oönskad betäckning föreligger

Och när är det onormala väderleksförhållanden? I många stall anses duggregn vara onormalt. Hästarna tas in så snart det mulnar på för att hästarna inte ska rulla sig i leriga hagar, för då blir både häst och täcken skitiga. Det är så sjukt! Om man tillåts tolka så fritt så kan hästarna hållas inne dygnet runt av diverse olika skäl. Varför inte skapa regler som kräver att hästarna är ute och får röra sig fritt så många timmar som möjligt, det är ju det bästa för hästen.

Risk för oönskad betäckning? Det är väl bara att se till att de som går tillsammans är av samma kön! Det är varje hästägares ansvar. Då kan man slippa genom att säga att nej, jag har bara en hingst o ett sto så de kan inte ha sällskap. Man får väl se till att skaffa sällskap då! Unghästar behöver verkligen (också) umgås med andra hästar så de får leka och utvecklas normalt.

Varför BJUDER man på så många kryphål, så att dålig hästhållning (för hästen) fortfarande är okej enligt lagar och regler?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Sasser
0

jaru Cattis, dina kommentarer till paragraferna är så klockrena. Ibland funderar man ju hur/vem som sitter och skriver och bestämmer… SUCK…

zettan
0

instämmer bör bör bör hela tiden suck.

Cattis
0

#1 och 2: Exakt - SUCK! :-(

/Cattis

Madelene_Udd
0

Jag flyttar ofta min/ mina hästar med hjälp av fyrhjulingen och ser inget fel i det….. Kör givetvis inte så fort när hästen är på släp, men hem kan man ju blåsa på…Sparar ganska mycket tid när man har några stycken, en km tar sin lilla tid att promenera fram och tillbaks…..

Skulle dock aldrig komma på tanken att binda dom vid fyrhjulingen dock…. Ofta kör Mikael och jag håller i hästarna. Jag cyklar med häst också, på skogsvägen…. Det är väl också hemskt eller????

Mina hästar har ingen vattenkopp. Är jag djurplågare då? De har fri tillgång på vatten i hink eller balja året runt förutom när det fryser på vinten då jag fyller baljan 3 ggr / dag……På vintern dricker dom inte lika mycket som på sommaren och dom mår inte dåligt av att vara utan vatten några timmar. För övrigt brukar den gammla knäcka isen så dom dricker även om det har frusit lite.

Allt är inte svart eller vitt…..

Cattis
0

#4 Jag tror du har missuppfattat vad jag skrev.

Nej cykel tycker jag inte är farligt, inte heller om man håller i hästen och sitter på en fyrhjuling som körs i lagom fart. Men om det är TILLÅTET att använda motorfordon, så är det OKEJ att binda dem bakom en bil och det är enligt mig inte bra alls. Jag har inte hakat upp mig på dem som trots reglerna använder sunt förnuft, jag har hakat upp mig på dem som använder dessa kryphål för att göra dåliga saker.

Var står det att man är djurplågare om man inte har vattenkopp? Jisses.
Det jag skrev om vattenkoppar - läs det igen så ser du kanske vad jag menade. Och jag pratade om sommaren ang att få vatten endast 2 ggr per dag.

HUr lyckades du vända det inlägget till ngt sådant som i #4?

/Cattis

Carolrita
0

De som skrev dessa regler med en massa "Bör" är nog inte några hästkunniga personer. Eller så har dom fastnat på den gamla tiden, helt enkelt. Börjar bli trött på såna här regler.
Det är vi som vet bättre, eftersom vi känner ju våra hästar.

Madelene_Udd
0

Jag anser att det bodre vara tvärt om, alltså färre regler och fler BÖR…… Dom som missköter sina djur gör det ändå, oavsett vad som står i lagboken….. Tyvärr är det så!

Med färre krångliga regler och centimeterprecisionen borttagen kan djurskyddsinspektören se till hästens/djurens  bästa. Jag tycker att bör rekommendationerna är jättebra eftersom dom ger en vik om åt vilket håll man bodre gå och hur an skall sköta sina djur utan att man blir straffskydlig om man bryter mot dom.

Mänga nya hästägare har inte så stor koll på hur hästen skall skötas och därför tycker jag att "bör-rekommendationerna" skall vara kvar. De ger en god information till dom som inte är så kunniga som vi som hållit på ett tag är.

Tex. fallet med vattnet…. Står det i lagen att hästarna skall ha fri tillgång på vatten, så innebär det om man hårddrar det att jag bryter mot lagen varje gång vattnet fryser ute på vintern, eller varje gång Freja välter vattenhinken…..

# 5 jag skrev inlägget som jag gjorde eftersom jag tyckte att du var lite väl SVART eller VIT… Det finns alltid nyanser osv…. I sakfrågan håller jag med dig… man binder INTE fast hästen i ett fordon…