Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 2445 ggr
cinna
0

Havrehalm?

Någon som har erfarenhet av fodra med havrehalm till feta/lättfödda hästar?

I så fall, i vilka mängder? Hur stor del av höet kan man ersätta med havre halm?

mille-star
2

Halm innehåller ungefär hälften så mycket energi som hö gör men inget protein. Om du vill byta ut hö mot halm för att få längre tuggtid så kan du ta bort ett kg och ersätta med 2 kg halm MEN du måste isåfall hålla koll på proteinnivån, eventuellt kan det behöva kompletteras på annan väg isåfall.

Något annat viktigt att tänka på med halm som foder är att det är av väldigt hög hygienisk kvalitet. Halm ska aldrig damma eller lukta unket!

Minsanne
0

När jag jobbade i Tyskland med hopphästar (visserligen länge sedan) men då ersatte vi all hö med halm + att dom fick höbriketter.

Jag fann det lite märkligt då, men detta var ändå hästar som tävlade på hög nivå och dom var i perfekt hull och skick.

Vi fodrar våra shettisar med fri tillgång på bra hösilage + att vi ställer ut en bal havrehalm så dom kan välja lite. Havrehalmen är mycket uppskattad Glad

cinna
0

Tack för er input!

Ska ta hem några balar när jag hämtar hö och vanlig halm imorgon, så får vi se vad pållarna säger om det.

De kommer även fortsättningsvis få hö av god kvalitet, men som Mille-star skrev ovan - en del av det kommer att bytas ut för några till natten.
…och proteinfoder finns att tillgå om så skulle behövas. Glad

AnnaFagerell
0

Jag strör alltid bara med halm å så letar jag upp hösilage med sämre värden istället.. Men all halm funkar tycker jag. mina gillar kornhalm bäst men vete vill jag strö med för bästa uppsugningsförmåga

Medarbetare på djurskydd.ifokus

cinna
0

Jag strör också alltid med halm, just pga att de ska kunna ha lite att plocka med när de står inne på nätterna.
Hö't jag köper vet jag ligger lite i överkant vad gäller näringsvärde, men eftersom det har så pass bra kvalitet och bonden är supernoga så fortsätter jag att köpa av honom. Jag vet vad jag får.Flört