Längre Man?
Hej! 
Min shettis har fått mindre/kortare/tunnare man på sistone. Brukar ni borsta ut den ofta eller sliter det? Kan man göra/inte göra något för att ''hjälpa'' manen att växa eller så att det inte slits osv.? T.ex. borsta den ofta eller inte för att det slits, tvätta ofta, bara använda pälsglans när man borstar ut eller liknande? 
Maja
All borstning sliter ju på både man och svans så att borsta sällan och då med pälsglans hjälper den ju att växa.
Annars är jag också nyfiken på vad man mer kan göra för att manen ska växa så mycket som möjligt :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
Har samma problem med en av mina som tycker det är skönt att klia sig lite överallt (ej eksem) samt att hon ALLTID kommer in och har kardborrar i hela manen och luggen, och det sliter som tusan att försöka få bort dom!
Jag tycker det blir skillnad när jag har manen flätad på henne, då fastnar det inte och jag kan reda ut den med fingrarna någon dag i veckan för att sedan göra nya flätor.

Reda ut med fingrarna istället för att borsta och använda pälsglans/man-svansspray är väl det bästa. Jag kan dock själv inte låta bli att borsta då jag får fullkomligt kli på toviga manar och svansar med "rastaflätor"…. Då får mina hästar hellre ha lite kortare tagel. 
Sen har vissa linjer mer tagel än andra och en del får aldrig den riktigt långa manen utan mer tjock och fluffig.
Krafft B-vitamin brukar Jag ge och det tycker jag är bra.
Sen borstar jag med pälsglans för att minska slitaget…
Som #3 skriver kan det ju ha med anlag att göra oxå,hade ett shettis sto som aldrig får lång lugg oavsett vad man gör den slutar under ögonen och blir inte längre….
Hej. #2 så gör många som äger tinker som har långa manar, håller dem flätade. Tycker själv då om de fastnar i något att skadorna kan bli stora om de då rycker till, då kan mycket tagel försvinna bort.., råkat ut för det. Håller med #3 Behåring skiljer ju mycket på individer och stammar, och det är ju så att vissa hästar som tex har otroligt behårade föräldrar kan själva få lite behåring och tvärtom. Så det är nog bara acceptera men vara lite försiktig och inte kamma, hålla på med taglet för mycket. Mitt sto har lite sliten man där selen ligger i mankammen men gör mig inte så mycket då jag vill använda henne, brukar göra inbakad fläta när jag kör så det inte heller är i vägen. Endel har jag sett skrivit att MJ salva får taglet att växa, har själv använt salvan till skydd mot tex insekter och lite i svans men inte märkt mer tagelväxt på mina. Men vet andra skrivet om det tidigare i inlägg. Dock är det superkletigt om man inte spär ut lite och sitter kvar länge. Är övrigt superbra salva till det mesta. B-vitamin har inte jag märkt så mycket av själv den tid jag använt det. Söndags häls Å C

Använd aldrig piggborste i man och svan, borsta sällan , använd fingrarna i stället om du vill fixa manen varje dag .
Massa pälsglans!
Jag brukar toppa manen ca 2mm lite då och då.
Efter det sa de bara bang så vart valacken jag skötte om världens hårmonster!
Tack för svaren!
Just nu har han vintervia så jag försöker att inte röra manen men när han sätts igång ska jag ha i massa pälsglans innan jag borstar! 
Maja
Vi ger vitaminer men vi kammar den varje dag, då blir den inte så tovig.
Borstar man inte på tex 3 dagar, blir den väldigt tovig och när man då ska kamma ut den kommer det definitivt slita mer än när du kammar den varje dag :)
You can't make a rainbow without a little rain
Kammar i princip aldrig manarna, förutom om det blivit trollfältor eller om det fastnat kardborrar.
Innan utställning badas manarna och sedan sprayas med utredningsspray.
Även fast vi sällan kammar eller bortar manarna är de inte toviga eller trassliga.
Delad glädje är dubbel glädje :)
borstar inte heller manen på våran och den blir heller inte tovig. Ist för pälsglas som jag tycker förstör manen ( iaf på ena hos mig) så tvättar jag manen med jämna mellan rum. :)